Kalifornia je jeden z najinovatívnejších štátov, v ktorých sa vo veľkom hovorí o autonómnom riadení vozidiel a nie len hovorí. Kalifornia už čoskoro umožní výrobcom autonómnych vozidiel svoje autá testovať priamo na verejných cestách. Tieto vozidlá však budú musieť mať stále človeka na sedadle vodiča. Ten musí byť pripravený hocikedy prevziať kontrolu nad vozidlom.

Nové tohto týždňové pravidlá amerického Ministerstva dopravy povolia používanie plne autonómnych vozidiel už tento rok v apríli.

Kalifornia bola jedným z prvých podporovateľov tejto technológie a spolupracovala s mnohými lokálnymi firmami, ktoré tieto technológie vyvíjajú. No od vtedy niekoľko ďalších štátov rozbehlo svoje vlastné programy aby prilákali viac takýchto spoločností.

Napríklad Michigan schválil svoje vlastné regulácie na testovacie programy autonómnych vozidiel a umožňuje ich jazdu na základe testu vodiča. Arizona a Nevada, okrem iných, tiež zaznamenali značný pokrok, aby povolili testovanie autonómnych technológií na svojich územiach.

Teraz si chce Kalifornia udržať náskok tým, že umožní komerčné používanie autonómnych vozidiel. Avšak pridali dôležité obmedzenie týkajúce sa diaľkového monitorovania a kontroly.

Ministerstvo dopravy USA stále vyžaduje, aby vzdialený operátor stále monitoroval vozidlo a jeho výkon dynamických jazdných úloh.“

Agentúra opisuje aj pojem „vzdialený operátor“:

„Vzdialený operátor- je fyzická osoba, ktorá: má príslušnú triedu vodičského preukazu pre daný typ testovaného vozidla; nesedí na sedadle vodiča; je zapojený do jazdy a monitoruje autonómne vozidlo; je schopný komunikovať s cestujúcimi vo vozidle prostredníctvom komunikačného spojenia. Diaľkový operátor môže mať tiež schopnosť vykonávať dynamickú jazdu na vozidle alebo spôsobiť, že vozidlo dosiahne minimálny rizikový stav.“

Firmy sa môžu prihlásiť do programu a môžu svojich inžinierov a testovacích vodičov fyzicky vyňať z vozidiel za účelom prechodu na využívanie vzdialených operátorov.

Firmám, ktoré vyvíjajú túto technológiu, to dáva dôležitú úlohu zabezpečiť využívanie vhodných technológií vo vozidlách na to, aby mohol niekto diaľkovo komunikovať s autonómnym vozidlom, prevziať nad ním kontrolu v prípade potreby a komunikovať s cestujúcimi.

Našťastie tieto firmy nebudú musieť podporovať vzdialených operátorov veľmi dlho, hneď ako bude technológia odskúšaná a jej spoľahlivosť preukázaná, firmy sa budú môcť vzdialených operátorov zbaviť a ostať len pri monitorovaní.

Niekoľko firiem, ako napríklad Alphabet Waymo a GM Cruise, pracujú na podobných projektoch, ale ich zameranie je väčšinou na diaľkové monitorovanie, nie na prevádzku.

Nové pravidlá prichádzajú v momente, keď sa spoločnosti ako General Motors, Tesla či Waymo začínajú pripravovať na komerčné využívanie ich autonómnych programov. GM ibe nedavno predstavilo prvú verziu svojho autonómneho vozidla bez vodiča.

Tu je úplné znenie nových pravidiel pre autonómne vozidlá:

DriverlessAV Adopted Regulatory Text by Fred Lamert on Scribd

Zdroj: Electrek

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here