Včera nastal deň, na ktorý fanúšikovia elektromobilov a najmä Tesly úpenlivo čakali niekoľko mesiacov. Dnes nadránom sa toho na odovzdávacej párty Modelu 3 odohralo skutočne veľa. Zo začiatku prebehlo úvodné predstavenie toho kto a čo Tesla je a následne sa na pódiu objavil vedúci dizajnu Tesla Inc, Franz Von Holzhausen. Franz všetkým poďakoval a spoločne s publikom začal odpočítavanie, ktorým na pódium vyzval druhú hlavnú hviezdu večera, Elona Muska. Ten sa na pódium priviezol na červenom elektromobile Model 3 za hudby Arctic Monkeys.

Elon sa na pódiu zdržal. Jeho slová boli kombinované s grafmi a videami, ktoré boli premietané z projektoru, ktorý bol napojený na Model S a nie len to, projektor bol napájaný batériou z tohto elektromobilu a ako Elon podotkol, z projektoru nevedú žiadne káble. Ako plátno slúžila stena Fremontskej továrene Tesly. Po úvodných slovách nastal čas sa venovať Modelu 3.

Dizajn

“Všetko sa začína dizajnom. Chcel by som pogratulovať dizajnovému tímu, skutočne mi bolo potešení s vami spolupracovať. Ste úžasní. Dobrá práca! Na Modeli 3 sa nachádza obrovské množstvo dizajnových elementov, ktoré robia Model 3 naozaj dobrým. Čo je avšak najdôležitejšie, naozaj sme zápasili s každou krivkou, s každým rohom, s najmenším detailom v interiéri či exteriéri. Pravdepodobne si niektoré ľudia ani nevšimnú. Nám však záleží na každej súčiastke a každom elemente tohto vozidla, bez výnimky.“

Následne Elon spustil prvé video tohto večera, na ktorom ukázal ako z dizajnových náčrtov interiéru prešli do reality.”

“Je to veľmi jednoduchý a čistý dizajn. Pretože si myslím, že v budúcnosti … budúcnosť je vlastne teraz a autá budú čoraz viac a viac autonómne. Čiže na stredový panel sa nebudete musieť tak často pozerať. Budete môc robiť čo len chcete. Pozerať filmy, rozprávať sa s kamarátmi či rodinou, spať. Každý elektormobil od Tesly: Model 3, Model S, Model X sa v tomto momente vyrába s hárdverom na palube, ktorý je schopný úplnej autonómie piateho stupňa. Myslím, že veľa ľudom to nedochádza. Každý elektromobil Tesly je vybavený 8 kamerami, 12 ultrasonickými sonarmi, predným radarom a majú viac ako 10 teraflopov výpočtovej sily (power).”

Ďalej Musk hovoril o interiéry Modelu 3.

“Jednou z najväčších výziev Modelu 3 bol interiér. Kedže Model 3 je menší ako Model S, ako spravíme automobil, ktorý je menší z vonku a väčší z vnútra? Na to aby sme to dokázali sme prebrali kus dizajnu z Modelu X, konkrétne jeho prednú presklennú časť strechy. Tá v Modeli X pôsobí ako by ste sedeli v helikoptére. Je naozaj úžasná. A my sme sa pokúsili túto strechu obrátiť a dať presklennú časť na zadnú časť Modelu 3. Takže pasažieri vzadu majú kopec priestoru a k tomu úžasný výhľad, aj keď sedia v menšom automobile. Toto bola jedna z najväčších dizajnových výziev výroby Modelu 3.“

Vývoj Modelu 3

Musk pokračoval bez prestávky a prešiel rovno na vývoj a výrobu Modelu 3.

“V prípade vývoja Modelu 3. Museli sme ho navrhnúť tak, aby ho bolo ľahké vyrobiť. Model S je skutočne úžasné auto, no je naozaj ťažké ho postaviť. Takže pri Modely 3 sme sa museli pokúsiť o zníženie počtu dielov z ktorých sa skladá, spraviť ddizajn ľahký, jednoduchý a hlavne spraviť automobil lacný. Myslím si, že náš tím urobil neuveriteľne skvelú prácu. To kde sa naše snaženie a skvelá práca ukáže najviac je bezpečnosť. Pusťme si video…”

Po tomto sa za Elonom na stenách Fremontskej továrne spustilo krátke video, ktoré ukázovalo bočný náraz Tesla Modelu 3 v porovnaní s Volvom S60.

