Regulačné úrady v Kalifornii schválili nové pravidlá, ktoré umožnia vývojárom autonómnych systémov začať testovať skutočné autonómne vozidlá. Bezpečnostní vodiči, ktorých prítomnosť vo vozidle bola doteraz povinná sa už nebudú musieť nachádzať priamo v automobiloch.

Ministerstvo Dopravy v Kalifornii v pondelok oznámilo, že ruší doterajšie požiadavky na autonómne vozidlá, ktoré museli mať neustále prítomného bezpečnostného vodiča v prípade žeby bolo treba prebrať kontrolu nad vozidlom. Nové pravidlá nadobudnú platnosť už od pondelka budúceho týždňa, 2. apríla 2018.

Kalifornia schválila nové pravidlá testovania autonómnych vozidiel bez prítomnosti vodiča

Kalifornia vedie vývoj autonómnych vozidiel

Kalifornia udelila licencie na testovanie autonómnych vozidiel na svojom území už 50 firmám. Nové pravidlá požadujú aby firmy, ktoré sa rozhodnú testovať bez bezpečnostného vodiča, mali možnosť kontrolovať vozidlo na diaľku. Predstavte si to asi ako keď armáda lieta s vojenskými dronmi. Tak isto musia mať možnosť okamžitej komunikácie s políciou a ďalšími vodičmi v prípade, že sa niečo stane.

Tieto zmeny v legislatíve znamenajú ďalší krok smerom k väčšiemu využívaniu autonómnych vozidiel. Jedna z hlavných ekonomických výhod, na ktoré firmy neustále poukazujú je, že autonómne vozidlá nebudú limitované ľudskými obmedzeniami. Vozidlá budú môcť operovať 24 hodín denne bez toho aby sa znížila ich pozornosť alebo ich dostupnosť na ceste. Odstránenie bezpečnostných vodičov z predných sedadiel týchto vozidiel je dôležitý psychologický a logistický krok, pred tým než začneme tieto vozidlá využívať komerčne.

Kým väčšina firiem, ktoré sa venujú vývoju autonómnych vozidiel pochádzajú z Kalifornie, mnohé z nich testujú svoje vozidlá aj vo vedľajšej Arizone. V Arizone sa totižto štátne orgány rozhodli pre iný prístup k testovaniu autonómnych vozidiel, úplne bez regulácií. Arizona nielen, že nevytvorila žiadne regulácie na testovanie týchto vozidiel, no nepožaduje ani žiadne reporty. Ako vieme tento pristúp nie je najlepší, a aj keď prilákal mnoho firiem ako Waymo či Uber, určitým percentom spôsobil smrť jednej z občianok tohto štátu keď autonómne vozidlo firmy Uber zabilo chodkyňu, ktorá prebiehala v noci cez cestu so svojim bicyklom.

Kalifornia schválila nové pravidlá testovania autonómnych vozidiel bez prítomnosti vodiča

Waymo testuje vozidlá bez vodiča v Arizone už od októbra

Waymo, dcérska spoločnosť firmy Google, ktorá je dcérskou spoločnosťou firmy Alphabet, začala svoje vozidlá bez bezpečnostných vodičov testovať v Arizone už v októbri minulého roku. Odvtedy najazdili tisíce kilometrov, vyzdvihli mnoho pasažierov a v Phoenixe plánujú spustiť autonómnu taxi službu už do konca tohto roku. Waymo zatiaľ vo svojej pripravovanej autonómnej taxi službe využíva hybridy Chrysler Pacifica, no pred pár dňami oznámilo, že uzavrelo strategicky partnerský vzťah s automobilkou Jaguar Land Rover a svoju letku plánuje v najbližších rokoch doplniť o plne elektrické autonómne vozidlá Jaguar I-PACE.

Sarah Abboud, hovorca firmy Uber sa k tomuto kroku vyjadrila nasledovne:

“Je to doležitý krok k autonómnej budúcnosti v štáte a singalizuje, že Kalifornia má záujem viesť príkladom v integrácii autonómnych vozidiel do verejnej dopravy.”

Ozvali sa aj odporci, ktorí s touto zmenou nesúhlasia

Riaditeľ neziskovej organizácie Consumer Watchdog, John M. Simpson, je častým kritikom autonómneho programu Googlu, Waymo. Simpson povedal, že nové pravidlá budú ohrozovať bezpečnosť na diaľniciach, kde sa budú operátory snažiť ovládať ich vozidlá na diaľku. Povedal, že tento krok zmení tieto vozidlá na videohru, až na to, že v nej pôjde o životy občanov.

Kalifornia požaduje každú firmu, ktorá testuje autonómne vozidlá na jej území, podať každý rok report, ktorý sumarizuje koľko krát a pri jakej príležitosti museli bezpečnostní vodiči prebrať kontrolu nad vozidlom. Waymo, zo všetkých firiem, ktoré testujú v Kalifornii, malo najmenší počet zásahov bezpečnostných vodičov na prejdený kilometrer.

Medzi decembrom 2016 a novembrom 2017 autonómne vozidlá firmy Waymo odjazdili viac ako 560 000 kilometrov a počas tohto obdobia museli bezpečnostní vodiči prebrať kontrolu nad vozidlom len 63 krát. Čo znamená, že bezpečnostný vodič musel zasiahnuť každých cca 9000 km. Za poslených pár rokov urobilo Waymo obrovský pokrok v znižovaní týchto čísiel, dúfajme, že tento rok bude pre Waymo ešte úspešnejší a čoskoro doženie toto číslo na 0.

Zdroj: NYTimes

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here