Email zamestnancom Tesly, ktorý sa len pred nedávnom dostal na verejnosť ukazuje briliantnú filozofiu firemnej komunikácie, ktorú v ňom Elon Musk opisuje. No je ľahšie o nej písať v emaily ako ju naozaj zrealizovať.

Počas niekoľkých posledných rokov Elon Musk, excentrický bilionár a podnikateľ, mnohokrát demonštroval svoje umenie efektívnej komunikácie, či už sa jednalo o komunikáciu s verejnosťou či jeho zamestnancami. Ako sa zdá, Musk vie vždy dosiahnuť toho čo si zaumieni.

Nasledujúci text je toho skvelým príkladom. Jedná sa o email, ktorý sa len prednedávnom dostal na svetlo sveta, napísaný niekoľko rokov dozadu samotným Elonom Muskom všetkým zamestnancom Tesly. Jeho predmet bol “Komunikácia vrámci Tesly”. Email vysvetľuje problém toku informácií vo väčšine firiem a pojednáva o tom ako by sa komunikácia vrámci firmy Tesla mala od tej klasickej líšiť.

Zdroj: technobuffalo

Predmet: Komunikácia v rámci Tesly

Existujú dve filozofie toho ako by mal fungovať tok informacií v rámci firiem. Väčšina firiem podporuje klasickú, hierarchickú formu komunikácie, čo znamená, že všetka komunikácia ide vždy cez vášho manažéra. Problém s týmto prístupom je to, že aj keď slúži na to aby upevnil silu a moc manažérov, je kontraproduktívna pre dobro firmy.

Namiesto rýchleho riešenia problému, kde človek z jedného oddelenia komunikuje priamo s človekom z iného oddelenia aby sa uistil, že to čo sa potrebuje urobiť sa urobí, ľudia sú nútení hovoriť s ich manažérmi, ktorý ďalej komunikujú so svojími manažérmi, ktorí komunikujú s manažérmi v inom oddelení, ktorí nakoniec odkomunikujú informáciu s osobou v ich tíme či oddelení. A potom všetkom spätná väzba a informácia musí rovnako zložitou cestou cestovať naspäť. Toto je neuveriteľne hlúpe. Hocijaký manažér, ktorý dovolí svojím podriadeným aby takto komunikovali, alebo ich bude v takejto komunikácii podporovať, veľmi skoro zistí, že pracuje pre inú firmu. Bez srandy.

Hocikto v Tesle môže a mal by poslať email či hovoriť s hocikým, ak si myslí, že je najrýchlejšia cesta k tomu aby sa vyriešil problém a tak slúžili v prospech celej firmy. Môžete hovoriť s manažérmi vašich manažérov bez toho aby ste mali na to povolenie, môžete hovoriť s viceprezidentom, môžete hovoriť so mnou, môžete hovoriť s každým bez hocijakého povolenia. Je dôležité aby ste si uvedomili, že ste povinný komunikovať hocijakým spôsobom a s hocikým až do momentu kedy sa stane čo ste chceli docieliť či napraviť. Predmetom tohto emailu nie je podpora klebiet, ale zaistenie toho, že to čo robíme, robíme dobre a hlavne rýchlo. Je úplne zjavné, že nemôžeme súperiť s existujúcimi automobilkami  s počtom zamestnancov či veľkosťou firmy, takže jediný spôsob konkurencie je inteligencia a schopnosť efektívne a rýchlo sa prispôsobiť.

Ešte jedna konečná poznámka, manažéri by sa mali snažiť tvrdo pracovať na tom aby sa z nich nestávali blokády v rámci firmy, ktoré by tvorili “my proti nim” mentalitu a spomaľovali komunikáciu hocijakým spôsobom. Toto je bohužiaľ prirodzenou tendenciou manažérov a musíme s ňou aktívne bojovať. Ako môže Tesle pomôcť keď oddelenia medzi sebou budú stavať komunikačné bariéry, alebo budú sledovať len svoj vlastný úspech, relatívny ich oddeleniu, namiesto toho celkového, firemného? Všetci sme na tej istej lodi. Vždy si uvedomujte, že pracujete v prospech väčšieho dobra firmy, nikdy nie v prospech vášho oddelenia.

