V posledných pár rokoch sme svedkami renesancie batérií a elektrifikácie. Lithium-ion batérie sa dnes využívajú snáď už v každom sektore pozemnej dopravy. Či už hovoríme o osobných automobiloch, verejnej hromadnej doprave, lodnej doprave či nákladnej, aspoň jeden príklad elektrifikácie sa dá nájsť už naozaj v každom dopravnom sektore. Inak tomu nie je ani v tom leteckom.

Prvé elektrické lietadlá sa začali objavovať už roky dozadu. Dnes sa už aktívne využívajú napríklad na trénovanie nových pilotov. Tak isto sme svedkami vývoju rôznych druhov dronov na osobnú prepravu na ktorých pracujú veľké i malé firmy po celom svete. No čo sa týka hromadnej prepravy osôb na veľké vzdialenosti, batérie na tento segment dopravného trhu ešte neprenikli.

Elektrifikácia znižuje komplexnosť a cenu

No dnes, vďaka širokému spektru využitia, sa vývoj batérií posúva každý deň míľovými krokmi a ako to tak vyzerá, tí najväčší výrobcovia lietadiel hromadnej dopravy aktívne pracujú na integrácii batérií a elektrifikácii verejnej leteckej dopravy.

Dôvodov na vývoj elektrických lietadiel je určite mnoho, no asi tým najhlavnejším je neuveriteľné šetrenie financií. Ekonomický dopad na hocijaký segment dopravy pri využívaní elektriny ako zdroju energie a elektromotorov ako zdroju pohonu, je zjavný. Za prvé sa znižuje potreba servisov, kedže elektromotory predstavujú neporovnateľne jednoduchšie zariadenie ako hocijaké motory na spaľovanie fosilných palív, za druhé cena elektrickej energie je neporovnateľne nižšia a ceny len a len klesajú.

Boeing investoval do startupu

Najväčším výrobcom lietadiel pre verejnú leteckú dopravu je samozrejme Boeing. Ten pred nedávnom investoval do startupu, ktorý pracuje na vývoji nového typu batérie. Jedná sa o technológiu betérií s vysokou hustotou energie. Čo to znamená? V podstate Boing sa snaží vyriešiť najväčší problém baterií, ich veľkosť a hmotnosť. Batérie, ktoré dokážu skladovať viac elektrickej energie v menšom tele sú kľúčom k elektrifikácii leteckého sektoru.

Táto letecká spoločnosť investovala do startupu s názvom Cuberg. Cuberg už teraz vyvinul nový typ elektrolitu, ktorý im umožňuje využívať vysokonapäťové katódy, no stále zachovať vysokú trvanlivosť batérie aj po mnohých nabíjacích cykloch. Firma už vyrobila niekoľko prototypov pre Boeing. Tie boli už aj otestované a Boeing tvrdí, že batérie od firmy Cuberg majú najväčšiu hustotou energie akú na dnešnom trhu zatiaľ videli. No ani Cuberg a ani Boeing neposkytli žiadne konkrétne čísla.

Steve Nordlun, viceprezident diviziel Boeing HorizonX sa vyjadril k tejto investícii:

“Batérie od firmy Cuberg majú jednu z najväčších hustôt energie akú sme doteraz na trhu videli, ich jedinečné zloženie by sa mohlo v budúcnosti osvedčiť ako bezpečné, stabilné riešenie pre budúcu elektrifikáciu leteckej dopravy.”

Budú batérie od Cuberg prelomom v elektrifikácii leteckej dopravy?

Ako sme už hovorili, do elektrifikácie v leteckej doprave sa investuje už dlho a Boeing nebol výnimkou, no táto investícia je jedným z najvýznamnejších krokov k batériami pohnáňaným elektrickým letom.

Boeing investuje do nových batérií, budú prelomom v elektrifikácii leteckej dopravy?
Zdroj: Banca y Negocio

Výkonný riaditeľ startupu Cuberg, Richard Wang, sa tak isto vyjadril k investicii:

“Sme nadšení, že sa naším partnerom stala najväčšia letecká firma na svete, aby pomohla firme Cuberg rozšíriť schopnosti ich batérií a tým napomohla poháňať letecké platformy budúcnosti. S financiami od Boeingu rozšírime náš tím a naše výskumné a vyvojové zariadenia aby sme naším zákazníkom pomohli s integráciou našich batérií do ich produktov, no tak isto rozšírime našu výrobnú technológiu za účelom plnej automatizácie výroby.”

Aj keď firma Cuberg tvrdí, že ich batérie boli navrhnuté na masovú výrobu, firma sa zatiaľ nevyjadrila kedy plánujú priniesť ich batérie na trh.

Aj Elon Musk sa raz vyjadril k elektrifikácii leteckého sektoru, dokonca tvrdí, že má vlastný design tzv. VTOL lietadla. VTOL je skratka anglického výrazu: vertical take-off and landing, čo v podstate znamená, že lietadlo namiesto rozbiehania sa na štartovacej dráhe vzlieta a pristáva vertikálne. Musk tvrdí, že toto bude možné vtedy keď hustota elektrickej energie v batériách dosiahne hodnoty 400 Wh na 1 kg. V jeho najnovších elektromobiloch od Tesly sa momentálne nachádzajú batérie s hustotou cca 250 Wh na 1 kg, čo síce znamená, že ešte niesme vývojovo dosť ďaleko aby sme začali lietať poháňaní elektrickou energiou, no niesme od tohto čísla až tak ďaleko.

Zdroj: Electrek

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here