Elon Musk sa okrem iného na vyhlásení finančných výsledkov za posledný štvrť rok konečne vyjadril k tomu prečo Tesla v roku 2017 neuskutočnila ich sľúbenú plne autonómnu jazdu z jedného pobrežia USA na druhý. Elon sa tak isto vyjadril prečo podľa neho je trojkombinácia technológií, ktoré zvolila Tesla k dosiahnutiu úplnej autonómie ten správny pristúp a využitie LiDAR technológie podľa neho nedáva zmysel.

Zdroj: mikepan

Finančné výsledky za posledný štvrťrok

V stredu spoločnosť Tesla zverejnila finančné výsledky za posledný kvartál roku 2017. Tesla za toto obdobie vykázala stratu 657 miliónov amerických dolárov. Elon prehlásil, “Sme v pekle ovela hlbšie než sme si mysleli.”. Hlavný a najväčší dôvod straty boli problémy s výrobou Modelu 3. Tesla však očakáva, že v roku 2018 by konečne stabilne mohli vytvárať kvartálny zisk.

Musk hovoril aj o autonómii

Po hlavnej časti oznamovania finančných výsledkov začal Elon Musk odpovedať na otázky investorov. Romit Jitendra Shah z firmy Nomura Instinet sa opýtal Muska aký je update na plán Tesly uskutočniť plne autonómnu jazdu z jedného pobrežia USA na druhý. Musk počas odpovede vysvetlil, že Tesla sa sústredí na vývoj plne autonómneho softvéru, ktorý bude fungovať hocikde a za hocijakých podmienok. Toto by Tesla nedosiahla keby sa len slepo hnala za dosiahnutím sľúbenej plne autonómnej jazdy.

Musk sa vyjadril k ich plánovanej ceste:

“Mohli sme uskutočniť jazdu od pobrežia k pobrežiu, no vyžadovalo by si to príliš veľa špeciálne navrhnutého kódu len aby sme to zahrali alebo urobili to naozaj nespoľahlivo. Tak isto by to fungovalo len pre jednu špecifickú cestu, no nebolo by to naozajstné riešenie. No a tak isto si myslím žeby sme nemali problém zopakovať takúto jazdu, no nebolo by to hocijakou inou cestou, len tou špecificky jednou, to ale nie je naozajstné riešenie.”

Zdroj: motortrend

Keď sa Muska opýtali kedy si teda myslí, že Tesla naozaj uskutoční túto jazdu, výkonný riaditeľ Tesly povedal, že sa to môže stať za 3 mesiace, prinajhoršom za 6. Musk ďalej hovoril o tom, že funkcionalita by bola prístupná vlastníkom Modelov S, X a aj 3. Nie síce pre všetkých, len pre tých, ktorí majú svoje vozidlo vybavené hardvérom schopným plnej autonómie alebo tým, ktorí si update na tento hardvér zaplatili. Je dôležité ale podotknúť, že Musk sa vyjadril len k tomu, kedy si on mysli že Tesla bude schopná prejsť plne autonómne cestu od jedného pobrežia k druhému s ich naozajstným riešením pre Autopilota. No o tom či zákazníci dostanú tento update hneď po jazde, alebo si naň budú musieť ešte počkať nehovoril.

Musk stále a neoblomne odmieta LiDAR

Jedna z najzaujímavejších otázok, ktoré dostal Elon Musk na oznamovaní finančných výsledkov, prišla od Davida Tamberrino, ktorý pracuje pre firmu Goldman Sachs. Počas Q&A časti sa Tamberrino Muska opýtal na jeho vyjadrenia k technológii LiDAR, čo je technológia, ktorá je takmer bez výnimky využívaná každým iným hráčom na poli autonómie, okrem Tesly. Keď Musk odpovedal na otázku, potvrdil, že podľa neho LiDAR nie je potrebný na to aby elektromobily od Tesly dosiahli plnej autonómie, dokonca zašiel vo svojej odpovedi tak ďaleko, že závislosť konkurentov od LiDAR technológie nazval vážnou chybou, ktorá sa im môže vypomstiť.

Musk vysvetlil, že využívanie sofistikovaného radaru je lepšiou možnosťou na dosiahnutie plnej autonómie. Tesla je neoblomná vo využívaní ich trojkombinácie technológií: záložných predných kamier, predného radaru a ultrazvuku na konečné dosiahnutie plnej autonómie.

Musk je vo využívaní týchto technológií neoblomný. Ich využívanie umožní vozidlu vidieť cez sneh, dážď, prach, hmlu a iné náročné podmienky, v ktorých aj skúsení vodiči majú veľké ťažkosti šoférovať. Vo všeobecnosti sa ale Musk vyjadril, že je veľmi optimistický s vývojom autonómneho riadenia vozidiel v Tesle. Aj keď riaditeľ Tesly priznal, že pokrok bol doteraz dosť pomalý, tvrdí, že keď už raz firma dosiahne plnej autonómie, bude to stáť za to.

Musk sa veľmi svojským spôsobom vyjadril k rýchlosti vývoju:

“Je to jedna z tých vecí, ktoré sú exponenciálne svojím spôsobom, najskôr to nevyzerá ako príliš veľa pokroku a zrazu: ‘WOW. Zo začiatku to bude vyzerať ako veľmi neskúsený vodič. Neskôr akože OK, to je vcelku dobrý vodič. A nakoniec to bude, do riti, to je vynikajúci vodič.”

Musk priznal že sa môže mýliť

Je dôležité dodať, že Musk otvorene povedal, že jeho názory na plne autonómne riadenie, LiDAR a radar budú možno v budúcnosti nesprávne. No hneď za tým dodal, že si je istý svojím názorom, že Tesla a jej prístup k autónomii bez technológie LiDAR je tou správnou cestou.

“Možno sa mýlim. V tom prípade budem vyzerať ako hlupák. No som si dosť istý, že vyzerať ako hlupák nebudem.”, povedal Musk.

Aj keď Muskove názory na LiDAR a oneskorenie sa s plnou autonómiou dávajú zmysel, investorov správy o meškaní nepotešili, špeciálne po tak veľkých stratách. No musíme pochopiť jedno, že prístup Tesly k vývoju autonómnej technológii je úplne iný v porovnaní s jej konkurenciou. Tesla sa snaží vytvoriť autonómny systém, ktorý si poradí s každou situáciou na ceste za hocijakého počasia. No konkurencia Tesly ako napríklad General Motors či Waymo, majú diametrálne odlišný prístup, kedže oni vytvárajú systém do ktorého môžu byť predprogramované cesty vkladané, teda nie skutočnú autonómiu, skôr hranú autonómiu.

Zdroj: TeslaRati

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here