Je trošku priskoro na to aby sme mohli tvrdiť, že nejaký z gigantov automobilového priemyslu zbankrotuje vďaka vplyvu Tesly. No je isté, že v niektorých segmentoch už aj najstaršie a najväčšie automobilky cítia vplyv tohto novodobého výrobcu elektromobilov na automobilový priemysel.

Každá značka má svoju škálu produktov a každá z nich podľa ich produktov bude inak ovplyvnená zmenou, ktorú na automobilový trh prináša Tesla a iný výrobcovia elektromobilov. V jednom z nedavných článkov na portále Seeking Alpha, sa pravé o tomto vplyve a dopade pojednávalo v súvislosti s nemeckým automobilovým gigantom BMW. Seeking Alpha tvrdia, že práve BMW, zo všetkých ostatných výrobcov by mohlo byť najviac zraniteľné vplyvom elektrického automobilového startupu z Kalifornie.

Je BMW prvou automobilkou, ktorá čelí existenčnej kríze vďaka Tesle?

BMW je náchylnejšie útoku elektromobilky z Kalifornie

Na rozdiel od 3 najväčších gigantov amerického automobilového trhu: General Motors, Ford a Fiat Chryslet, samozrejme VW a ďalších ázijských gigantov, BMW nepredáva vôbec žiadne pickupy a vôbec žiadne lacné, mestské, malinké automobily. Na rozdiel od iných automobiliek, ktoré majú diverzifikáciu svojich vozidiel omnoho väčšiu, Bavorský automobilový gigant má výrobu zameranú čisto na luxusné športové sedany a luxusné SUV – presne ten segment, v ktorom Tesla žne každým rokom čo raz viac úspechu.

Problémy BMW nie sú len vymyslené portálom Seeking Alpha. Práve v ich článku autor poukazuje na neustále klesajúce predaje ich vlajkovej lode BMW Radu 7, ktoré BWM vyrába už od roku 1977. Ako ukazuje portál Car Sales Base vo svojich tabuľkách, po redizajne BMW Radu 7 v roku 2016 síce predaje nárasty, no v roku 2017 opäť klesli a to nie malinko.

Ako píšeme, v roku 2016 vidieť nárast predajov po redesigne sedmičkovej rady, no posledný rok BMW zaznamenalo nie len najnižšie predaje za posledné 4 roky. No minuloročné výsledky zaznamenali 30% pokles predajov ich vlajkovej lode oproti roku 2016 a ich najnižšie predaje tohto automobilu od roku 1992, čo je 25 rokov a to už o niečom hovorí.

Napríklad v takom roku 2016 predala Tesla o 30 319 vozidiel (Model S a Model X) viac ako BMW (rady 6 a 7) v rovnakej cenovej kategórii. Nižšie môžete vidieť porovnanie viacerých automobiliek a ich predajov v rovnakom segmente v porovnaní s Teslou v roku 2016.

Je BMW prvou automobilkou, ktorá čelí existenčnej kríze vďaka Tesle?

Ako vidíme Tesla Model S dominuje v segmente luxusných sedanov, a je tomu už zopár rokov. Výrobcovia ako BMW, ale aj Mercedes, cítia vplyv Tesly, veď také predaje Mercedes-benz S Class klesli v roku 2016 o 15% oproti roku 2015.

BMW môže padnúť skôr ako si myslíme (aspoň v USA)

Novinky posledných 2 mesiacov neznejú pre BMW veľmi ružovo. Podľa analytikov SA to vyzerá tak, že Tesla plánuje čoskoro prísť na trh s novým redesignom Modelu S. Tak isto predstavenie elektrického kamiónu Tesla Semi a nového Roadsteru poukazujú na prelom v technológii batérií a ich odhadované vydanie nám ako tak dáva predstavu kedy asi batérie s podobnou kapacitou môžeme očakávať na trhu.

Onedlho na trh príde globálne aj Model 3, ktorý bude priamo konkurovať BMW Radu 3. Keď zvážime všetky tieto faktory, analysti SA tvrdia, že na americkom trhu by sme mohli vidieť existenčnú krízu tejto Nemeckej automobilky už v tomto roku, 2018.

No aj investície, ktoré vidíme, že BMW robí v posledných rokoch naznačujú, že automobilka si svoju situáciu na americkom, ale i globálnom trhu uvedomuje. BMW totižto neohrozuje len Tesla, aj iné automobilky im začali preberať zákazníkov a BMW trpí čo raz viac aj globálne vďaka značkám ako Mercedes-Benz či Audi.

BMW v snahe dobehnúť zameškané urobilo veľkú investíciu do výskumu batérií. V roku 2017 to bola investícia vo výške 240 miliónov amerických dolárov. No to je len frakcia miliardových investícií, ktoré do výskumu batérií investovala Tesla za posledných 14 rokov jej existencie.

Je BMW prvou automobilkou, ktorá čelí existenčnej kríze vďaka Tesle?

BMW je vo výskume batérií pravdepodobne, oproti Tesle, roky pozadu. A zlých správ pre BMW len a len pribúda, stále viac a viac obvinení poukazuje na to, že BMW tak isto ako VW je zaplatený do podobného emisného škandálu ako sa odhalil v roku 2015. To stálo VW niekoľko miliárd a BMW nie je ani zďaleka v tak dobrom finančnom stave ako VW. BMW sa topí v dlhoch, pôžickách a v banke má veľmi málinko finančných rezerv.

Je naozaj otázne ako dopadne BMW v najbližších pár rokoch, no analysti SA to vidia nasledovne:

“BMW bude prvou tradičnou automobilkou, ktorá bude signifikantne ovplyvnená rastom Tesly, kedže v roku 2019 nebude existovať segment jej výroby, ktorý by nebol ohrozený elektromobilmi.”

Zdroj: Evannex, Seeking Alpha, Wikipedia

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here