Minulý piatok na diaľnici neďaleko San Francisca narazilo elektrické SUV Model X, od Kalifornskej spoločnosti Tesla Inc. vo vysokej rýchlosti do zvodidiel. Vodič vozidla bol prevezený do nemocnice kde zraneniam podľahol. Medzičasom na diaľnici, kde boli privolané všetky patričné orgány, sa snažili hasiči uhasiť oheň, ktorý zachvátil elektromobil.

Elektromobily sú známe tým, že pokiaľ dôjde k poškodeniu batérie, ktorá začne horieť, sú naozaj ťažko uhasiteľné. Tak tomu bolo aj pri tejto zrážke. To čo by hasičom pri ohni automobilu so spaľovacím motorom trvalo 2-3h im v tomto prípade trvalo 6 hodín.

Je dôležité podotknúť, že podľa štatistík počas nehôd automobilov so spaľovacím motorom dochádza k vznieteniu až 5 krát častejšie ako pri nehodách elektromobilov. No tak isto netreba zabúdať na to, že keď už k ohňu dôjde, jeho hasenie je neporovnateľne náročnejšie. Aj keď na to o koľko náročnejšie je uhasiť horiaci elektromobil štatistika neexistuje, z informácií a doterajších zaznamenaných nehôd to vyzerá naozaj tak, že uhasiť elektromobil s lithium-ion batériou je naozaj neporovnateľne náročnejšie.

Hasiči nevedeli ako pri nehode elektrombilu postupovať

Model X šiel po diaľnici 101 keď narazil do zvodidiel. Tesne po tom čo narazil do zvodidiel, narazili do elektromobilu ďalšie dve vozidlá. Oheň sa začal šíriť v elektromobile hneď po zrážke.

Obrázky nižšie ukazujú ako oheň, ktorý sa v elektromobile rozmohol, kompletne zničil prednú časť vozidla.

Zdroj: Electrek

Tesla musela poslať na miesto nehody niekoľko inžinierov aby asistovali hasičom pri odstránení batérie.

Zdroj: Electrek

Je dôležité aby hasiči boli čo najskôr vyškolení na to ako postupovať pri zrážke elektromobilu. Elektromobily sú už teraz neoddeliteľnou súčasťou premávky a po celom svete sa ich predáva čo raz viac. Len v roku 2018 sa predpokladá, že sa predá viac ako 2 milióny elektrických vozidiel po celom svete.

Tesla sa k tomuto problému hasičov vyjadrila následovne:

“Pokiaľ batéria s vysokým napätím začne horieť, je vystavená vysokému teplu alebo je ohnutá, pokrútená, prasknutá či inak poškodená, použite veľké množstvo vody aby ste batériu schladili. NEHASTE s malým množstvom vody. Vždy vytvorte alebo požiadajte o dostatočnú zásobu vody.”

Americké úrady vyslali 2 vyšetrovateľov

Americká národná rada bezpečnosti dopravy, z anglického “U.S National Transportation Safety Board”, vyslala dvoch vyšetrovateľov aby vyšetrili nehodu z piatka 23. marca 2018 kedy Tesla Model X narazil do zvodidiel.

Tesla zatiaľ nebola schopná získať z vozidla logy, ktoré by mohli ukázať čo bolo dôvodom nárazu a následnej smrteľnej havárie. No Tesla sa aspoň pre zatiaľ vyjadrila k situácii na svojom blogu.

Autopilot podľa nich nikdy nemal žiadne problémy so zvládaním tohto úseku diaľnice, a zatiaľ nie je ani jasné, či Autopilot bol v tomto vozidle spustený. Ale poďme krok po kroku.

Vyjadrenie Tesla Inc.

Tesla sa jasne vyjadrila, že dôvod havárie stále nie je jasný. Momentálne sa všemožne snažia dostať k logom vozidla, ktoré bolo vážne poškodené ohňom a spolupracujú na tom s lokálnymi orgánmi. Pokiaľ sa k logom vozidla podarí dostať, budú dôkladne preskúmané a dôvod havárie bude objasnený.

Tesla tak isto tvrdí, že ich dáta ukazujú, že v tejto sekcii diaľnice, bol Autopilot od roku 2015 použitý viac ako 85 000 krát bez jednej jedinej nehody. Len v tomto roku prešli týmto úsekom ich elektromobily so spusteným Autopilotom viac ako 20 000 krát bez jednej jedinej nehody. Denne týmto úsekom úspešne bez nehody prechádza viac ako 200 elektromobilov od Tesly so zapnutým Autopilotom.

Dôvod prečo bola táto havária tak vážna je aj tlmič nárazu, ktorý ako možno vidieť na obrázkoch nižšie bol buď skrátený, alebo zničený pri predošlej havárii a nikdy nenávratný do pôvodného stavu. Na obrázkoch nižšie vidno ako vyzeral tlmič keď bola cesta vystavaná a ako vyzeral deň pred haváriou.

Hasiči nemohli uhasiť Tesla Model X po tragickej nehode, Tesla poslala inžinierov na miesto havárie

Záber tlmiču v deň pred haváriou poskytol vodič vozidla, ktorý bol svedkom tejto nehody a denne jazdí po tejto diaľnici. Tesla tvrdí, že ešte nikdy nevideli na žiadnom zo svojim elektrických SUV takýto level poškodenia.

Batérie v našich elektromobiloch sú navrhnuté tak aby sa pri zriedkavých prípadoch, kedy sa zapália, oheň šíril naozaj pomaly, aby cestujúci mali možnosť uniknúť z vozidla pred tým než začne horieť. Podľa očitých svedkov sa presne toto stalo s Modelom X na diaľnici 101. Je dôležité podotknúť, že podľa očitých svedkov bol vodič elektromobilu už dávno preč z vozidla, keď sa oheň rozšíril natoľko, že by predstavoval pre neho nebezpečenstvo. Závažné havárie ako táto končia občas požiarom a to nezáležiac na type vozidla. Miliardy kilometrov najazdených v elektromobiloch od Tesly v USA poukazujú na to, že pravdepodobnosť toho, že sa automobil vznieti je 5 krát vyššia pri vozidlách so spaľovacím motorom ako pri elektromobiloch od Tesly.

Názor EMblogu

Je naozaj jedno z akého dôvodu automobil horel alebo či elektromobily horia dlhšie. Čo je dôležité je poučiť sa zo situácií ako je táto a začať konať. V tomto prípade je dôležité aby hasičské tímy po celom svete boli poriadne zaškolené v tom ako postupovať v podobných situáciách a aby firmy ako Tesla a všetky ostatné automobilky pracujúce na elektromobiloch neustále zlepšovali bezpečnostné systémy batérií.

Nezabudnime ale tak isto podotknúť, že zvodidlá a tlmič havárie neboli v 100% stave a veľká vina bude teda padať aj na spracovateľa tejto cesty. Pokiaľ by boli zvodidlá a tlmič nárazu v pôvodnom stave je vysoko pravdepodobné, že vodič vozidla by zrážku prežil. Elektromobily od Tesly sú známe tým, že vydržia toho naozaj veľa. To či by batéria horela alebo nie, naozaj nevieme odhadnúť, no je isté, že poškodenie vozidla ako aj pasažiera by bolo neporovnateľne nižšie.

Zdroj: Electrek, Tesla

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here