Kým Tesla viac a viac investuje do vývoja a výroby elektromobilov a pohonu novej generácie, veľké ropné spoločnosti v spolupráci s veľkými automobilkami sa snažia zachrániť spaľovací motor. Aj keď nový Tesla Roadster rýchlostne pokoril všetky športové hyper-auta na svete a jeho dojazd je v mnohých prípadoch lepší ako ten u automobilov so spaľovacím motorom, veľké ropné spoločnosti sa spaľovacieho motoru vzdať nechcú a robia všetko pre jeho záchranu.

Táto spolupráca je jediné východisko pre spoločnosti závislé na ziskoch z výroby a predaja benzínu a nafty. Viac ako storočie stará technológia poháňajúca naše automobily dnes čelí existenčnej kríze, kedže viac a viac krajín na svete znižuje akceptovatelné emisné limity.

Automobilky a ropné spoločnosti spolupracujú na záchrane spaľovacích motorov

Životné prostredie ohrozujúca spolupráca

Firmy ako Exxon Mobile Corp., BP PLC či Royal Dutch Shell a mnoho ďalších ropných spoločností ročne míňajú milióny v spolupráci s automobilkami ako Volvo, Ford Motor Company či Fiat Chrysler Automobiles. Peniaze míňajú na vývoj a testovanie novej generácie super-mazavých olejov.

Prečo? To na čo sa tieto firmy spoliehajú je, že tieto nové super-mazavé oleje im pomôžu zvýšiť efektivitu tradičných spaľovacích motorov. To im umožní znižovať emisie tvorené týmito motormi a tak spĺňať prísne enviromentálne limity. Snažia sa predísť tomu, aby sa ich motory a spôsob pohonu nestal úplne irelevantným na dopravnom trhu, na ktorom budú pomaly preberať a dominovať nové druhy pohonu, v súčasnosti elektromotory poháňané batériami a vodíkom.

Mnoho z týchto firiem sa vyjadrilo, že zvýšenie efektivity len o niekoľko percent im umožní ostať na trhu o pár rokov dlhšie a preto tieto investície za to stoja. Otázne ale je, či by sa tieto firmy mali vôbec so záchranou týchto motorov unúvať. Je jasné, že firmy, ktoré desaťročia profitovali zo spracovania ropy a predaja produktov s ňou spojených, sa nechcú tak ľahko vzdať ich kačice liahnucej zlaté vajcia. Nie nadarmo sa rope vždy hovorilo čierne zlato.

Zachrániť spaľovací motor nedáva zmysel

Morálna stránka problému tieto firmy nezaujíma. Aj naďalej budú bez mihnutia oka znečisťovať naše prostredie rafinériami ropy. Budú znečisťovať moria prepravou tejto suroviny tankermi, ktoré ešte stále čas od času spôsobia ekologickú katastrofu a zapríčinia usmrtenie nespočetného množstva morských a suchozemských živočíchov a podporovať tvorenie emisií prepravou a spaľovaním tejto suroviny v globálnom merítku

Automobilky a ropné spoločnosti spolupracujú na záchrane spaľovacích motorov

Namiesto investícií do nových čistých spôsobov pohonu a infraštruktúry využívajúcej obnoviteľné zdroje sa snažia zachrániť viac ako storočie starú technológiu, ktorá sa aj v tom najlepšom prípade nedá považovať za nič iné ako za ne-efektívnu. Spaľovací motor využívajúci benzín, naftu či plyn má účinnosť cca 25% až 40%, v najlepšom prípade 50%, no účinnosť napríklad takého elektromotoru sa pohybuje nad hranicou 90%, v niektorých prípadoch dokonca až 98%.

Automobilky a ropné spoločnosti spolupracujú na záchrane spaľovacích motorov

Shell sa v tomto snažení spojilo s automobilkou Fiat Chrysler Automobiles a BP sa spojilo so svetoznámimi automobilkami ako je Ford a Volvo. A aj keď dávajú tieto firmy naozaj veľkú nádej tomuto snaženiu a záchrane ich priemyslu, nové regulácie a legislatívy v krajinách ako Veľká Británia, Francúzsko, Čína či India singalizujú, že krajiny plánujú postupne úplne zakázať predaje tradičných automobilov so spaľovacími motormi.

Napríklad Európska Únia nedávno odhalila plán kde do roku 2030 musia všetky automobilky predávajúce svoje vozidlá v Európe znížiť produkciu emisií aj tým najefektívnejším z ich motorov, tak aby EU znížilo celkovú tvorbu emisií o 30%. Tak isto Čínska vláda schválila legislatívu, ktorá bude výrobcov nútiť k výrobe a vývoju elektromobilov a hybridov tak, aby do roku 2025 tvorila výroba týchto automobilov 20% celkovej produkcie.

Automobilky a ropné spoločnosti spolupracujú na záchrane spaľovacích motorov

Kritici tohto snaženia ďalej tvrdia, že je hlavne naozaj nemožné donekonečna zvyšovať efektivitu spaľovacích motorov, tiež majú svoje limity. Viacero štúdií tvrdí, že väčšina spaľovacích motorov v najbližšej dobe nedokáže zlepšiť svoju účinnosť a efektivitu natoľko, aby vôbec spĺňali emisné limity v roku 2020. Toto by mohlo automobilky stáť nemalé peniaze, pokuty za nesplnené emisné limity by sa mohli pohybovať až vo výške 500 amerických dolárov za automobil.

No čo je najdôležitejšie v rokoch 2025 až 2030 budú ceny elektromobilov tak nízke, že ani tie najlacnejšie a najefektívnejšie tradičné automobily nebudú mať šancu na trhu. Elektrická energia ako palivo je neporovnateľne lacnejšia a cena batérií klesá denne, prechod na elektromobilitu je nevyhnutný a neodvrátiteľný, ostáva jediná otázka a to, ako dlho bude trvať nadnárodným korporáciám si priznať prehru a začať sa sústrediť na kolektívnu, lepšiu budúcnosť nášho druhu a našej planéty.

Zdroj: Evannex, Wikipedia

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here