Hovorí Vám niečo rozprávka The Jetsons? Keď sa v roku 1962 objavila na obrazovkách, celá amerika túžila po lietajúcom aute, ktoré značilo budúcnosť. Dá sa povedať, že dnes tu budúcnosť máme, alebo na nej aspoň tvrdo pracujeme, no kde sa vývoj lietajúcich automobilov skutočne nachádza?

Niektorí miliardári a dopravný magnáti, ako napríklad Elon Musk, tvrdia, že v lietajúcich autách nie je budúcnosť. Nie žeby to ľudí nefascinovalo a netúžili by po lietajúcom aute. No viete si predstaviť keby sa dialo vo vzduchu pravidelne to čo sa deje denno denne na miliónoch ciest? Viete si predstaviť žeby Vám nad hlavou lietali niekoľko tonové monštrá a nebolo by ich len pár, no boli by ich tisícky?

Avšak ako vo všetkom, aj v tomto prípade existuje druhá polovica technologického sveta, ako sú napríklad zakladatelia spoločnosti Google – Sergey Brin a Larry Page a množstvo iných zahraničných spoločností a inovátorov, ktorí sa pokúšajú o osobnú prepravu na oblohe. Ponúkame Vám vízie a prácu niekoľkých firiem, ktoré sa snažia v tomto odvetí preraziť.

AeroMobil

Začneme slovenským startupom AeroMobil. AeroMobil na svojom prototype lietajúceho auta pracuje už viac ako 20 rokov. AeroMobil do tohto roku predstavoval len prototypy, avšak tento rok na veľtrhu superluxusných automobilov a lodí v Monaku spoločnosť predstavila finálnu podobu svojho lietajúceho auta! A tým spustila aj možnosť predobjednávok na prvých 500 lietajúcich vozidiel. Dokonca je známa už aj cena, ktorá sa pohybuje v intervale od 1.2 do 1.5 milióna EUR, všetko samozrejme závisí od požiadaviek zákazníkov. Prvé lietajúce autá by sa mali dostať do rúk svojich majiteľov v roku 2020.

Elon Musk Blog - Lietajúce autá
Zdroj: designboom

AeroMobil tvrdí, že ich lietajúce auto spĺňa všetky predpisy, ktoré sa týkajú prevádzky auta aj lietadla. Dokonca sa podľa tvorcov zmestí na bežné parkovacie miesto. Toto lietajúce auto by sa malo dať prepnúť do letového režimu v priebehu troch minút. Spoločnosť sľubuje dolet 750 km o čo sa stará 2.0 litrový štvorvalcový letecký motor a na ceste by malo dosiahnuť dojazd 700 km. Vo vzduchu má AeroMobil dosiahnuť rýchlosť 360 km/h a na ceste 160 km/h.

Vahana

Spoločnosť A3, ktorá je zastrešená Airbusom, pracuje tiež na svojom projekte, autonómneho aerotaxíku. Bez-pilotné drony sú už realitou, no na svojej palube vozia len materiál či kamery, nie ľudí. Spoločnosť A3 však prichádza s takzvaným konvertoplánom menom Vahana. Konvertoplán znamená, že sa jedná o “vozidlo”, ktoré nepotrebuje štartovaciu ani pristávaciu dráhu.

Elon Musk Blog - Lietajúce autá
Zdroj: TechCrunch

Vahana má zatiaľ ambíciu odviesť buď náklad, alebo jedného cestujúceho, pričom na pilotovanie postačí elektronika. Prvý funkčný prototyp má prísť už toto leto. V porovnaní s klasickým vrtulníkom má byť lacnejšia a má byť podľa tvorcov ideálna do prehustených svetových metropol.

Pop.Up

Airbus pred nedávnom predstavil svoj autonómny dron Vahana o ktorej sme písali vyššie a už predstavuje svoj ďalší projekt. Airbus naozaj verí a vidí budúcnosť v lietajúcej doprave. Avšak dokým Vahana dokáže len lietať a previesť jedného pasažiera, Pop.Up sa dokáže správať aj ako auto.

Elon Musk Blog - Lietajúce autá
Zdroj: ElecTrans

O pohon letajúceho auta na ceste sa bude starať dvojica elektromotorov. Batéria by pri cestnom móde mala stačiť na 130 km a jeho maximálna rýchlosť by sa mala pohybovať 130 km/h. Dokonca aj lietajúci modul sa bude spoliehať na elektrickú energiu, s batériou o výkone 75 kWh. Tá bude napájať 8 elektromotorov, ktoré budú poháňať 4 rotory. Dobitie by malo trvať len 15 minút a dolet by mal byť okolo 100 km s maximálnou rýchlosťou 100 km/h.

Lilium Jet

Nemecký startup Lilium Jet má dokonca už za sebou úspešné testy svojho elektrického VTOL lietadla. VTOL (vertical take-off and landing) je skratka ktorou sa označujú lietadlá, ktoré dokážu vertikálne vzlietať a pristávať. Rovnako ako Vahana, či AeroMobil ani Lilium Jet nepotrebuje pristávaciu dráhu. Lilium Jet využíva na let 36 malých motorov s vrtuľami, ktoré sa nachádzajú v polohovacích častiach krídel. Dolet je však bohužiaľ len cca 300 km, no cestovná rýchlosť je podľa nemeckej spoločnosti až 300 km/h.

Elon Musk Blog - Lietajúce autá
Zdroj: Wired

PAL-V Liberty

Holandská spoločnosť PAL-V sa postarala o lietajúce auto, ktoré sa na ceste dokáže pohybovať 160 km/h, na stovku zrýchľuje za 9 sekúnd a vo vzduchu dosahuje maximálnu rýchlosť 180 km/h. Holandská spoločnosť sa na rozdiel od svojich konkurentov rozhodla použiť princíp virníka, čo znamená, že sa jedná o mix lietadla a vrtulníka.

Elon Musk Blog - Lietajúce autá
Zdroj: Autocar

Na jedno natankovanie by malo toto lietajúce auto prejsť 1300 km a dolet sa pohybuje okolo 500 km. Toto lietajúce auto bude potrebovať na svoj štart a pristátie trať dlhú  90 až 200 metrov. Prvá kusová séria má stanovenú cenu 499 000 EUR a v cene je aj zaškolenie. Neskôr by sa mala cena pohybovať okolo 300 000 EUR.

Inovácia a vývoj stále limitovaný legislatívou

Je omnoho viac projektov, ktoré pracujú na lietajúcich autách, dronoch, trojkolkách. Niektorí ľudia v lietaní vidia budúcnosť a iný zase nie, no niečo majú tieto dva koncepty spoločné. Tak ako je nutná zmena legislatívy pri autonómnych elektromobiloch, tak je potrebná aj pri lietajúcich autách, a teda príchod týchto vozidiel na cesty, či skôr do vzduchu, bude ovplyvnený nie len inováciou a vývojom, ale aj politickou situáciou.

Čo si myslíte Vy? Čomu by ste dali prednosť? Autonómnemu elektromobilu, Hyperloop podu  alebo lietajúcemu autu? Určite nám dajte vedieť. 🙂

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here