Tak ako Model S dominuje posledné 2 roky segmentu luxusných veľkých sedanov (limuzín), Model X dominuje na trhu luxusných/rodinných SUV. Tento rok prišiel na rad Model 3, ktorý začína dominovať vo svojom segmente. Elektrický sedan Model S ukázal, že sa nielen môže rovnať svojím rivalom ako Audi, BWM, Mercedes či Lexus, no môže ich aj poraziť. Jeho predaje v poslednom roku boli vyššie ako predaje hociktorého z týchto klasických výrobcov áutomobilov. A tak otázkou ostáva, dokáže to aj Model 3? Pravdepobodne áno!

Audi, BMW, Mercedes či Jaguar, všetci sa boja Modelu 3 a majú prečo…
Zdroj: Tesla

Model 3 má vo svojej kategorii malých sedanov naozaj veľkú konkurenciu. No je tomu už takmer mesiac od kedy Elon Musk, výkonný riaditeľ Tesla Inc., odovzdal prvých 30 kusov a prvé recenzie sa začínajú objavovať na internete. Výsledky týchto analýz naozaj nevyzerajú dobre pre klasických výrobcov automobilov spaľújucich fosilné pozostatky dinosaurov…

Elektromobily sa (ne)vyrovnajú klasickým automobilom

Vety ako je nadpis tohto segmentu sa objavovali v novinách, magazínoch a na internete už 2 dekády, no kým boli tieto tvrdenia pravdivé ešte 3-4 roky dozadu, dnes už neplatia. Rozdiely medzi elektromobilmi a “klasickými” automobilmi spadajú do dvoch hlavných kategórií: pohon a všetko ostatné. Poďme sa na ne spoločne pozrieť.

V kategórii pohonu sú elektromobily neporaziteľné. Plynulá jazda elektromotoru je s instantným prístupom k výkonu a jeho tichosťou bezkonkurečná. Žiadny automobil so spaľovacím motorom nedokáže doručiť ani len porovnateľný zážitok. Toto je dôležité a je to jeden z tých argumentov, ktoré články typu “Elektromobily sa nikdy nevyrovnajú klasickým automobilom” zabúdajú spomenúť. Šoférovanie a jazda v elektromobile je proste príjemnejšia.

Audi, BMW, Mercedes či Jaguar, všetci sa boja Modelu 3 a majú prečo…
Zdroj: Tesla

Keď človek prvý krát zažije výkon a neuveriteľné zrýchlenie elektromobilu, vrátenie sa do svojho automobilu je asi ako sa vratiť do traktoru. Nech sa výrobcovia automobilov snažia sebeviac izolovať kabínu od hluku a vibrácií, nikdy nedosiahnu rovnakého tichého a plynulého zážitku, ako zažijete v elektromobile. No ani vibrácie č hluk nazavážia toľko, ako zaváži neporovnateľná reakcia vozidla keď dupnete na plynový pedál. To ako vás elektromobil vyslovene zatlačí do sedadla a vyrazí vám dych je ten najúžasnejší pocit aký môžete mať zo šoférovania akéhokoľvek automobilu. Napríklad ani pri šoférovaní super športového automobilu akým je Aston Martin DB9, taký pocit a efekt nedosiahnete.

Výhody nekončia pri výkone a jemnosti jazdy

Výhody Modelu 3, či každého iného elektromobilu, či už od Tesly alebo iného výrobcu, nie sú len v rýchlosti, zrýchlení či jemnosti jazdy. Vďaka diametrálne odlišnej architektúre systémov je automobil neporovnateľne priestrannejší. Aj keď je Model 3 neporovnateľne menší ako Model S, mnoho recenzií vykresluje pocit z vnútra Modelu 3 ako priestrannejší. Je to aj vďaka tomu, že Model 3 nie je hatchback, takže vzadu ostáva príjemne veľa priestoru na hlavu, no je tomu tak aj vďaka nádhernému obrovskému zadnému oknu. To dodáva Modelu 3 naozaj pocit priestrannosti.

Audi, BMW, Mercedes či Jaguar, všetci sa boja Modelu 3 a majú prečo…
Zdroj: Tesla

Model 3 ma neporovnateľne menej úložného priestoru ako Model S, nehovoriac o porovnaní s Modelom X. No musíme si uvedomiť, že porovnávať Model 3 s týmito elektromobilmi, je ako porovnávať hrušky s jablkami. Model 3 nepatrí do rovnakej kategórie ako Model S a preto by sme ani nemali očakávať, že bude mať parametre úložného priestoru rovnaké. No čo je dôležité je, že pri kapacite 425 litrov úložného priestoru, keď berieme do úvahy zadný aj predný kufor, je Model 3 v porovnaní s automobilmi so spaľovacími motormi vo svojej kategórii na tom lepšie, či rovnako, ako väčšina konkurencie, až na 1-2 výnimky kde BMW rada 4 a Jaguar XE majú o cca 25 litrov úložného priestoru viac.

