Ľudstvo je zas o krok bližšie k svojmu prvému Hyperloopu. A tak predstava ľudí cestujúcich rýchlosťou vyše 1100 km/h vo vákuovej tube už nie je len sci-fi. Tento nový druh pozemnej prepravy by sa už čoskoro mohol objaviť na viacerých miestach na zemi, od Abu Dhabi až po Kaliforniu. Tak isto je možné, že jeden z prvých Hyperloopov by sa mohol postaviť práve tu, vo východnej Európe. Konkrétne medzi Čechami a Slovenskom.

Jedná sa o projekt, v ktorom by sme mohli vidieť Hyperloop medzi Brnom a Bratislavou. V stredu 18. januára firma “Hyperloop Transportation Technologies” (HTT) podpísala prieskumnú zmluvu s Brnom a podľa nej by HTT malo preskúmať uskutočniteľnosť tohto projektu. HTT údajne už spolupracuje aj so slovenskou vládou na preskúmaní tejto možnosti.

Išlo by o cca 130km dlhú trať, ktorá by nahradila dnešné vlaky. Na tejto krátkej trase môžme očakávať až 9 násobné zrýchlenie prepravy, takže z 90min cesty Bratislava-Brno, by sa cesta skrátila na 10min.

Výkonný riaditeľ HTT, Dirk Ahlborn, povedal:

“Svet je pripravený na Hyperloop!”

Elon Musk Blog, Hyperloop, HTT

To sa ešte samozrejme uvidí, kedže projekt je len v začiatkoch. HTT je menej známa firma a priama konkurencia firmy Hyperloop One, ktorá uzavrela prieskumnú zmluvu s Abu Dhabi.

V tomto momente má HTT iba okolo 30 zamestnancov, no napriek tomu väčšina výskumu a vývoja je vykonávaná vyše 800 zamestnancami spoločností ako SpaceX, NASA či Boeing.

Posledné 2 roky HTT pracovalo na vytváraní vzťahov s firmami, ktoré by hrali dôležitú úlohu v realizácií tohto projektu. Firma Leybold, vyrábajúca vákuové pumpy a zariadenia podpísala zmluvu s HTT, rovnako aj firma Aecom (technický desing), Atkins (vývoj infraštruktúry) a dodávateľ kompozitov Carbures. HTT si licencovala tzv. pasívny maglev, teda technológiu pasívnej magnetickej levitácie vyvynutú laboratóriom “Lawrence Livermore National Laboratory”.

Ahlborn prehlásil, že technologicky urobili neuveriteľný pokrok a povedal: “Už sme vyriešili všetky technické problémy”. HTT vedia ako vyrobiť pody a zaručiť aby levitovali, ako udržať potrebný tlak v tube (dráha Hyperloopu), ako pod zrýchliť na neuveriteľnú rýchlosť aj s ľuďmi a špeciálne ako ho potom bezpečne zastaviť. Avšak nič z toho nebolo ešte testované, aspoň nie verejne. Ahlborn povedal, že HTT bude mať funkčný prototyp postavený v Kalifornii alebo na Slovensku do konca tohto roku. HTT vytvorili zaujímavé video, ktoré vysvetľuje ich technológiu.

Používanie magnetov a magnetickej levitácie na pohyb vlakov nie je žiadna novinka. No táto metóda doteraz nebola dostatočne efektívna. Dôvod prečo maglev bol doteraz taký neefektívny, je neuveriteľne vysoká spotreba elektrickej energie. Preto pred 20 rokmi členovia výskumného teamu v Lawrence Livermore National Laboratory, začali s výskumom na vyriešenie tohoto problému. Viac ako 20 rokov vyvíjali, konštruovali, testovali prototypy a práve to im dovolilo vyvinúť metódu správneho umiestnenia magnetov na hliníkovej dráhe a tak vytvoriť efektívny spôsob magnetickej levitácie s takmer žiadnou spotrebou energie. Dosiahnutím magnetickej levitácie s tak malým využitím elektrickej energie neuveriteľne zvýšilo efektivitu systému. HTT pokračuje tam kde vedci Lawrence Livermore National Laboratory skončili a snažia sa adaptovať ich systém vo verejnej doprave. Pasívny maglev je viacerými spôsobmi bezpečnejší a efektívnejší než maglev, ktorý sa používa dnes. Použitie tzv. regeneračného brzdenia na podoch zaručí, že takmer všetku energiu, ktorú pod potrebuje na rozbeh, získa generovaním energie pri svojom brzdení. Ďalšou výhodou je nízka spotreba energie a teda neporovnateľne ľahšie stavanie dráhy. Kedže dráha nevyžaduje elektrický zdroj každých pár kilometrov, je neporovnateľne ľahšie a lacnejšie túto dráhu postaviť.

Elon Musk Blog, Hyperloop, HTT

Samozrejme technológia je len jednou stránkou veci. Technológie, ktoré by na Hyperloope boli použité sú len šikovný mix technológií, ktoré sú už teraz zabehnuté v praxi, ako napríklad maglev na magnetických vlakoch. Ako povedal Ahlborn: “technologicky, Hyperloop nie je skutočná výzva”. Väčšou výzvou je spraviť z Hyperloopu reálny spôsob dopravy, tak aby bol spoľahlivý, rýchly, bezpečný, cenovo dostupný a hlavne aby bol efektívnou konkurenciou vlakom a lietadlám. Najväčšou prekážkou však budú regulácie.

Predmetom zmluvy, ktorú HTT uzavrelo s Brnom je práve štúdia ako spraviť Hyperloop realitou. Na všetky tieto otázky by sme mali dostať odpovede v najbližších rokoch. HTT a vlády oboch štátov budú musieť prísť s úplne novými reguláciami a bezpečnostnými pravidlami. Predsa len sa jedná o skonštruovanie úplne nového spôsobu dopravy. No HTT verí v svoj plán, ako povedali:

“Najprv Východná Európa potom svet.”

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here