Jedna z najnovších firiem Elona Muska, The Boring Company, konečne vydala oficiálne informácie o svojich plánoch na svojich stránkach. Aj keď momentálne sú stránky veľmi jednoduché, poskytujú viac informácií pokope ako kedykoľvek doteraz bolo o The Boring Comapny napísané. Tu je náš preklad jednej z častí webstránky, ktorá podáva odpovede na najzákladnejšie otázky.

Na to aby sme vyriešili “nekonečné” zápchy na cestách, cesty sa musia stať 3D, čo znamená buď lietajúce autá, alebo tunely. No tunely, na rozdiel od lietajúcich áut, nie sú ovplyvnené počasím, neničia výhľad na modré nebo a hlavne vám nemôžu padnúť na hlavu. Veľká sieť tunelov so vstavanými cestami, aj niekoľko úrovni nad sebou, vyrieši problém zápch a smogu v hocijakom meste na svete. Je naozaj jedno aké veľké mesto, čím väčšie mesto tým viac tunelov treba vykopať. Kľúčom k tomu aby toto mohlo fungovať je zvyšovať rýchlosť kopania tunelov a znižovať cenu kopania tunelov. V tomto momente sa snažíme znížiť čas a cenu 10 násobne. To je hlavným cieľom The Boring Company. Kopať tunely rýchlo a lacno je technológia, ktorú by si mohli adaptovať propagovatelia a vývojári technológii ako je Hyperloop.

Prečo tunely?

Na to aby sme znížili hustotu a predišli dopravným zápcham, cesty sa musia rozšíriť. No kedže cesty nie je možné navždy rozširovať, musia sa cesty transformovať na 3D cesty. Jednou možnosťou je ísť hore s lietajúcimi autami. No lietajúce autá spôsobujú veľa hluku, sú ovplyvňované počasím a hlavne zvyšujú všeobecnú úzkosť obyvateľstva spôsobenú ťažkými objektmi, ktoré neustále lietajú nad hlavami. Ďalšou možnosťou je ísť dole a kopať tunely. Tunely majú niekoľko výhod: neexistuje limit tunelov, ktoré môžme vybudovať, čo znamená, že akékoľvek veľké mesto môže týmto spôsobom vyriešiť problémy s dopravou. Preprava v tuneloch nie je ovplyvňovaná počasím. Budovanie tunelov neruší nikoho hlukom na povrchu. Tunely nerozdeľujú komunity bariérami a pruhmi.

Prečo toto zatiaľ nikto nespravil?

Momentálne je kopanie tunelov veľmi drahé, niektoré projekty tunelov majú náklady viac ako miliardu amerických dolárov na 2 kilometre tunelu. Na to aby sme tunely spravili využiteľnými a cenovo dostupnými musíme cenu kopania tunelov znížiť 10 násobne.

Ako znížime cenu kopania tunelov?
Za prvé znížime priemer tunelu. Momentálne na postavenie tunelu s jednou cestou a s jedným pruhom musí byť priemer tunelu približne 8.5 metra. Tým, že umiestnime vozidlo na stabilizované elektrické sane sa priemer tunelu môže zmenšiť na približne 4 metre. Za druhé, zvyšovaním rýchlosti kopania tunelovacích strojov. Tunelovacie stroje sú veľmi pomalé. Slimák je 14 krát rýchlejší. Naším cieľom je poraziť slimáka v rýchlostnej súťaži. Ako budeme zvyšovať rýchlosť tunelovacích strojov?  

Zvýšiť výkon. Za prvé zvýšime výkon tunelovacích strojov. Momentálne odhadujeme, že môžeme ich výkon zvýšiť až trojnásobne, pokiaľ bude použité vhodné chladenie.

Kopanie bez prerušení. Momentálne 50% času strávi tunelovací stroj kopaním a ďalších 50% strávi stavaním podporných štruktúr tunela. Toto však nie je efektívne a existujúce technológie môžu byť modifikované tak, aby umožnili tieto dve úlohy robiť naraz.

