Autónomne testovacie vozidlo firmy Cruise Automation, dcérskej spoločnosti automobilového giganta General Motors, dostalo minulý týždeň pokutu. Policajt zo San Francisca, podľa jeho tvrdenia, odstavil a pokutoval vozidlo po tom ako sa priblížilo nebezpečne blízko ku chodcom.

Cruise Automation toto tvrdenie popiera a tvrdí, že vozidlo bolo od chodcov vzdialené viac ako 3 metre, čo je vzdialenosť vyžadovaná lokálnymi zákonmi. Toto, podľa firmy Cruise Automation, neopodstatnené pokutovanie sa udialo len deň po smrteľnej zrážke automónmneho testovacieho vozidla firmy Uber v Arizone. Je teda teoreticky možné, že policajt a jeho konanie voči autonómnemu vozidlu firmy Cruise Automation boli podmienené aj emóciami spojenými práve s touto smrteľnou nehodou.

Cruise Automotive tvrdí, že zákon neporušili

Podľa dát, ktoré firma získal z vozidla, sa vozidlo od chodca nachádzalo najbližšie 3,3 metra. Preto sa firma voči tomuto pokutovaniu ohradila a vydala nasledujúce stanovisko:

“Zákony v Kalifornii požadujú, aby vozidlá poskytli prednosť chodcom tak, aby mohli nerušene pokračovať bez ponáhlania sa a bez strachu zo zrážky mohli prejsť križovatkou. Naše dáta naznačujú, že presne toto sa stalo.”

V San Franciscu policajt pokutoval autonómne testovacie vozidlo firmy Cruise Automotive (General Motors)V tomto momente existuje veľmi málo pravidiel a zákonov, ktoré by nútili firmy, ktoré testujú autonómne vozidlá na verejných cestách reportovať ich správanie. Kalifornia ako jedna z mála požaduje, aby firmy ako Cruise, Waymo či Tesla poskytovali každoročne report vozidiel, ktoré boli súčasťou autonehody na Kalifornských cestách. Rovnako požadujú aby každý rok tieto firmy podali report sumarizujúci koľko krát museli bezpečnostní vodiči prebrať kontrolu nad vozidlom v prípade nebezpečenstva.

No ďalšie aspekty ich správania na cestách, či už voči chodcom alebo voči iným vozidlám, ostávajú oficiálne nemonitorované a k ľuďom sa dostávajú len vďaka médiám. Z nemenovaného zdroju ale vieme, že vozidlá firmy Cruise Automation majú často problém so svojou jazdou v okolí stavenísk, v tuneloch a často majú problém rozlíšiť cyklistu od motorkára. Tak isto vieme, že vozidlá sa musia často točiť a často dlho váhajú pred tým než sa opäť pohnú. Toto naznačuje zle optimalizované spracovanie dát alebo nedostatočné hardvérové vybavenie vozidiel.

No okrem Kalifornie, žiadne povinné reportovanie v podstate neexistuje. Napríklad v Arizone, kde sa stala minulotýždňová smrteľná nehoda, niesú firmy testujúce autonómne vozidlá ani len povinné podať report keď je jedno z ich vozidiel súčasťou nehody.

Ako si myslíte vy, že by mala byť autonómia na cestách monitorovaná a testovaná? Chceli by ste aby firmy testovali svoje autonómne vozidlá aj na Slovenských cestách? Veď ak chceme jedného dňa používať tieto vozidlá na Slovensku budú sa musieť naučiť jazdiť cez výmole a bez stredových čiar, krajníc či zvodidiel.

Zdroj: ArsTechnica

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here