Automobilový žurnalisti v USA začínajú dostávať do svojich rúk prvé Modely 3, a teda majú konečne možnosť ich do hĺbky otestovať a ohodnotiť. Jedným z prvých portálov, ktorý takéto hodnotenie a zároveň aj porovnanie urobil je Motor Trend, ktorý svoj Tesla Model 3 otestoval a ohodnotil v porovnaní s jeho najbližšou konkurenciou. V tomto momente priamo konkurujú Modelu 3 na trhu len vozidlá Nissan Leaf a Chevrolet Bolt EV. Tak sa poďme spoločne pozrieť na skrátenú verziu ich porovnania.

Momentálne sa dojazd týchto vozidiel pohybuje od 240 km az do 500 km. Nissan Leaf s väčším dojazdom je prisľúbený na rok 2019, mometálne dokáže Nissan Leaf prejsť na jedno nabitie len 240 km. Chevrolet Bolt prejde na jedno nabitie 385 km a dojazd Modelu 3 sa pohybuje v rozmedzí 355 km až 500 km, záležiac od verzie. Všetky 3 elektromobily sa predávajú s cenovkou pod 35 000 EUR a sú to jedny z prvých elektromobilov, ktoré majú šancu stať sa vaším cenovo dostupným každodenným vozidlom.

Porovnali sme 3 pomerne lacné elektromobily: Model 3, Bolt a Leaf

Motor Trend poveril úlohou tohto testu troch ostrieľaných automobilových žurnalistov, ktorí sa venujú elektromobilite od čias elektromobilov ako EV1 a tZERO. Kim Reynolds, Patrick Hong a Alec Brooks preskúmali každý aspekt týchto troch elektromobilov a porovnali interiér, priestrannosť, ovládateľnosť, autonómne funkcie a samozrejme vybavenie a funkčnosť centrálneho informačného a zábavného centra (centrálny displej, jeho ovládanie a funkcie).

Dizajn, interiér a učínnosť

Všetci boli naozaj unesený nádhernou presklennou strechou Modelu 3, aj keď uznali, že na priamom slnku môže byť presklenná strecha trošku nepríjemná, kedže spôsobuje ľahké prehrievanie vozidla. Chevy Bolt zase oslovil priestrannosťou pre pasažiérov sediacich na zadných sedadlách.

Tak isto tvrdia, že zadné klesanie strechy Modelu 3, spôsobuje trošku nekomfortnosti pre vyšších pasažierov, no nezabudli podotknúť, že tento dizajn neuveriteľne pomohol aerodynamike vozidla. Model 3 má vďaka tomuto dizajnu najnižší súčiniteľ odporu zo všetkých troch porovnávaných elektromobilov, so súčiniteľom odporu len 0.23. Nie náhodou má teda Model 3 aj najlepšiu účinnosť, Model 3 má v porovnaní s elektromobilmi Chevy Bolt a Nissan Leaf účinnosť vyššiu o 6% až 13%.

Porovnali sme 3 pomerne lacné elektromobily: Model 3, Bolt a Leaf
1 liter benzínu = 9.1 kWh energie

Šoférovanie s jedným pedálom a regeneratívne brzdenie

Všetky tri elektromobily sú vybavené jedným pedálom na akceleráciu a jedným pedálom na brzdenie, no nie pri všetkých je pedál na brzdenie vôbec potrebný na bežné šoférovanie. Dôvodom je samozrejme regeneratívne brzdenie. Pri klasických automobiloch keď dáte nohu dole z plynu a vyradíte rýchlosť automobil ide v podstate na zotrvačnosť, no pri týchto elektromobiloch čím viac pedál akcelerácie pustíte, tým sa auto viac spomalí a nielen to, elektromobil spomaľuje tým, že svoj elektromotor prepne do tzv. regeneračného módu, ktorý brzdí tým, že dobíja batériu, teda mení pohyb elektromobilu na elektrickú energiu.