Automatizovať kopanie tunelov. Aj keď menšie tunelovacie stroje sú automatizované, tie väčšie momentálne vyžadujú neustálu spoluprácu s viacerými operátormi. Keď sa nám podarí zautomatizovať aj väčšie stroje, zvýši sa tak nie je len efektívnosť, ale aj bezpečnosť kopania tunelov.

Elektrifikovať. Momentálne tunelovacie zariadenia sú väčšinou poháňané lokomotívou na naftový pohon. Naftový pohon tunelovacích strojov môže byť zamenený za elektrický.

Výskum a vývoj tunelovacích strojov. V USA a vo väčšine sveta, nie sú takmer žiadne investície, ktoré by išli na výskum a vývoj tunelovacích zariadení a technológií. Kopanie tunelov je jedno z mála odvetví, ktoré v posledných 50 rokoch nezvýšilo svoju produktivitu.

Čo sú elektrické sane a prečo ich použiť?
Elektrické sane sú kovová platňa poháňaná elektrickým motorom. Ako sme už hovorili aplikovanie tejto technológie umožní zmenšiť priemer tunelov len na 4 metre. Použitie elektrických saní prináša ďalšie výhody, opísané nižšie.

Zvýšenie bezpečnosti. Plne automatizované, stabilné elektrické vozidlo eliminuje možnosť ľudskej chyby.

Zvýšenie rýchlosti. Plne automatizované elektrické sane dovoľujú cestovať rýchlosťou až 200 km/h v tuneli bez ohrozenia bezpečnosti obyvateľstva.

Viacnasobné užitočné zaťaženie. Elektrické sane môžu prepravovať automobily, tovar alebo ľudí. A ak tomuto všetkému pridáte vákuu odolný obal, tak je z toho zrazu Hyperloop, ktorým môžete cestovať rýchlosťou cca 1100 km/h.

Eliminácia nebezpečných emisií. Elektrické sane vytvárajú nulové emisie a teda nevylučujú žiadne nebezpečné plyny do ovzdušia tak ako automobily poháňané spaľovacími motormi. Každý kilometer, ktoré auto so spaľovacím motorom prejde na elektrických saniach ho spraví vozidlom bez nulových emisií.

A čo zemetrasenie?
Je všeobecne známe, že pokiaľ je tunel správne navrhnutý je to jedno z najbezpečnejších miest počas zemetrasenia. Z pohľadu štruktúry je tunel bezpečnejší lebo sa hýbe spolu so zemou, čo neplatí pre budovy a konštrukcie na zemskom povrchu. Väčšina úmrtí či zranení je spôsobená pádom budov a jej častí, čo sa v tuneloch stať nemôže.

Je kopanie tunelov hlučné a vibrácie rušivé na povrchu?
Nie. Pokiaľ je tunelovací stroj aspoň 2 úrovne pod zemou, kde jedna úroveň je priemer tunela, teda v tomto prípade ak je tunelovací stroj aspoň 8 metrov pod zemou, proces kopania tunelu je takmer nezistitelný, špeciálne v mäkkej zemine.

Co robíte so všetkou zeminou?
Počas typického kopania tunelov sa zemina hromadí a vyváža na povrch kde ju prevážajú na určené miesto. Tento proces je drahý, tak ako na financie tak aj na čas a môže mať aj negatívne enviromentálne následky. The Boring Company v tomto momente skúma technológie, ktoré by umožnili recykláciu pôdy v podobe výroby ekologicky nezávadných hlinených tehál. Toto nie je ani zďaleka nová myšlienka a s týmto konceptom sa hrali už viaceré firmy. Počas histórie mnoho budov a konštrukcií bolo postavených pomocou hlinených tehál, podľa posledných výskumov aj Egyptské pyramídy. Tieto tehly by potencionálne mohli byť využité pri budovaní samotného tunelu ako jeho obloženie. Na toto sa štandardne používa betón. Kedže výroba betónu je zodpovedná za 4.5% svetových skleníkových plynov, použitie hlinených tehál by pomohlo nie len znížiť cenu tunela, ale aj znížiť dopad na životné prostredie.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here