Elon Musk možno vymyslel moderný Hyperloop a napomohol jeho komercializácií, no vždy tvrdil, že on osobne ho nemá záujem a čas postaviť. A to bolo pravdou, až do nedávna.

Vyjadrenie hovorcu firmy The Boring Company:

“Elon Musk uverejnil štúdiu pojednávajúcu o novom dopravnom systéme zvanej Hyperloop už v auguste 2013. Táto technická a dizajnová špecifikácia bola vydaná ako ‘open source’ projekt, teda bez obmedzenej komerčnej implementácie, v nádeji, že iní túto technológiu vyvinú a zrealizujú. Elon vtedy povedal, že jediný dôvod na to aby sa zaoberal komercializáciou Hyperloop technológie by bol príliš pomalý vývoj a implementácia inými firmami.”

Zdroj: Inverse

Na fotografii môžete vidieť Hyperloop POD, ktorý sa objavil v Muskovej štúdií v roku 2013.

Musk chce vydieť Hyperloop skôr

No a ako to tak vyzerá, pre Muska nie je momentálny vývoj firmy Hyperloop One dostatočne rýchly. Aj keď mestá a krajiny po celom svete v nádeji plánujú svoje nové hyperloop cesty a hŕstka firiem sa preteká v tom kto prinesie na trh prvý hyperloop vysokorýchlostný vákuový dopravný systém, väčšina z nich nemala zatiaľ moc úspechu, teda aspoň podľa názoru Muska.

Jediný funkčný prototyp, ktorý je zatiaľ verejne známy, bol svetu predstavený len pred niekoľkými dňami. Jedná sa o prototyp PODu firmy Hyperloop One nazvaný XP-1, ktorý má za sebou prvú jazdu hyperloop testovacou tratou DevLoop, nachádzajúcu sa uprostred Nevadskej púšte. POD na trati, ktorá má len necelých 500m, dosiahol rýchlosti 310 km/h v takmer úplnom vákuu.

No ani toto pre Muska nie je dostatočne rýchlo. Vývoj Hyperloop One ešte nepredstihol vývoj “bullet train”, vysokorýchlostného vlaku, v Kalifornii ktorý Musk tak otvorene kritizoval a na ktorého náhradu navrhol práve Hyperloop.

Hovorca firmy The Boring Company:

“Aj keď sme si istí, že iné firmy robia čo môžu a napredujú vo vývoji, chceli by sme vývoj tejto technológie urýchliť.Tu vo firme The Boring Company plánujeme postaviť lacné, rýchlo kopané tunely do ktorých bude možno zabudovať nové vysokorýchlostné dopravné systémy. Väčšina z tunelov budú štandardné tunely s elektrickými ‘saniami’ pohybyjúce sa rychlosťou 200 km/h. No na dlhé vzdialenosti, ktoré budú spájať dve miesta priamkou, ako napríklad New York a Washington DC, dáva zmysel prepojiť tunelmi pod tlakom s hyperloop PODmi, ktoré nám dovolia prevážať zákazníkov a tovar rýchlosťami vyššími ako 950 km/h.”

The Boring Company bude budovať Hyperloop medzi NY a DC

Prvý náznak Muskovej zmeny prístupu k hyperloopu prišiel už 20. júla, kedy na svojom Tiwittery napísal: “Práve som dostal verbálne vládne povolenie pre The Boring Company na postavenie podzemného hyperloop systému medzi New Yorkom a Washington DC. NY – DC za 29 min.”. Väčšina ľudí sa začala sústrediť na to, čo to vôbec znamená “verbálne povolenie” no väčšina firiem po svete, ktoré momentálne pracujú na svojom hyperloop systéme, sa začala cítiť nervózne.

Bloomberg hlásil, že tento tweet prišiel ako veľký šok pre mnoho hyperloop startupov, ktoré sa momentálne pretekajú vo vývoji tejto technológie založenej na špecifikáciách Elona Muska. Jeden z častých predpokladov po tomto Tweete bol, že The Boring Company vykope tunel kým Hyperloop One, či iná hyperloop firma postaví svoju trať v týchto tuneloch.

Výsledky Elona Muska v jeho predošlých projektoch, či už sa jedná o prepravný sektor, IT sektor, či vesmírny dopravný sektor, sú naozaj pôsobivé. Aj keď ani jeden z jeho projektov nebol bez chýb či prešľapov. Ale povedzme si pravdu, ktorý progresívny projekt v histórií ľudstva kedy bol. Bolo by naozaj obrovskou chybou podceniť jeho snaženie v odvetví hyperloopu a firmy ako Hyperloop One, HTT či iné menej známe firmy musia od teraz rátať s novým veľkým hráčom na trhu.

Zamestnanci SpaceX vládnu Hyperloop trhu

Tak isto je dôležité poznamenať, že Elon Musk viac než vie s kým má dočinenia v rámci konkurencie, kedže väčšina firiem venujúcich sa hyperloop technológii sú plné bývalých zamestnancov SpaceX. Napríklad taký Josh Gigel, prezident vývoja pre firmy Hyperloop One, či Brogan BamBrogan, zakladateľ firmy Arrivo, ďalší hyperloop startup, sú obaja bývali zamestnanci SpaceX.

SpaceX vlastní Hyperloop značku

No a aby toho nebolo málo nie len, že Elon Musk napísal prvú štúdiu pojednávajúcu o hyperloop technologií, no jedna z jeho firiem, Space Exploration Technologies Corporation známa pod krátkym menom SpaceX, vlastní ochrannú známku pre názov Hyperloop. SpaceX má značku Hyperloop poriadne ochránenú a k tomu všetkému vlastní ešte aj doménu hyperloop.com ako aj Twitter účet @hyperloop. Čo znamená, že firmy, ktoré používajú hyperloop ako názov pre ich dopravný systém, či už Hyperloop One alebo HTT, by mohli byť obvinené z porušenia zákona za neoprávnené použivanie nazvú hyperloop.

“Podporujeme všetky firmy, ktoré si zaumienili postaviť hyperloop a nemáme vôbec v pláne im zabrániť používať meno hyperloop pokiaľ sa budú držať hyperloop špecifikácie a bude sa jednať o naozajstný hyperloop prepravný systém.” povedala The Boring Company v ďalšom z jej vyjadrení k tejto téme. Čo znamená “hyperloop špecifikácie” presne nevieme, no dá sa usúdiť, že Musk nechá firmy používať hyperloop meno pokiaľ budú spĺňať jeho predstavu hyperloop systému a rýchlosti tohto prepravného systému. No zatiaľ, s vývojom a pokrokom, ktoré urobili firmy doteraz sa do kategórie “hyperloop špecifikácie” podľa Muska nemôže rátať ani jedna…

Zdroj: Inverse

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here