Táto funkcia je úplnou novinkou pre väčšinu vodičov a za tých pár rokov čo je táto funkcia na trhu sa ukázalo, že existujú len 2 druhy ludi: tí čo túto funkciu milujú a tí, čo ju proste nenávidia. V prípade našich troch recenzistov sa ukázalo, že všetci traja si túto funkciu zamilovali, no pri každom elektromobile našli v tejto funkcii diametrálne rozdiely.

Pri Nissane Leaf chválili jeho premyslenú integráciu regeneratívnych a klasických bŕzd a pri Chevy Bolte jeho skvelé umiestnené nastavenie regeneratívneho brzdenia priamo na volante, čo umožňuje naozaj skvele využívať túto funkciu. Všetky tri vozidlá umožňujú do určitej miery nastaviť silu a efektivitu regeneratívneho brzdenia. Brooksovi sa moc nepáčila odozva pedálu akcelerácie na Tesla Modeli 3, ktorý podľa jeho slov nemal regeneračné brzdenie dostatočne efektívne ani pri najvyššom nastavení a stále musel presúvať nohu na pedál brzdy na dobrzdenie do zákrut. Podotkol ale, že si je vedomí toho, že pohon zadných kolies v kombinácii s regeneratívnym brzdením niekedy nefunguje najlepšie. No aj napriek tomuto nedostatku sa nakoniec všetci traja zhodli, že Model 3 ma stále navrch oproti jeho súťažiacim v regeneratívnom brzdení.

Porovnali sme 3 pomerne lacné elektromobily: Model 3, Bolt a Leaf

Výkon a ovládateľnosť

No samozrejme výsledok testu výkonu nebol vôbec prekvapujúci. Rýchlosťou sa Modelu 3 nevyrovnal ani jeden z jeho konkurentov. Model 3 zvládne zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 4.8 sekundy, kým Bolt zvládne rovnakú rýchlosť za 6.3 sekundy a Leaf za 7.5 sekundy. Čo sa týka ovládatelnosti, na veľké prekvapenie vyhral tak isto Model 3. Pri dlhoročných skúsenostiach s výrobou automobilou aké majú automobilky ako Nissan a Chevrolet bol tento výsledok nazoaj udivujúci. Brooks podotkol, že zadný náhon Modelu 3 je naozaj ohurujúci a vďaka nemu nezažíval v zákrutách vôbec žiadnu “drámu”. Na margo Nissanu Leaf povedal, že elektromobil trpí citeľnou nedotáčavosťou a jeho podvozok je zastaralý.

No ale samozrejme nebolo to všetko takto jednoznačné. Je veľký rozdiel medzi ovládateľnosťou vozidla a jeho pohodlnosťou a všetci traja priznali, že každý z elektromobilov vyniká v pohodlnosti jazdy v inom prostredí. Pokiaľ máte pred sebou mestskú cestu plnú dier tak vašou najlepšou voľbou bude Nissan Leaf, pokiaľ sa budete viac pohybovať na hladkých cestách tak odporúčajú Model 3.

Výsledok

Ktorý elektromobil teda vyhral v ich obšírnom hodnotení? Bohužiaľ výsledok nebol jednoznačný. Brooks aj Hong si vybrali Chevrolet Bolt no Raynolds si zvolil za víťaza Teslu. K jeho vyberú víťaza povedal toto:

“Bolt aj Leaf sú skvelé vozidlá, ale sú to nesmelé elektromobily. Boli vypustené do sveta neuvedomujúc si svoju prevratnosť. No Model 3 je prelomový a nahliada do budúcnosti s bezohľadným zadostučinením. Možno budete musieť presvedčiť sami seba na to aby ste kúpili Bolt či Leaf, no pri Modeli 3 budete musieť presvedčiť sami seba aby ste si nezaplatili navyše za vyššiu verziu.”

Zdroj: Evanex

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here