“Na pravo máte jeden z najbezpečnejších automobilov na svete, Volvo S60.” Toto video získalo veľký potlesk a jeden veľmi zvláštny hlasný výkrik radosti z hľadiska, ktorý rozosmial aj Elona Muska. Musk dokonca stratil slová a na pár sekund sa zakoktal.

Musk pokračoval a hovoril o bezpečnosti.

Je veľa automobilov, ktoré hovoria, že získali 5 hviezdičiek v bezpečnosti, a teda aj ich naozaj získali, ale ako je vidieť, aj keď si zoberieme Volvo, jedno z najbezpečnejších vozidiel na svete v porovnaní s Modelom 3, je ako sa zdá až druhé najbezpečnejšie. A myslím si, že je zjavné v ktorom z týchto dvoch automobilov by ste chceli sedieť v prípade nehody. Takže najdôležitejším faktorom automobilu bola práve bezpečnosť.”

Výroba Modelu 3

“A teraz trochu o výrobe Modelu 3. Myslím si, že najväčšia výzva, ktorá nás všetkých čaká najbližších 6 až 9 mesiacov bude: ako vyrobiť tak obrovské množstvo automobilov. Popravde budeme v produkčnom pekle!”

Po tomto prehlásení sa Elon Musk so smiechom obrátil na svojich zamestnancov a vtipne povedal: Vitajte v pekle, vitajte v produkčnom pekle. Toto bude našou realitou na minimálne 6 mesiacov, možno viac. Ale vy to už poznáte, ste veteráni, už ste to zažili. Takže už teraz sa teším na našu spoluprácu, na našu spoločnú cestu peklom. A ako sa hovorí: Pokiaľ prechádzate peklom, pokračujte ďalej…”.

Elon Musk ďalej pokračoval v opise výroby, konkrétne hovoril o výrobných halách a továrňach.

“Fremontská továreň, miesto kde sa práve nachádzame, je budova s 2 najväčšiou rozlohou na svete. Táto továreň by mala byť nakoniec schopná vyrobiť pol milióna Modelov 3, 100 000 Modelov S a X a možno ešte trošku viac, ak sa naozaj posnažíme. No chcel by som vám teraz povedať viac o tom koľko vecí musí naraz fungovať aby sme nie len Model 3, ale aj Model S a X mohli vyrobiť.”

“Jedna z otázok, ktoré som si všimol na Twitteri a s ktorými ma naši zákazníci bombardujú je: ‘Kde je môj Model 3?’. No niektoré tweeti nie sú takto slušné. Vec sa má tak, že toto auto staviame tak rýchlo ako je len možné. Mám tu jeden graf, ktorý by som vám chcel ukázať a ak ste náhodou dnes večer mali problém zaspať, tento graf vám určite pomôže.”

Zdroj: Tesla

Graf ukazuje nárast vyrobených Modelov 3 za týždeň v najbližších mesiacoch. Z 0 až po 5000 kusov týzdenne na konci decembra.

“Model 3 sa skladá z 10 000 jednotlivých súčiastiek. Tieto súčiastky pochádzajú z rôznych kútov sveta. Asi ⅔ súčiastok pochádzajú priamo z USA a ⅓ zo zvyšku sveta. No ako môžete vidieť na tomto grafe, ktorý vyzerá ako keby sme boli pravé ostreľovaný medzikontinentálnymi balistickými raketami. Keď tak nad tým premýšľam toto je vlastne graf zobrazujúci útok medzikontinentálnymi balistickými raketami.”

Po tejto vete niekto z publika zakričal: “Zachráň nás Elon!”

“Ale teraz seriózne, pokiaľ sa čokoľvek stane vo svete a nie sme schopní rýchlo a efektívne nahradiť výrobcu, každá, aj tá najmenšia súčiastka, ovplyvní našu schopnosť vyrábať automobili. Takže naša produkcia je tak rýchla ako nás najpomalší dodávateľ.”

