Autonómne osobné vozidlá budú v najbližších desaťročiach úplne meniť spôsob nášho života a cestovania. Dopravný priemysel zase zmenia autonómne nákladné vozidlá. V oboch prípadoch je však najdôležitejšie, aby autonómne vozidlá na ceste nikdy nikoho nezabili. No podľa mnohých ľudí to je nereálne, naivné a dokonca hlúpe. Podľa jedného Britského vládneho úradníka, Shashima Verma, sa jedná o nerealistický a nemožný štandard.

Shashim Verma, technologický vedúci správneho dopravného orgánu mesta Londýn, Transport for London, pred pár dňami hovoril ako vysoko je postavená latka bezpečnosti na cestách pre autonómne systémy. Štandard pre bezpečnosť je pre autonómne vozidlá neporovnateľne vyšší ako u ľudí. Pre dnešných výrobcov automobilov sú tieto štandardy nereálne a nesplniteľné.

Autonómne vozidlá nikdy nedokážu zabrániť všetkým úmrtiam na cestách
Zdroj: electronicsweekly

Usmrtenie na ceste spôsobené človekom akceptujeme, strojom nie…

“Dôležitým problémom, ktorému budú musieť výrobcovia automobilov čoskoro čeliť je, že svet je stotožnený so zabitím pol milióna ľudí na cestách každý rok. Nikto nemihne ani okom, žiadne noviny túto správu nedávajú na titulnú stranu. No keď autonómne vozidlo na ceste niekoho zabije, bude z toho mediálna senzácia.” povedal Sashim Verma počas krstenia knihy: Faster, Smarter, Greener: The Future of the Car and Urban Mobility. Kniha, ktorú napísali 3 odborníci venujúci sa osobnej doprave, nákladnej doprave a dopravnej ekonomike, ktorá pojednáva o novom mobilnom svete, ktorý je plne prepojený, heterogénny, inteligentný a personalizovaný.

Autonómne vozidlá nikdy nedokážu zabrániť všetkým úmrtiam na cestách
Zdroj: techthisoutnews

Toto je problém, ktorý zaťažuje firmy vytvárajúce autonómne systémy od ich samotného začiatku a vytvára problém tomuto priemyslu ešte skôr, než ich prvé vozidlá vôbec dokončia testovaciu fázu. Tesla, ktorá vo svojich elektromobiloch ponúka polo-autonómny systém autopilota v beta verzii, bola pod intenzívnou paľbou kritiky po tom, čo sa minulý rok ich luxusný sedan, Model S, so zapnutým autopilotom zrazil s kamiónom. Aj keď bola Tesla a jej systém úplne očistený od akejkoľvek viny na tejto havárii, verejnú mienku voči autonómnym vozidlám to vôbec nezlepšilo. V októbri tohto roku sa spoločnosť Pew Research Center pýtala na názor občanov USA ma autonómne nákladné vozidlá na cestách a až neuveriteľných ⅔ opýtaných povedalo, že sa na ceste nebudú cítiť bezpečne ak ju budú musieť zdieľať s autonómnymi nákladnými vozidlami.  

Táto verejná mienka nie je prospešná pre autonómny priemysel a jedinou možnou cestou sa javí pracovať na týchto systémoch až kým nebudú plne bezpečné. Avšak to je nemožné a vytvorí to viac problémov ako vyrieši. Pasažieri v mestách budú chcieť aby ich autonómne vozidlo cestovalo rovnakou rýchlosťou ako sa jazdí dnes, no veľmi opatrne, čo je nemožné, ak sa má systém snažiť predísť každej kolízii, nehode a usmrteniu na ceste. Tento prístup by mohlo viesť ku nezamýšľanej kultúrnej zmene, kedže autonómne systémy by boli nadmieru opatrné. Napríklad také prechádzanie cez cestu cez prechod pre chodcov by sa stalo minulosťou, pretože ľudia by si mohli prechádzať cez cestu kde sa im zachce. Autonómne vozidlo by bolo tak opatrné a pomalé zároveň, že by sa nikomu nič nestalo. To by však mohlo spôsobiť, že prechodom chodca cez cestu by sa vždy premávka zastavila a to nie len v meste, ale aj na diaľnici.

Radšej chodec ako vodič

Avšak väčšina automobiliek si volí inú cestu ako riešiť tento problém. Napríklad taký Mercedes-Benz si uvedomuje, že niektoré nehody sú proste neodvratné. Mercedes povedal, že oni si svoj systém budú dizajnovať tak, aby v prípade možnosti kolízie automobil radšej zabil chodca ako vodiča automobilu. Toto riešenie, aj keď to môže znieť hrozne, potenciálne zníži počet úmrtí na cestách, špeciálne pri veľkých haváriách. Christoph von Hugo, manažér systémov asistovaného riadenia odvôdnil toto rozhodnutie takto: “ak viete, že môžete zachrániť aspoň jedného človeka, tak zachráňte aspoň jedného človeka.”

Pokiaľ nejaké mesto vie o tom, ako náročné je integrovať do infraštruktúry autonómny systém, tak je to práve Londýn. Londýnske metro začalo testovať automatické vlaky už v roku 1962. V roku 1968 sa linka “Victoria line” stala prvou, úplne automatickou linkou Londýnskeho metra. Linka “Docklands Light Railway” dokonca upustila od používania vozňa s kabínou vodiča úplne, aby svojim pasažierom umožnila výhľad z prednej časti vlaku.

“Vlaky bez vodičov jazdia u nás už 50 rokov”, povedal Verma. “Môžem vám povedať o tom aké ťažké je ustrážiť všetky okrajové situácie, ktoré sa môžu stať, keď sa snažíte spraviť niečo autonómne. Nie je to vôbec ľahké.”

Zdroj: Inverse, Wikipedia

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here