Hoci Elon Musk v minulosti spomínal nápad na elektrický tryskáč, žiadna z Elonových firiem sa v súčasnosti lietadlám nevenuje. To však neznamená, že by ostatní výrobcovia lietadiel spali na vavrínoch. Naopak, súčasný trend elektrifikácie dopravy neobišiel ani letectvo, preto Vám dnes predstavíme zopár zaujímavých projektov.

Najskôr trocha ekonómie

Aby bolo trochu jasnejšie, prečo sa po elektrike obzerajú aj výrobcovia lietadiel, priblížme si trochu dnešné lietanie. Vynechajme Boeingy a Airbusy a pozrime sa na “malé” Cessny, Diamondy a ostatné typy používané vo všeobecnom letectve (General Aviation). Obľúbená a nenáročná jednomotorová Cessna 152 spotrebuje zhruba 25 litrov leteckého paliva na hodinu letu. Cena leteckého paliva AVGAS sa v Európe začína niekde na dvoch eurách za liter. Z toho vyplýva, že náklady na hodinu letu sú 50 eur, ak počítame iba palivo. Sú však aj ďalšie náklady – olej, údržba, servisné prehliadky atď. Preto si majitelia lietadiel všeobecného letectva pýtajú za prenájom lietadla na hodinu zhruba od sto eur vyššie. Samozrejme, výkonnejšie typy vychádzajú oveľa drahšie, a ak sa Vám páčia viacmotorové lietadlá, z nákladov sa Vám zatočí hlava.

V kategórii ultraľahkých lietadiel sa dá “polietať” asi za 70 eur na hodinu. To všetko vplýva aj na ceny leteckého výcviku, kde si pre kategóriu Ultralight môžete prichystať zhruba 3 tisíc eur, pre kategóriu PPL od 5 tisíc vyššie. Je zjavné, že vďaka týmto nákladom je súkromné lietanie veľmi drahý špás.

Elektrika mení hru

Tak ako u elektromobilov, aj u elektrických lietadiel platí, že cena elektriny je v porovnaní s klasickým palivom prakticky zanedbateľná. Tam sa však úspory nekončia – elektrický motor nevyžaduje na rozdiel od spaľovacieho prakticky žiadnu údržbu, a vďaka svojej jednoduchosti je aj oveľa spoľahlivejší. Rovnako ako v prípade elektromobilov sú zatiaľ najväčším problémom batérie, avšak tie momentálne rýchlo lacnejú pri súčasnom zvyšovaní kapacity. A to ešte poriadne nenabehla Tesla Gigafactory.

Pipistrel Alpha Electro

Výrobca Pipistrel vyvinul elektrickú verziu svojho cvičného dvojsedadlového lietadla, zvanú Alpha Electro. Spolupracoval pritom s firmou Siemens, ktorá je na poli elektrických lietadiel pomerne aktívna. Lietadlo je optimalizované pre let v blízkosti letiska, kde sa uskutočňuje väčšina leteckého výcviku. Je napríklad schopné dobíjať batérie počas finálnej fázy priblíženia na pristátie. Vďaka tejto technológii sú náklady na výcvik nižšie o 70%, elektromotor je výkonnejší než benzínový originál, pričom lietadlo je samozrejme ekologickejšie a oveľa tichšie. Vďaka tomu je možné uskutočňovať výcvik bližšie pri zastavaných oblastiach. Lietadlo má výdrž 1 hodinu letu, čo je pre výcvik úplne dostačujúce.

lietajúce autá
Zdroj: pipistrel

Prelet cez LaManche

Aj veľkí hráči ako Airbus rozpoznali potenciál elektrického pohonu, a dali sa do práce. Airbus postavil pokusné lietadlo E-Fan, poháňané dvoma elektro-dúchadlami a napájaného líthiovými článkami. Ak neviete čo je dúchadlo, nájdite doma fén – to je ono 🙂

E-Fan má taktiež výdrž jednu hodinu letu, čo mu v júli 2015 stačilo na prelet kanálu LaManche. Airbus pôvodne plánoval vývoj väčšej, štvorsedadlovej verzie s dlhším doletom, avšak v apríli 2017 bola produkcia E-Fan zo strany Airbusu odvolaná, s odôvovnením že sa chce koncentrovať na vývoj hybridného regionálneho dopravného lietadla.

Airbus to berie vážne

Pri vyššie spomenutom Airbuse ešte chvíľu ostaneme. Jeho ambície totiž nekončia pri cvičných lietadlách. V spolupráci s firmou Siemens sa pokúša vyvinúť a odskúšať viacero variánt hybridne-elektrického pohonu, pričom najsilnejší variant by mal pracovať až s 10 megawattmi energie. Takýto pohon by už bol použiteľný pre regionálne dopravné lietadlá, a priniesol by podstatné zníženie spotreby paliva, a teda aj emisií CO2 (a v konečnom dôsledku aj ceny letenky). Aby sme pochopili stratégiu hybridne-elektrického pohonu, musíme sa pozrieť na typický profil letu dopravného lietadla. Maximum výkonu (a aj emisií a hluku) vyvinie pri štarte. Nasleduje stúpanie do letovej hladiny, ktoré je tiež energeticky náročné. Akonáhle lietadlo vystúpa do svojej letovej hladiny, prejde do cestovného režimu, v ktorom už motory nepracujú na plný výkon, naopak kľúčovú úlohu začne hrať ekonomický chod.

lietajúce autá
Zdroj: cdn

Lietadlo E-Thrust, na ktorom spolupracuje Airbus a Rolls-Royce, by malo optimalizovať spotrebu energie tým spôsobom, že počas štartu ho bude poháňať prúdový motor spolu so šiestimi elektrickými dúchadlami, čerpajúcimi energiu z batérie. Po vystúpaní do letovej hladiny prúdový motor prejde do prakticky voľnobežného režimu, v ktorom bude jeho hlavnou úlohou produkovať elektrinu pre elektrodúchadlá a dobíjať batériu. Pri klesaní potom elektrodúchadlá fungujú ako turbíny roztáčané náporom vzduchu, ktoré taktiež dobíjajú batériu.

Tento projekt by mal nastúpiť do služby až niekedy okolo roku 2050, keďže je potrebné vyvinúť viaceré technológie (napríklad využitie vysokoteplotných supravodičov).

lietajúce autá
Zdroj: ibtimes

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here