Ďalej Elon Musk nezabudol ani na Gigafactory, o ktorej už spomenul klasicky známe fakty ako napríklad to, že to bude budova s najväčšiu rozlohou na svete, alebo že keď bude hotová bude produkovať viac batérií ako všetky ostatné továrne na výrobu batérií dokopy. Elon Musk tak isto na pódiu privítal zamestnancov z Gigafaktory, ktorí boli naživo snímaní kamerou a oslavovali tento moment spolu so svojimi kolegami, až na to že nie vo Fremonte, ale uprostred Nevadskej púšte.

Zdroj: Tesla

“Takže všetky tieto súčasti výroby, ktoré som spomínal musia spolu hladko spolupracovať na to aby sme dokonca tohto roku dokázali zvýšiť výrobu na 5000 kusov týždenne, s tým, že ku koncu budúceho roku by sme toto číslo chceli zdvojnásobiť na 10 000 kusov týždenne.”

Nabíjanie Modelu 3

“Budem schopný si svoj Model 3 nabiť?’ je asi druhá najčastejšia otázka, ktorú na Twitteri dostávam, alebo ‘Supercharger stanica je plná, si normálny Elon? Prečo si taký obrovský idiot?’. Ospravedlňujem sa. Snažíme sa ztrojnásobiť počet Supercharger staníc do konca budúceho roku. Do konca budúceho roku bude na svete 3 krát toľko Supercharger staníc ako je teraz. To by malo naozaj dosť pomôcť. A teda v podstate budete môcť ísť takmer kdekoľvek na svete bez strachu. Či už Amerika, Európa, Ázia či Austrália a eventuélne naozaj všade na svete. A teoreticky ono už teraz môžete ísť takmer kdekoľvek na svete, kde majú elektrinu, kedže Teslu môžete nabíjať aj z obyčajnej elektrickej zásuvky, len nie rýchlo.“

Technická špecifikácia Modelu 3

Model 3 teda príde v 2 variantoch “Standard” a “Long Range”, teda štandardná výbava a výbava s vysokým dojazdom.

Štandardná verzia sa bude predávať za 35 000 amerických dolárov, bude mať dojazd 355 km, z 0 na 100 km/h zrýchli za 5.6 sekundy a najvyššia rýchlosť bude 210 km/h.

Long range verzia sa bude predávať za 44 000 amerických dolárov, bude mať dojazd 500km, z 0 na 100 km/h zrýchli za 5.1 sekundy a najvyššia rýchlosť bude 225 km/h.

Ako povedal Elon Musk, nikde inde na svete nenájdete auto, ktoré bude rovnako úžasné za rovnako nízku cenu. Týmto zjavne Elon Musk narážal na rýchlosť a autonómne schopnosti vozidla.

Prvých 30 zakázníkov dostalo svoje vozidlá

Na a po týchto posledných slovách sa pozornosť všetkých presunula na parkovisko vedľa pódia, kde sa krásnych, novučičkých 30 Modelov 3 nabíjalo na Supercharger stanici kde si ich prevzali ich majitelia.

Nakoniec Elon Musk adresoval slová ľudom po celom svete, ktorí si Model 3 objednali. Poďakoval im a vyjadril sa, že mu neuveriteľne záleží na tom ako ich (Teslu) fanúšikovia podporujú a povedal, že sa bude snažiť a urobí všetko čo bude v jeho silách, aby doručili Model 3 do rúk svojim majiteľov čo najrýchlejšie.

“Budeme pracovať dni a noci aby sme ukázali ako si ceníme podporu a dôveru, ktorú v nás máte, ďakujeme.”

“A nakoniec by som chcel pripomenúť, momentálne máme 3 vozidlá v produkcii Model S, X a 3. Tieto 2 písmena a číslo si môžete dať do akéhokoľvek poradia, ako sa vám len zachce 😉 (S3X). Ak si objednáte Model 3 dnes, pravdepodobne ho dostanete na konci budúceho roku, no ak si objednáte Model S či X dostanete ho do 1 až 2 mesiacov. Tak isto chcem poďakovať všetkým zákazníkom, ktorí vlastnia Model S a X, tým, že ste tieto automobily kúpili ste nám umožnili vyrobiť Model 3. Peniaze, ktoré sme zarobili na Modeli S a X išli do vývoja a výrobi Modelu 3.”

Zdroj: MotorTrend

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here