Autonómne riadené Volvo XC90, ktoré bolo súčasťou autonómnej testovacej letky firmy Uber, zabilo v nedeľu večer chodca. Nehoda sa stala v mestečku Tempe, ktorá sa nachádza na východ od Phoenixu v štáte Arizona. Táto havária je prvou smrteľnou nehodou spôsobenou autonómne riadeným vozidlom.

Polícia mestečka Tempe povedala, že vozidlo bolo v autonómnom móde, keď narazilo do chodkyne, ktorá kráčala po ceste s bicyklom mimo vyznačeného priechodu pre chodcov. Polícia potvrdila totožnosť chodkyne, ide o 49 ročnú Elain Herzberg. Žena zomrela po prevezení do nemocnice.Autonómne testovacie vozidlo firmy Uber zabilo chodca, jedná sa o prvú smrteľnú haváriu autonómneho vozidla

Uber pozastavil testovanie autonómnych vozidiel

V čase havárie sa vo vozidle nachádzal aj vodič, ktorý by mal presne pri takýchto situáciách prebrať riadenie vozidla aby predišiel nehode. Prečo sa tak v tomto prípade nestalo nie je stále známe.

Hovorca firmy Uber sa v krátkosti vyjadril k nehode:

“Naše srdcia cítia spolu s rodinou obete. Plne spolupracujeme s lokálnymi orgánmi vo vyšetrení tohto incidentu.”

Firma následne zastavila všetky svoje testovacie programy autonómnych vozidiel, ktoré symultálne prebiehali v mestách Phoenix, PIttsburgh, San Francisco a Toronto. Riaditeľka firmy Uber, Dara Khosrowshahi napísala na svojom Twitteri:

“Naozaj smutné novinky prichádzajú z Arizony. Myslíme na rodinu obete a spolupracujeme s lokálnymi orgánmi aby sme zistili čo sa presne stalo.”

Táto nehoda je pripomienkou toho ako daľeko sa ešte musí táto technológia dostať na to aby bola naozaj bezpečná a eventuálne bezpečnejšia ako ľudský vodiči. Je to tak isto ukážkou toho ako zložité je pre úrady regulovať túto technológiu.

Prvá smrť spôsobená autonómnym vozidlom

Aj keď mnoho zdrojov tvrdí, že toto je už druhá smrť zapríčinená autonómnym vozidlom, nie je tomu tak.

Tesla Model S, ktorý bol súčasťou autonehody v roku 2016, bol počas nehody v móde autopilota, no kedže autopilot od Tesly je len asistenčným systémom 2 stupňa, nemožno hovoriť o smrti spôsobenej autonómnym vozidlom. Tesla Model S totižto autonómnym autopilotom nedisponuje, vodič je neustále zodpovedný za vozidlo a jeho jazdu, kedže inštruktáž jasne hovorí, že ruky sa musia neustále nachádzať na volante.

Aj vozidlá iných firiem ako napríklad Waymo boli v Arizone účastníkmi nehody s obyčajným vozidlom. No tieto nehody spôsobili iba minimálne zranenia účastníkom a nakoniec boli vždy vyhodnotené ako chyba vodiča, ktorý šoféroval obyčajné vozidlo a nie autonómneho systému.

Uber od začiatku čelil kritike a problémom

Firma Uber mala problémy s ich autonómnym programom od začiatku. Najskôr firma začala svoj autonómny program vďaka akvizícii firmy Otto. Toto viedlo k súdnemu sporu s firmou Waymo, dcérskou spoločnosťou firmy Alphabet, ktorá vlastní aj firmu Google. Waymo obvinilo firmu Otto, po akvizícii firmu Uber, z krádeže obchodného tajomstva. Uber v podstate nakoniec svoju vinu priznalo mimo súd, keď sa s firmou Waymo dohodol na zaplatení “pokuty” 250 miliónov amerických dolárov.

No toto nebol jediný problém s ktorým sa firma Uber stretla na ceste k ich autonómnemu programu. Uber začal svoje testovanie v Kalifornii. Po viacerých nešpecifikovaných problémoch s DMV (ministerstvom dopravy) a video zázname, ktorý ukazoval jedno z autonómnych vozidiel Uberu prechádzať na červenú, im Kalifornské úrady odobrali licenciu na testovanie ich autonómnych systémov na Kalifornských cestách.

Uber sa dokonca snažil vyvrátiť videozáznam tvrdením, že vozidlo bolo v tom čase soférované práve bezpečnostným vodičom, ktorý sa musí v aute nachádzať, no iné zdroje vyvracajú toto tvrdenie. Práve kvôli týmto problémom musel Uber presunúť väčšinu svojho testovania do susednej Arizony.

Jeden z vedcov pracujúcich na Arizonskej Univerzite, ktorý sa zaoberal práve reakciami ľudí na autonómne vozidlá a ich integráciou na cesty a do našej spoločnosti sa vyjadril k situácií nasledovne:

“Predstavovali sme si takúto udalosť ako obrovský míľnik pre túto technológiu a pre firmy, ktoré na tejto technológii pracujú. Firmy budú musieť od teraz urobiť toho veľa aby dokázali, že ich technológia je bezpečná.”

Táto nehoda nás určite posunie o krok späť v regulácii a dôvere autonómnych vozidiel, no pravdepodobne ide o krok, ktorý je v tomto momente potrebný.

Zdroj: Electrek, Inverse, New York Times, Guardian

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here