Audi, BMW, Mercedes či Jaguar, všetci sa boja Modelu 3 a majú prečo…
Zdroj: Tesla

Ďalším dôležitým faktorom pre mnoho ľudí je predná prístrojová doska. Aj keď zatiaľ bola prístrojová doska Modelu 3 považovaná skôr za kontroverznú, pocity prvých užívateľov a recenzistov nemôžu byť pozitívnejšie. Jeden z recenzistov prirovnal výhľad zo sedadla vodiča ako sedenie v prednom sedadle na vrchnom poschodí 2 poschodového autobusu. Výhľad na cestu je proste neporovnateľný a pri tom človeku nechýbajú žiadne informácie, kedže sú všetky poskytované pohodlne na širokom stredovom displeji.

Cena paliva, bezpečnosť, pohodlnosť a zase rýchlosť…

Aj keď sme už rýchlosť a zrýchlenie Modelu 3 spomínali, poďme sa pozrieť trošku presnejšie na dáta. Zrýchlenie Modelu 3 ako sme už hovorili je lepšie ako väčšina konkurencie, no kedže nemôžete brať len naše slovo, tu sú zhrnuté dáta portálu CleanTechnica. CleanTechnica porovnala 14 automobilov so spaľovacím motorom v porovnateľnej kategorii s Modelom 3. Tieto automobily boli od svetoznámych výrobcov ako Audi, Mercedes, Lexus, BMW či Jaguar a Model 3 bol rýchlejší ako 11 z nich, kde 3 vozidlá od BMW boli o niečo rýchlejšie.Audi, BMW, Mercedes či Jaguar, všetci sa boja Modelu 3 a majú prečo…

Bezpečnosť je už v tomto momente lepšia ako v prípade Volva S60, jedného z najbezpečnejších sedanov na svete a bude sa len zvyšovať vďaka softvérovým updatom cez internetové pripojenie, ktoré je v Modeli 3. Ani jedno z konkurenčných vozidiel takúto možnosť pripojenia na internet v cene nemá. Je dôležité tak isto spomenúť, že Model 3 bude zvyšovať svoju bezpečnosť vďaka autopilotu, ktorý eventuálne prinesie autonómne šoférovanie, kým konkurencia zatiaľ ponúka len asistenčné bezpečnostné funkcionality.

Mobilná aplikácia je umiestnená v našom porovnaní na poslednom mieste, kedže sa nejedná o nič prevratné či jedinečné. Vieme, že dnes už mnoho automobilov má mobilné aplikácie a mnoho automobilov dokáže byť čiastočne ovládané na diaľku (klimatizácia či ohrev sedadiel). No tak či tak, táto funkcia prispieva k pohodlnosti používania Modelu 3 a preto stojí za zmienku. V prípade Modelu S a Modelu X, Tesla dodávala kľúčenku, ktorá odomykala ich vozidlo. Toto pri Modeli 3 Tesla zmenila a k svojmu elektromobilu dodáva odomykaciu kartu. Tou sa stačí dotknúť na stĺpiku dverí a váš Model 3 sa odomkne.

Audi, BMW, Mercedes či Jaguar, všetci sa boja Modelu 3 a majú prečo…
Zdroj: Tesla

No keby toto bolo pre niekoho príliš nepohodlné, Tesla sa rozhodla spraviť iOS a Android aplikáciu kľúčom k vášmu Modelu 3. Po tom čo aplikáciu spárujete cez bluetooth s vaším Modelom 3, aplikácia sa správa ako prívesok, ktorý Tesla dodávala k Modelu S a X a po priblížení sa k vozidlu, sa vozidlo automaticky odomkne. No a ak sa vám náhodou telefón vybije, či pokazí, stále máte v peňaženke uzučkú elegantnú kartu od Tesly s NFC chipom s ktorou pohodlne a takmer bez námahy môžete svoj Model 3 odomknúť.

Audi, BMW, Mercedes či Jaguar, všetci sa boja Modelu 3 a majú prečo…
Zdroj: Tesla

No má to jeden malinký háčik

Model 3 je momentálne nezohnateľný. Tesla už teraz registruje viac ako pol milióna predobjednaných kusov a pokiaľ si svoj Model 3 pokúsite zakúpiť dnes, dodacia doba je predpokladaná na koniec roku 2018 až začiatok roku 2019.

Zatiaľ je dopyt vysoký len kvôli nadšencom, no po čase, keď bude na uliciach mnoho Modelov 3 a recenzie sa začnú valiť z každej strany, predpokladá sa, že dopyt po tomto vozidle sa bude rapídne zvyšovať, preto ak máte o jeden záujem, neváhajte a objednávajte teraz.

Keď sa pozrieme na tieto porovnania a výhody, je ťažké si predstaviť, že by sa niekto rozhodol zakúpiť automobil so spaľovacím motorom, jedine, že by sa jednalo o milovníka spaľovacieho motoru, jeho vône, zvuku či pocitu pri šoférovaní, alebo vám neprekonateľne vadí dĺžka nabíjania alebo dojazdu elektromobilu. A to sú všetko dobré dôvody na nezakúpenie Modelu 3 či iného elektromobilu. No pravdou ostáva, že výhod je čoraz viac a viac a s rastúcimi príspevkami od štátu, rastúcou sieťou nabíjačiek a znižujúcou sa cenou elektrickej energie, dôvodov na nezakúpenie elektromobilu naozaj rýchlo ubúda. A pokiaľ stále váhate, možno ako argument je vhodné spomenúť, že zakúpením elektromobilu tak isto napomôžete zelenšej budúcnosti.

Zdroj informácií: Evannex, Electrek

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here