Naša Zem je momentálne na tom biedne. Stále zhoršujúce sa globálne otepľovanie nám uberá určitú časť Zeme a nemôžeme tomu, žiaľ, zabrániť. Liek na globálne otepľovanie je už na trhu nejaký ten čas. Práve preto sa vytvorila zmluva medzi štátmi NATO, ktorá pojednáva o tom, ako by mala jednotlivá krajina dopomôcť ku zastaveniu tejto svetovej hrozby. Žiaľ, kde je slovo eko, tam je aj biznis. Práve biznis a nenásytnosť vyvolených osôb, ktoré zastávajú svoju vlastnú rodnú krajinu dokáže hrať veľkú rolu. Priamym príkladom je momentálny americký prezident Donald J. Trump, ktorý odmietol podpísať danú zmluvu a spôsobil tým sám sebe veľkú kontroverziu. Samozrejme, kontroverzia okolo majetku a správaniu Donalda Trumpa sa vedie už dlhé roky, ale touto rezignáciou len prihodil olej do ohňa. Na túto rezignáciu sa ozvalo mnoho krajín, ktoré sú pod prísahou NATO a otvorene sa vyjadrili čo si myslia o kroku Donalda Trumpa. Medzi tieto krajiny nechýbalo aj Nórsko, ktoré sa môže pýšiť tým, že ich cena benzínu klesla na minimum.

Elon Musk Blog
Zdroj: Bilder

Krajina všetkých možností

Nórsko minulý rok potvrdilo svoju pozíciu lídra v predaji elektromobilov. V tomto prípade môžme Nórsko naozaj považovať za krajinu neobmedzených možností. Od výborných spisovateľov až po ekológiu, z ktorej by si mohlo mnoho krajín zobrať príklad, majú všetko. Čo sa týka Nórska a elektromobilov, Nóri majú vo svojej krajine veľké množstvo výhod, nemusia platiť mýto na dialniciach, vysoké dane, ktoré sú spojené s prevádzkovaním automobilu a zadarmo môžu jazdiť trajektami cez fjordy. Tento rok im skončila možnosť zadarmo parkovať v mestách, no vláda nechala rozhodovanie parkovania zdarma na jednolivých mestách a väčšina miest si túto výhodu ponechala. Vláda dokonca plánuje kompletnú elektrifikáciu. Do roka 2020 predpokladajú, že 70 percent všetkých predaných áut by malo byť na elektrický pohon.

Z elektormobilov sa v Nórsku stala bežná záležitosť. V minulom roku stúpol predaj elektromobilov a hybridov o 33 percent. Podľa štatistík organizácie EAFO bolo predaných za minulý rok 45 tisíc elektromobilov a hybridov. Pre porovnanie, v celej Európskej únií je priemer predajov elektromobilov u nových predajcov ľahko nad jedno precento.

Práve dotovaním a úľavami sa snaží Nórsko inšpirovať svojich občanov, aby neničili svoju Zem fosílnymi palivami, ale aby prešli na “zelenú”. No práve takéto úľavy nie sú vždy výhodné. Napríklad v Dánsku sa prednedávnom zrušil zákon, ktorý dovoľoval úľavy ľuďom, ktorí jazdili na ekologicky prospešných autách. Dôvodom bolo, že zo štátnej pokladničky šlo do éteru viac peňazí než bolo vhodné. Práve toto rozhodnutie vyvolalo v občanoch Dánska bojkot elektrických áut, čo vyústilo k situácií, že obyvatelia Dánska sa vrátili k autám, ktoré spaľujú fosilné palivá. Zdá sa však, že Nórsku nič také nehrozí. Vodiči elektromobilov majú v krajine k dispozícií viac ako osem tisíc dobíjacích staníc a ich počet neustále narastá. Všetko súvisí s ich plánom kompletnej elektrifikácie. Do roku 2025 chcú dosiahnuť aby predaje všetkých nových automobilov boli výhradne elektromobily.

Elon Musk Blog
Zdroj: oenergetice

Výhoda ← Cena

Výhodu daňových úľav, ako majú Nóri, by prijal snáď každý občan Slovenskej republiky, avšak bohužiaľ minulý rok tieto daňové úľavy neprešli. Politici sa domnievajú, že tieto výhody by nielen spravili zo Slovenska mašinériu na podvody ale aj tzv. bankrotovú krajinu. Bankrotová krajina spočíva v tom, že štátna pokladnica ukrajuje svoje zásoby na nepodstatné veci a nie na podlžnosti. Práve to sa stalo v Dánsku a museli tento novodobý trend elektrických áut obmedziť.

Každopádne, automobily s elektrickým pohonom sú v kurze a nie len v Nórsku. Podľa štatistík Európskej asociácie výrobcov automobilov, za prvý štvrťrok tohto roku bolo v Európe predaný rekordný počet elektromobilov a hybridov. Za prvé tri mesiace bolo v Európskej únií predaných 212 945 automobilov s alternatívnym pohonom, jedná sa o 37,6 percentný nárast oproti rovnakému obdobiu minulého roku. Verme, že to bude čoraz viac, až to bude nakoniec 100 percent!

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here