Díky,
Elon

Musím povedať, že filozofia, ktorú Elon Musk prezentuje v tomto emaily, je niečo čo naozaj podporujem, pretože tlačenie na komunikáciu cez oficiálne kanály je len receptom na ničenie skvelých nápadov a zastavovanie rýchlej odozvy, ktorú firma potrebuje na to aby mohla prosperovať.

Jediný problém s Muskovým emailom a prístupom v ňom opísanom je to, že je extrémne ťažké takúto kultúru komunikácie vo firme vypestovať, no nie je to nemožné.

Ja osobne sa momentálne nachádzam vo firme s takouto filozofiou a kultúrou. Keď nepíšem články, pracujem ako softvérový inžinier a konzultant pre malú konzultačnú firmu v Británii. Tá má momentálne cez 140 zamestnancov, pracuje na viac ako 15 projektoch po celej Británii a nemá ani jedného manažéra.

Firma pracuje na úplne plochej hierarchii kde nikto nie je nikomu nadriadeným. Ľudia si medzi sebou volia svojich mentorov, pokiaľ o to majú záujem, alebo operujú úplne sami. Mentori však ich prácu či komunikáciu nekontrolujú, len im napomáhajú v tom aby mohli pracovať čo najefektívnejšie.

Všetky komunikačné kanály, či už emaily, Slack (chat) či telefóny sú zdielané so všetkými a kdekoľvek môže hociktorý z nás zdvihnuť telefón a komunikovať z hocikým, či už s kolegom z rovnakého projektu, iného projektu, či s jedným z firemných riaditeľov. Tí s nami pracujú ruka v ruke na projektoch, zúčastňujú sa s nami na meetingoch, píšu kód, či idú po práci s nami na pivo.

Toto nie je prvá firma pre ktorú som pracoval a viem, že nájsť firmu s touto filozofiou a správnym prístupom ku komunikácii je naozaj ťažké.

Tak ako sa dá postaviť firma na filozofii, ktorá podporuje naozajstnú spoluprácu a komunikáciu medzi zamestnancami, bez zátaže hierarchie a komunikačných blokád?

Musíte si položiť niekoľko základných otázok:

  • Viem čo je najlepšie pre firmu a vie to aj môj tím?
  • Podporujem otvorenú prezentáciu názorov mojich zamestnancov? Odmeňujem svojich zamestnancov za spätnú väzbu a ich názory aj keď s nimi možno nesúhlasím?
  • Demonštrujem empatiu voči mojím zamestnancom? Zaujímam sa aktívne o ich problémi a pomáham im ich aktívne riešiť?
  • Podporujem prostredie ktoré napomáha osobnému rastu zamestnancov? Aj keby to malo znamenať, že zamestnanec opustí tím, oddelenie či samotnú firmu?

Samozrejme lídri musia viesť príkladom. To znamená, že sa musia snažiť vidieť viac ako len individuálne úspechy, no zároveň sa musia sústrediť na viac ako len záujmy firmy. A to je niekedy naozaj ťažké, vyžaduje to veľkú dávku odvahy, inteligencie a empatie. Znamená to, že sa musíte snažiť vypočuť toľko ľudí koľko sa len fyzicky dá.

No nadovšetko musia byť lídri pripravení vypočuť a podporiť to, čo si zamestnanci naozaj myslia. Podporovať ich v prejavovaní ich pocitov a názorov o firme a snažiť sa podľa nich firmu meniť a prispôsobovať koletívnemu dobru.

Pretože prvým krokom k vyriešeniu hocijakého problému je o ňom vedieť.

Zdroj informacií: inc.com

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here