Keď sa v roku 2015 na Nórske vody vydal prvý plne elektrický trajekt, jednalo sa v podstate o pokus. Jeho hodnota bola síce dokázaná na papieri a čísla poukazovali na malý zázrak, technológia však musela byť otestovaná. No po pár rokoch v plnej prevádzke, majitelia trajektu a jej výrobcovia získali zaujímavý set dát, ktoré poukazujú, že dopad tohoto trajektu na životné prostredie, výrobu emisií a cenu jeho prevádzky je ešte signifikantnejší ako sa očakávalo.

Tvrdia, že plne elektrický trajekt znížil výrobu emisií potrebnú na prevádzku podobnej lode poháňanej dieselovým motorom o 95% a cenu prevádzky takéhoto trajektu o 80%. A to sú čísla, ktoré aj keby boli o polovicu menšie, by boli stále neuveriteľne pôsobivé.

Tento prvý, plne elektrický trajekt nesie meno: ‘Ampere’ a do prevádzky bol uvedený v máji 2015. Jeho primárnym cieľom malo byť zníženie emisií oxidov dusíka, oxidu uhličitého a tak isto zníženie emisií hluku na vode, ktoré sú problémom kvôli narúšaniu prirodzeného životného prostredia pre podmorský život.

Táto plne elektrická loď je výsledkom spolupráce 4 firiem:

  • Norled AS – dopravná firma a operátor trajektov
  • Fjellstrand Shipyard – výrobca lodí
  • Siemens AS
  • Corvus Energy  – výrobca industriálnych lithium-ion batérií

Siemens v spolupráci s Corvus Energy vyvinuli systémy batérií, ktoré napájajú elektromotory trajektu. Batérie na trajekte majú kapacitu až 1 MWh. Nižšie sa môžete pozrieť na diagram elektrického systému, ktorý tieto firmy navrhli, vrátane nabíjacích staníc, ktoré sa nachádzajú na oboch brehoch, v dedine Oppendal a na opačnom brehu v dedine Lavik.

Elektrický trajekt v Nórsku žne úspechy, objednávky rastú

Už aj pred tým než firmy uverejnili všetky čísla bolo jasné, že plne elektrický trajekt bude veľkým úspechom, kedže minulé leto išiel do prevádzky ďalší, ktorého pomenovali Elektra.

No a kedže tento rok na summite Nordic EV v Osle oznámili operátory tieto neuveriteľné výsledky zníženia emisií o 95% a zníženia prevádzkovej ceny o 80%, s takýmito výsledkami by človek očakával, že každý operátor trajektov na svete si zopár objedná. A netrebalo ani dlho čakať a  čísla objednávok začínajú rapídne rásť. Už teraz je ich predobjednaných 53 a objednávok pribúda.

Ako sme už pred spomínali, všetky druhy dopravy sa pomalinky začínajú orientovať na využívanie elektrickej energie namiesto fosilných palív. Trajekty sú perfektným kandidátom na využívanie elektromotorov v lodnej doprave, kedže jazdia na relatívne krátkych vzdialenostiach a medzi ich plavbami je vždy relatívne dosť času na nabitie batérií.

Toto presne využívajú v prípade trajektov Ampere a Elektra. Zaujímavosťou ale je, že v prípade týchto dvoj trajektov, výrobcovia prišli s perfektným plánom nabíjania týchto lodí. Lode totižto nie sú nabíjané priamo z elektrickej siete, no z batérií, ktoré sa nachádzajú v prístavoch a sú dobíjané priamo z elektrickej siete na brehu. Výrobcovia sa priklonili k tejto verzii kvôli tomu, že batérie na brehu môžu byť dobíjané aj počas noci, teda počas doby kedy je elektrina najlacnejšia. To znamená ďalšie zníženie nákladov.

V poslednej dobe vidíme viac a viac elektrifikácie v sektore nákladnej dopravy a špecificky lodnej dopravy. V blízkej dobe uvidíme na vode viac lodí poháňaných elektromotormi, ako napríklad plne elektrické nákladne lode od firmy Port-Liner z Holandska a mnoho ďalších. V tomto sektore ako aj v mnohých ďalších sa na poli elektrifikácie máme tento rok na čo tešiť.

Zdroj: Elektrek, Wikipedia

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here