Tesla Semi ponúka pre automobilový priemysel niečo, čo by mohlo drasticky zmeniť celý dopravný segment. Prepravný priemysel zaznamenal niekoľko veľkých zmien od svojho začiatku zhruba pred storočím a napriek pochybnostiam mnohých externých analytikov a prieskumov bol jedným z technologicky vyspelých odvetví vo vyspelých ekonomikách.

Autor príspevkov na portáli Nasdaq.com, Martin Tillier, hovorí o vplyve, ktorý bude mať Tesla Semi a firmy s podobnými revolučnými technológiami dlhodobo na automobilový priemysel. Najmä firmy vyrabájuce autonómne nákladné vozidlá a ich elektrické pohonné jednotky.

Tillier píše:

„Technologické zmeny, ktoré obohacujú logistické a doručovacie firmy, boli publikované, no podľa mojich skúseností sa väčšina ľudí zameriava na potenciálne negatíva než na hľadanie príležitostí. Ignorujú najväčšieho príjemcu zo všetkých: spoločnosti pre nákladné automobily. Čaká ich budúcnosť, kde bude najväčšia časť ich nákladov – náklady na pohonné hmoty a na šoférov – dramaticky nižšia.“

Takmer každý veľký výrobca úžitkových vozidiel, vrátane nákladných vozidiel triedy 8 (váhová kategória podľa amerického Ministerstva dopravy – celková hmotnosť do 40 ton), sa dostáva do biznisu s elektrickými kamiónmi a mnohé z nich vývojom smerujú k automatizácii a autonómnej jazde. Najčastejšie medializované spoločnosti, ako napríklad Tesla a Nikola, sú v skutočnosti len vedľajšími hráčmi v porovnaní s už na trhu etablovanými výrobcami ako Paccar (Kenworth, Peterbilt), Daimler, Volvo a pod. Dokonca aj spoločnosť Cummins pracuje na alternatívach k pohonným jednotkám spaľujúcim naftu.

Nákladné autá všetkých veľkostí sa elektrifikujú

Podiel na trhu je obrovský. Podľa Americkej nákladnej asociácie sa viac ako 70% nákladu (v tonách) v USA prepravuje nákladnými automobilmi. Približne 10,5 miliardy ton nákladu sa prepravuje ročne po USA za pomoci približne 3,6 milióna nákladných vozidiel triedy 8.

Elektrifikácia nákladnej prepravy je obrovským krokom vpred. Nebude to hneď, ale eventuálne tento stav nastane. Ako presne k nej dôjde, bude závisieť od veľa faktorov. Môže to spôsobiť batériou poháňaný Tesla Semi, alebo to môže byť spolupráca Toyota-Kenworth a pohon vodíkovými palivovými článkami. Alebo akákoľvek zmes pohonov, vrátane turbíny predlžujúcej dojazd od firmy Nikola. Bez ohľadu na konečné riešenie, nákladné autá všetkých veľkostí sa elektrifikujú. To je fakt.

Ako Tesla Semi dramaticky zmení nákladný priemysel

Prečo? Z rovnakého dôvodu, prečo všetky nákladiaky prešli na dieselový pohon pred niekoľkými dekádami. Je to efektívnejšie a lacnejšie. Pred naftou bola väčšina vozidiel poháňaná benzínom a boli mimoriadne neefektívne, kvôli čomu sa znížila maximálna hmotnosť nákladu a zvýšila sa spotreba paliva. Samotný diesel zaznamenal veľa zmien v priebehu svojho vývoja, naftový motor sa zefektívnil a emisie klesli. V súčasnosti spália nákladné vozidlá približne 38 mld. galónov (140 mld. litrov) nafty ročne pri cene 4 USD/galón, čo predstavuje asi 152 mld. USD v spálenej nafte. S elektrickou energiou by náklady mohli predstavovať zlomok tejto sumy. V najhorších prípadoch to je štvrtina spomenutej sumy a optimistické odhady sú od 1/16 do 1/8 z nákladov na naftové kamióny.

Najviac nákladov predstavuje práve vodič

Ušetrených peňazí bude s technológiou autonómnej jazdy alebo jazdného asistenta ešte viac. Pri nákladnej doprave predstavuje najviac nákladov práve vodič za volantom vrátane mzdy a všetkých benefitov – nehovoriac o legislatívnych podmienkach a povinných prestojoch – ktoré majú najväčší dopad na celkové náklady. Vodič nákladného automobilu môže v USA legálne jazdiť 11 hodín denne a väčšina vodičov najazdí priemerne okolo 600 míľ (960 km) denne. Autonómny nákladiak by mohol jazdiť 24 hodín denne, 7 dní v týždni a  zastavil by iba pre účely nákladky/výkladky tovaru alebo kvôli doplneniu paliva. Autonómna jazda by tiež vyriešila problém, ktorým dlhodobo trpí nákladný priemysel: nedostatok vodičov.

Ako Tesla Semi dramaticky zmení nákladný priemysel

Je pravda, že vodiči nákladných áut stratia prácu. Pamätajte si, že tu hovoríme desiatkach rokov, nie pár rokoch. Keď autonómne nákladiaky prevezmú veľkú časť nákladnej dopravy, väčšina vodičov si bude musieť nájsť novú prácu. Musíme však pamätať aj na to, že šoférovanie nákladných vozidiel je v podstate nízko kvalifikovaná pracovná sila ich odborná spôsobilosť sa zvyšuje praxou v tomto odvetví. Títo vodiči po rokoch vyžadujú vyššie mzdy. Najzručnejsí vodiči kamiónov sú tí, ktorí sú najbližšie k dôchodku. Náhradou pre starých skúsených vodičov sú noví vodiči asi 3-týždňovým kurzom nákladnej autoškoly a mesiac tréningu na cestách v prítomnosti trochu kvalifikovanejšieho vodiča. Nie je to jednoduchá práca, ale znamená to, že tí najrušnejší s najmenšou pravdepodobnosťou stratia prácu, keď sa autonómne kamióny stanú štandardom.

Môžeme sa hádať o negatívach tohto prechodu, no niekto, niekde a niekedy v blízkej budúcnosti bez ohľadu na to príde so spomínanými technológiami. Nákladný priemysel prechádza zmenou. Ľudia zvyknutí na nový iPhone každý rok by mohli jedno desaťročie považovať za dlhé, no výrobcovia automobilov vidia dvadsať rokov ako jednu generáciu a ich transformácia má obrovské ekonomické vplyvy na národnú a svetovú ekonomiku.

Automobilový priemysel vie, že prichádza elektrifikácia a automatizácia. Tesla Semi môže alebo nemusí fyzicky priniesť túto revolúciu, ale určite ju symbolizuje.

Zdroj: TeslaRati

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here