Jeremy Clarkson, jeden z trojice moderátorov automobilovej show Grand Tour sa po 10 rokoch vrátil k Tesle. Pred 10 rokmi Jeremy Clarkson, ako aj jeho spolumoderátori, ešte na vtedajšej BBC, teda v televíznej show Top Gear, prezentoval Tesla Roadster. Prvý, plne elektrický automobil vyrobený automobilkou Tesla.

Tesla po recenzii zažalovala Clarksona za jeho nepravdivé výroky o Tesla Roadster. Nech už to však bolo akokoľvek, Clarkson tento súdny spor vyhral, kedže ich show je zábavného charakteru a teda nemusí prezentovať fakty. Tesla Roadster v skutočnosti nebol nespoľahlivý ako tvrdili a scény s ním boli dopredu naplánované a nahrané. Úlohu určite zohrávali aj jeho názory a názory jeho spolumoderátorov, James May a Richard Hammond, ktorí vtedy ešte tvrdili, že elektrické autá sú len krátkodobým trendom, ktorý onedlho vymrie. No zjavne sa neuveriteľne mýlili….

Jeremy Clarkson bol Tesla Modelom X viac ako očarený, natrel to Audi R8…

Clarkson bol Tesla Modelom X viac ako očarený

V 2 serii v 10 epizóde sa trojica rozhodla urobiť show zameranú na SUV. A tak sa Jeremy rozhodol, že počas tejto epizódy spravia recenziu aj na Model X, plne elektrické rodinné SUV od Tesly. Ako podotkli všetci traja moderátori, Tesla sa za posledných 10 rokov stala tak veľkou a jej prítomnosť na automobilovom trhu je tak zjavná, že ju nemožno už naďalej ignorovať. Jeremy počas segmentu poukázal na mnoho funkcií a vymožeností Modelu X, ktoré vyslovene miloval a na konci hovoril o pár problémoch.

Zo všetkých funkcií, sa mu najviac páčila funkcia “summon”, ktorá vám umožňuje hýbať s vozidlom za pomoci aplikácie v telefóne. Síce funkciu nazval vtipným trikom, no ako podotkol  “a čo je zlé na tom, že je to vtipný trik”. Tak isto sa mu páčila stredná konzola, ktorá poskytuje olvádanie všetkého vo vozidle na 17 palcovom displeji. Na tomto displeji okrem klasickej navigácie a ovládania automobilu ocenil aj “prekvapenia”, ktoré si do elektromobilu od Tesly zapracoval Elon Musk. Ako napríklad možnosť zmeniť mapu zeme na mapu Marsu, kreslenie na centrálnom displeji, či zmeniť vizuálne zobrazenie vozidla na displeji z Tesla Modelu X na Lotus Jamesa Bonda.

Jeremy Clarkson bol Tesla Modelom X viac ako očarený, natrel to Audi R8…

Clarksonovy sa páčili nie len zábavné funkcie automobilu no tak isto jeho vzhľad, priestrannosť, možnosť do automobilu usadiť až 7 ľudí, obrovský zadný kufor a nepopierateľne užitočný predný kufor. No najviac si užíval jeho jazdné vlastnosti, autompilota a samozrejme, zo všetkého najviac, jeho nepopierateľne šialenú rýchlosť.

Clarkson na prekvapenie nešetril chválou

Jeremy bol jednoducho očarený autopilotom s adaptívnym tempomatom. Užíval si možnosť nešoférovať vozidlo a len smerovkami určovať kam sa vozidlo samé presunie. Aj keď nezabudol podotknúť, že šoférovať len za pomoci autompilota je aspoň pre zatiaľ na cestách Veľkej Británie stále ilegálne a teda nespúšťal svoje ruky z volantu.

No najviac si užil a Tesla Model X vychválil pri jeho najobľúbenejšej časti a to pri rýchlostnej súťaži po rovine, na ¼ míle (cca 402.34 m). Clarkson závodil s Audi R8, ktorý je poháňaný 10 valcovým motorom o výkone 600 konských síl. Clarkson pri tejto príležitosti prepol Model X do módu “ludicrous”, čo vo voľnom preklade znamená v podstate “nezmyselný”, odsúhlasil spustenie tohto módu tlačidlom: “Yes, bring it on!” a závod sa mohol začať.

Audi R8 pri štarte pred Modelom X neuveriteľne zaostávala, avšak vo vyšších rýchlostiach, kde elektromobily ešte stále nestíhajú konkurovať spaľovacím motorom, Audi začala Teslu dobiehať. Nakoniec však Audi nemala dosť času dotiahnuť sa na svojho súpera a Model X nakoniec súťaž vyhral. Toto Clarksonovy učarovalo asi najviac. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 3.1 sekundy je na rodinné SUV naozaj úctihodný výkon.

Jeremy Clarkson bol Tesla Modelom X viac ako očarený, natrel to Audi R8…

Pri sumarizácii tohto vozidla bol Clarkson prevažne pozitívny, aj keď poukázal na niektoré nevýhody tohto vozidla. No najskôr k tým pozitívam. Jeremy sa priam rozplýval nad jazdnými vlastnosťami a tvrdil, že Tesla so svojím Modelom X vytvorila vozidlo ako žiadne iné.

Jeremy povedal:

“Je seriózne, ale aj ľahkomyselné. Je rozumné, no tak isto bláznivé. Pocit v tomto aute je jedinečný. Jazda v tomto aute je jedinečná. Je to úžasné.”

Prišlo aj na kritiku

Clarkson ukončil svoj segment na Tesla Model X veľmi vtipne. Do Modelu X napratal 6 právnikov a začal s kritikou. Prvá kritika prišla na dojazd. Avšak po upozornení právnika na to, že dojazd Modelu X Clarkson nikdy neotestoval, bol jeho argument nezmyselný. Neskôr sa zameral na samotnú batériu a jej nebezpečné vlastnosti v prípade požiaru. Tu spomenul ich predošlú skúsenosť s elektromobilom Rimak, ktorý Richard Hammond rozbil na márne kúsky vo Švajčiarsku a jeho batéria po nehode nevedela prestať horieť ani po 4 dňoch. No opäť bol právnikmi upozornený, že to nebola len tak obyčajná nehoda, auto doslova spadlo z dvoch kopcov pri automobilovom závode, takže porovnávať skúsenosť s batériami pri tomto zážitku s Modelom X nedáva zmysel.

Jeremy Clarkson bol Tesla Modelom X viac ako očarený, natrel to Audi R8…

No Clarkson nakoniec predsa len upozornil na naozaj dôležitý problém Tesla Modelu X a to na jeho cenu. Pri cene 140 000 britských libier, je to naozaj oprávnená kritika. Aj keď Tesla na to čo dokáže a na technológiu, ktorá sa v nej skrýva, si ani náhodou nepýta príliš veľa peňazí.

Či už Tesla Model X je príliš drahý alebo nie, aj taký veterán a “petrolhead” ako Jeremy Clarkson uznal jej signifikánciu v evolúcii automobilu. Automobil mu prišiel krásne ohybný a agilný, a malé dieťa v Clarksonovy sa nevedelo nabažiť hlúpych, zábavných prekvapení a funkcií, ktoré do tohto automobilu Tesla schovala.

Model Y je na ceste a ten vyrieši problém ceny Modelu X, sme zvedaví na recenziu tohto elektromobilu o ďalších 10 rokov… 😀

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here