Niekoľko nedávnych projektov ukazuje, že námorná doprava je na dobrej ceste k elektrifikácii a že trajekty sú v popredí tejto elektrickej revolúcie.

Lodenica Havyard oznámila, že dostala zmluvu na výstavbu siedmich elektrických trajektov. Tieto správy prichádzajú po tom, ako prevádzkovatelia prvého elektrického trajektu v Nórsku „Ampér“, oznámili pôsobive štatistíky po dvojročnom prevádzkovaní svojej lode.

Spoločnosť tvrdí, že elektrický trajekt znižuje emisie o 95% a náklady o 80%.

Nie je prekvapením, že vidina takýchto signifikantných úspor prináša množstvo objednávok na nové elektrické trajekty.

Do prevádzky sa dostáva nová flotila elektrických trajektov s masívnymi batériami
Zdroj: Electrek

Teraz Fjord1, významný nórsky dopravný konglomerát, ktorý prevádzkuje 75 lodí, si od spoločnosti Havyard objednal 7 lodí. Potencionálne úspory lákajú mnohých prevádzkovateľov a prinášajú mnoho objednávok na prestavbu trajektov, ktoré spaľujú fosilné palivá na trajekty poháňané elektrickou energiou. Spoločnosť Fjord1 však chce aby ich nové trajekty boli navrhnuté úplne od základov.

Stig Magne Espeseth, vedúci divízie Havyard Design & Solutions, vysvetlil:

“Uviedli sme viacero trajektov do prevádzky použitím pokročilých simulačných nástrojov, takto sme ich mohli optimalizovať tak, aby sme z nich dostali čo najviac. Mnoho rôznych prevádzkových profilov bolo testovaných a preskúmaných a vďaka tomuto sme dosiahli výsledkov, ktoré presvedčili Fjord 1 aby si nás vybral za dodávatela dizajnu.”

Fjord1 hovorí, že trajekty sa budú používať v oblastiach Hordaland a Møre og Romsdal od 1. januára 2020.

Spoločnosť v súčasnosti modernizuje svoju flotilu, pretože Nórske orgány požadujú technologické riešenia s nulovými emisiami aj v námornej doprave. Je to súčasťou nepretržitého snaženia Nórskej vlády o zníženie výroby emisií.

Trajekty je v súčasnosti oveľa jednoduchšie elektrifikovať ako väčšinu ostatných druhov dopravy. Skutočnosť, že trajekty sú prevádzkované na pomerne krátkych trasách medzi tými istými prístavmi, umožňuje jednoducho inštalovať dobíjaciu infraštruktúru. Určite oveľa jednoduchšie ako napríklad pri nákladných lodiach, ktoré môžu mať zložitejšie a dlhšie trasy.

Nórsko si drží prvenstvo pri elektrickej pozemnej doprave. Teraz sa začína zaujímať aj o vedúce postavenie v oblasti elektrickej námornej dopravy a navyše sa začína vážne zaujímať o elektrickú leteckú dopravu.

K tomuto všetkému musíme spomenúť ešte jedného veľkého operátora trajektov v Škandinávii, Stena Line. Tí oznámili, že ich trajekt Stena Jutlandica, mentálne trajekt poháňaný dieslovým motorom, bude v blízkej dobe prestavaný na elektrický pohon. V jej útrobách bude nainštalovaná masívna batéria o kapacite 1 MWh. Tá bude dodávať elektrickú energiu motorom, ktoré sa budú starať o pohon tejto 185 metrov dlhej lode. Tento trajekt momentálne premáva medzi mestačkami Frederikshavn (Dánsko) a Gothenburg (Švédsko).

Zdroj: Electrek

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here