Hyperloop získava v poslednej dobe mnoho pozornosti. Tento nový dopravný prostriedok fascinuje ľudí po celom svete a to viedlo k vytvoreniu veľkej fanúšickej základne ako aj k vytvoreniu mnohých startupov. O technológiu prejavilo záujem mnoho štátov a súkromných firiem a ukazuje sa, že tento nekonvenčný, revolučný, dopravný systém, potenciál zmeniť svet. Posledné dva roky vznikajú Hyperloop startupy po celom svete, od Číny, cez Európu až po USA.

Vo vývoj hyperloop technológie vedú momentálne firmy ako Virgin Hyperloop One, Hyperloop Transportation Technologies, Hardt, Muskova The Boring Company a samozrejme študenti po celom svete. Elon Musk prispieva svojou troškou neustále do tohto postupne sa vyvíjajúceho priemyslu, a tak urobil opäť 11. októbra keď na otázku svojej fanúšičky, ktorá sa pýtala na najlepší spôsob pohonu pre Hyperloop odpovedal krátkym, no výstižným Tweetom.

Hyperloop história

Nápad prepravovať náklad a ľudí v uzavretej tube existoval už dlho, no domyslel a zdokonalil ho do použiteľnej formy práve Elon Musk. Ten v roku 2013 vydal štúdiu, v ktorej predstavil svetu Hyperloop. Nový spôsob dopravy umožňujúci prepravu nákladu a pasažierov neuveriteľnou rýchlosťou 1150 km/h za pomoci vákuovo uzavretej dráhy (tuby). Tou sa premávajú PODy a to neuveriteľne rýchlo a efektívne vďaka takmer nulovému odporu vzduchu a minimálnemu treniu. Musk predpovedal, že je teoreticky možné postaviť napríklad trať medzi Los Angeles a San Franciscom, ktorá by mohla znížiť čas cestovania z jedného mesta do druhého na 30 minút. Len pre porovnanie, momentálne trvá táto cesta minimálne 5 hodín a 30 minút.

V roku 2014 vznikla jedna z prvých firiem zaoberajúca sa výskumom a výrobou Hyperloop dopravného systému, Hyperloop One. Tento americký startup sa nedávno stal najnovším prírastkom Virgin rodinky Richarda Brandsona a premenoval sa na Virgin Hyperloop One. Virgin Hyperloop One je pravdepodobne jedným z najviac vyvinutých hyperloop startupov. Nedaľeko Nevady postavili cca 500 metrov dlhú testovaciu dráhu, tzv. DevLoop, v ktorej už teraz so svojim prvým testovacím PODom dosiahli rýchlosti 309 km/h.

Elon Musk síce Hyperloop oficiálne nevyvíja a nestavia, no za pomoci jeho ďalších dvoch firiem SpaceX a Tesla usporiadal sútaž pre tímy študentov a nadšencov z celého sveta. Súťaž sa odohrávala na pozemku SpaceX kde dal Musk postaviť 1.6 km (1 míľu) dlhú testovaciu dráhu, ktorá dokáže vytvoriť takmer úplné vákuum. Na tejto dráhe sa odohrali už dve kola sútaže o najlepší Hyperloop POD. V prvom kole sa sústredilo na celkový dizajn, od pohonu, cez bezpečnosť až po monitorovanie. V druhom kole sa tímy sústredili čisto na rýchlosť PODu. V druhom kole vyhral Nemecký tím z Mníchovskej univerzity, tím WARR, ktorý dosiahol na testovacej dráhe SpaceX rýchlosti až 323 km/h.

Momentálny svetový rekord za najvyššiu dosiahnutú rýchlosť v Hyperloop tube drží tím Elona Muska. Tím je zložený zo zamestnancov firiem Tesla a SpaceX, ktorý po ukončení druhého kola sútaže, vyskúšali ich POD, ktorý počas sútaže len roztláčal súťažiace PODy. Ich POD dosiahol na dráhe rýchlosti 355 km/h. No ťažko to považovať za úplný úspech, kedže podľa Muskových slov začal POD po dosiahnutí tejto rýchlosti horieť.

Maglev je super, no nie je to zrovna lacná záležitosť

Vyššie spomínané PODy, až na ten Muskov, využívajú rovnakú technológiu pohonu, maglev. Maglev je úžasná technológia využívajúca magnetizmus na stabilné nadnášanie objektu nad kolajnicou a teda zníženie trenia na 0. Maglev sa prvý krát objavil v 60. rokoch, použíivať ho začal ako prvý fyzik Howard T. Coffey.

Maglev trate sú momentálne tie najdrahšie budované trate a využíva ich po celom svete len niekoľko vlakov. No zároveň je to ta najlacnejšia trať na prevádzku, a rovnako to je aj s maglev technológiou tímu WARR či firmy Virgin Hyperloop One. No Musk vo svojej práci z roku 2013 navrhoval úplne iný systém pohonu. Lacnejší a využíva vlastnosti prostredia kde sa POD nachádza.

Musk vo svojej práci navrhuje využívanie tzv. vzduchových ložísk. Vzduchové ložiská sú bezkontaktné ložiská spadajúce do kategórie plynom mazaných ložísk a delia sa na aerodinamické a aerostatické ložiská. Musk odporúča pre Hyperloop práve aerostatické vzduchové ložiská, ktoré využívajú stlačený atmosferický vzduch na nadnášanie objektu nad povrchom.

Vzduchové ložiská namiesto lineárneho maglev pohonu

Musk vo svojej práci z roku 2013 napísal:

“Vzduchové ložiská ponúkajú stabilitu a extrémne nízke trenie za priateľnú cenu, využívajúc okolité prostredie vo vákuovej tube. Vonkajšie tlakové a aerodynamické vzduchové ložiská sú vhodné pre Hyperloop kvôli mimoriadne vysokej tuhosti, ktorá je potrebná na udržanie stability pri vysokých rýchlostiach.”

Musk vo svojom tweete napísal, že odporúča využitie veľmi vysokého tlaku a silnejší studený plynový pohon.

No Virgin Hyperloop One si myslí, že využitie tejto technológie nebude potrebné a že už aj teraz ich maglev technológia dokáže dosiahnuť rýchlosti 1150 km/h. Kedže plánujú na poháňanie ich trate využívať vlastnú solárnu energiu, ich riešenie môže byť stále využiteľné a za rozumnú cenu, aj keď vstupný kapitál na budovanie trate bude naozaj signifikantný.

No a aj keď maglev či vzduchové ložiská poskytujú naozaj skvelú technológiu na dosiahnutie naozaj vysokých rýchlosti, Musk nazahadzuje ani využitie starého dobrého kolesa. Pri rýchlostiach pod 160 km/h, pri rozbiehaní a brzdení stále odporúča využívať kolesá, ktoré poskytujú dobrú manévrovateľnosť. Tak ako pri vzlietaní či pristávaní využívajú dnešné prúdové lietadlá. Zdá sa, že niektoré technológie nevyjdú nikdy z módy, ani tie čo sú tu viac ako 6000 rokov…

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here