27. až 29. januára 2017 sa uskutoční prvé z dvoch kôl Hyperloop súťaže, ktorú organizuje SpaceX. Súťaž sa bude odohrávať v Hawthrne v Kalifornii, čo je v podstate vo dvore SpaceX a Tesla designového štúdia kde SpaceX postavilo testovaciu dráhu dlhú 1 mílu, cca 1609m.

SpaceX prišiel s konceptom Hyperloopu ako komerčného dopravného prostriedku 12. augusta 2013. Súťaž bola zorganizovaná na to, aby inšpirovala univerzitné a nezávislé teamy po celom svete na vytvorenie a zdokonalenie Hyperloop technológie. Špecificky tzv. “Hyperloop podov” a ich pohonných technológií. Pôvodne mala súťaž 2 kolá. Designové kolo, ktoré sa uskutočnilo v januáry 2016, a kolo, ktoré malo otestovať pody a ich polohy v teréne. Toto kolo sa uskutoční 27. až 29. januára 2017. SpaceX však súťaž rozšíril o ďalšie kolo, ktoré sa odohrá v lete 2017.

V designovom kole súťaže, ktoré sa odohralo v Texase na kampuse univerzity “Texas A&M University”, boli udelené 3 hlavné ceny:

  • Cenu za design podsystémov vyhral team university “Auburn University”.
  • Cenu za najlepší design konceptu vyhrala univerzita “Universitat Politècnica de Valencia”.
  • Cenu za najlepší celkový design a stavbu/architektúru vyhrala univerzita “Massachusetts Institute of Technology”, MIT.

<iframe width=“560″ height=“315″ src=“https://www.youtube.com/embed/GtlCUwLmS-w?rel=0&amp;showinfo=0″ frameborder=“0″ allow=“autoplay; encrypted-media“ allowfullscreen></iframe>

MIT navrhuje pod, ktorý bude vážiť 250kg a bude postavený z uhlíkových vlákien a polykarbonátu. Pod bude nadnášaný tzv. maglevom, teda magnetickou levitáciou, ktorú bude zabezpečovať 20 pasívnych neodymových magnetov. Tieto magnety docielia stabilnú levitáciu podu vo výške 15mm. MIT tím povedal, že pod tlakom 140 paskalov dokáže pod dosiahnuť zrýchlenie s preťažením až 2.4G a pri aerodynamickom odpore 2 newtonov môže dosiahnuť rýchlosť až 110m/s. Design tak isto ráta s bezpečnostnými prvkami potrebnými na komerčné využitie nového spôsobu dopravy. Preto je pod vybavený núdzovým brzdovým systémom, ktorý dokáže pod zastaviť v prípade poruchy hardvéru či softvérovej chybe. Pod je vybavený kolesami na pomalý presun, ktorý po núdzovom zastavení dokáže pod poháňať rýchlosťou 1m/s.

Do prvého kola sa hlásilo vyše 1000 teamov, po januári 2016 sa do druhého kola súťaže dostalo 30 teamov z celkových 115 zúčastnených. Druhé kolo súťaže sa bude zameriavať na niekoľko hlavných kritérií potrebných k vytvoreniu funkčného Hyperloop podu s možnosťou komerčného využitia. Špecificky to budú kritéria ako: finálny design, konštrukcia, bezpečnosť, spoľahlivosť, údržba a výkon na testovacej dráhe. Podrobné informácie o druhom kole súťaže môžete nájsť na konci tohto článku.

Elon Musk Blog, Hyperloop Testovacia Trať
Zdroj: TeslaRati

Testovaciu dráhu si SpaceX objednal od firmy AECOM, ktorá nadesignovala a vyrobila viaceré z najviac progresívnych a inovatívnych prepravných systémov na svete. Hyperloop testovacia dráha, teda “Hypertube”, bola nadesignovaná v roku 2015 a dokončená v októbri minulého roku. Testovacia dráha je v podstate 1 mílu dlhá ocelová trubica, s priemerom cca 180cm, ktorá dokáže vyvinúť až 99,8% vákuum. Táto testovacia dráha je tak isto pre SpaceX testom toho, ako v budúcnosti tieto dráhy stavať a ako proces na ich výrobu a skladanie zjednodušiť a zautomatizovať. Testovacia dráha bola navrhnutá tak, aby dokázala otestovať viaceré druhy Hyperloop podov, ich spôsoby levitácie a pohonu, od pneumatických ložísk, nízko-tlakových kompresorov, až po pohony kolesami či magnetickou levitáciou.

Tretie kolo súťaže bude mať o niečo jednoduchšie pravidlá, jediným kritériom bude dosiahnutie čo najvyššej rýchlosti na testovacej dráhe.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here