Nemecko je pokroková krajina, jedna z najvyspelejších na svete, o tom sa nedá pochybovať. No s adaptáciou tvrdších zákonov proti naftovým motorom, ochraňujúcich životné prostredie a zdravie svojich občanov, Nemecko zaostávalo. Je to pravdepodobne spôsobené silným domácim trhom, ktorý je vďaka veľkým nemeckým automobilkám silne “pro diesel”. Ďalším faktom určite je, že Nemeckým automobilkám trvalo vcelku dlho kým sa zbadali a začali aktívne pracovať na novej generácii motorových vozidiel, elektrických vozidiel.

No teraz po veľkých naftových škandáloch ako “Dieselgate”, ktoré otriasli celým priemyslom a poukázali na závažné problémy, ktoré s týmto palivom súvisia, sa Nemecko zbadalo a začína aktívne bojovať proti škodlivým účinkom nafty na naše životné prostredie a zdravie.

Loby Nemeckých automobiliek zabraňuje ochrane zdravia občanov

Viacero veľkých miest po celom svete už podobné zákony prijalo. Či je to Bejing, New York alebo Londýn, čiastočné či úplné zákazy určitých druhov vozidiel boli prijaté takmer v každom veľkom meste sužovanom smogom.

V Nemecku je to primárne problém s oxidmi dusíka, no najviac s oxidom dusičitým. Vysoké množstvá týchto emisií sú priamym efektom veľkého množstva naftových vozidiel na nemeckých cestách.

Nemecký súd schválil zákazy naftových vozidiel v mestách, Rím plánuje zákaz naftových vozidiel do roku 2024
Zdroj: Electrek

Situácia je vraj najhoršia v mestách Stuttgart a Düsseldorf. A aj keď na situáciu sa upozorňuje už dlho, miestna samospráva, ktorá je silne podporovaná lokálnymi automobilkami bola doteraz proti hocijakým zákazom či obmedzeniam naftových vozidiel. No tejto loby odzvonilo.

Do prípadu sa musela zapojiť Nemecká agentúra environmentálnej pomoci, “Deutsche Umwelthilfe”. Tá podala žalobu na obe mestá aby ich donútila prestať podporovať lokálnu automobilovú výrobu namiesto zdravia svojich občanov.

No a tento týždeň v utorok sme sa dozvedeli, že Nemecký súd rozhodol, že mestá môžu legálne zakázať či obmedziť vstup naftou poháňaných vozidiel do ulíc. Lokálne noviny napísali:

“Súd v Stuttgarde rozhodol, že zákazy vozidiel sú najefektívnejší spôsob na zlepšenie kvality ovzdušia a obrany zdravia v mestských oblastiach, kým Düsseldorfský súd rozhodol, že tieto zákazy musia byť vážne preskúmané.”

Vďaka tomuto rozhodnutiu zákazy či obmedzenia naftou poháňaných vozidiel by mohli byť aktívne už v septembri 2018.

Historické centrum Ríma a jeho občania potrebujú ochranu

Hneď pár dní na to čo Nemecký súd v Stuttgarte rozhodol, že zákazy či obmedzenia naftových motorov v Nemecku sú legálne, Rím prichádza so svojím vlastným rozhodnutím obmedziť prístup naftou poháňaných vozidiel do svojich miest.

Starostka Ríma, Virginia Raggi, oznámila, že “Rím sa rozhodol zakázať používanie naftou poháňaných vozidiel v historickom centre Ríma od roku 2024”. Oznámila to tento týždeň na konferencii Women4Climare v Mexico City.

Nemecký súd schválil zákazy naftových vozidiel v mestách, Rím plánuje zákaz naftových vozidiel do roku 2024
Zdroj: Electrek

Hlavným dôvodom zákazu naftových vozidiel je zníženie hodnôt škodlivých látok v ovzduší Ríma. Tie poškodzujú dôležité historické pamiatky a samozrejme Rím chce tiež pomôcť celosvetovému problému globálneho otepľovania.

Naftové motory, aj “čisté” naftové motory (o ktorých už vieme, že niesú až tak čisté), vypúšťajú veľmi špecificky set emisií. Tieto plyny sú neporovnateľne škodlivejšie v porovnaní s inými motormi. No a práve tieto emisie, vytvárané spaľovaním nafty, spôsobujú najväčšie škody na Rímskych pamiatkach a ľudských plúcach.

Ochrana týchto pamiatok je špeciálne dôležitá pre mesto ako je Rím. Väčšina jeho príjmov prichádza práve z turizmu. Ten by utrpel nemalé straty ak by sa svetoznáme historické pamiatky rýchlo rozpadali. Rím v tomto momente odhaduje, že viac ako 3600 pamiatok je v tomto momente ohrozených naftovými motormi.

Mesto sa nerozhodlo pre úplný zákaz len tak jednoducho, už v posledných rokoch Rím experimentoval s čiastočnými zákazmi počas niektorých dní, no táto metóda nebola efektívna. Tieto čiastočné zákazy neznížili hladiny emisií dostatočne na to aby zabránili poškodeniam historických pamiatok a tak Rím sa rozhodol pre úplný zákaz naftových vozidiel do historického centra.

Vystúpenie starostky Ríma na konferencii v Mexico City bolo veľmi príhodné a zvláštne načasované. V ten istý deň ako starostka, Virginia Raggi, predniesla svoju reč na konferencii zažil Rím totižto niečo nevídané, snehovú búrku. Toto je veľmi zvláštne pre mesto, ktoré sa v podstate nachádza v Stredomorí a jeho teplota aj počas zimných mesiacov nedosahuje väčšinou teploty pod 0 °C. Virginia Raggi tak isto vyhlásila, že Rím plánuje zasadiť 90 000 stromov a plánuje viacero iniciatív na zníženie produkcie odpadu.

Zdroj: Electrek, Wikipedia

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here