Elon Musk a Tesla na poslednom odhalení nových produktov sľúbili naozaj veľa. Avšak parametre Tesla Semi i Roadsteru poukazajú na niečo, čo nám Musk na akcii neodhalil. Tí ktorí rozumejú batériám vedia o čom hovorím a od tejto akcie sa snažia prísť na to ako Tesla plánuje doručiť sľúbené parametere – ako sa zdá, jediným riešením tohto hlavolamu je, že Tesla a Elon Musk niečo skrývajú, verejnosti neoznámený prelom vo vývoji batérií.

Odvážne sľuby aj na štandardy Elona Muska

Musk sľubuje dojazd Tesla Semi 800 km v plnom naložení, čo by pri schopnostiach Tesla Semi malo predstavovať o niečo viac ako 36 ton nákladu. No asi najrevolučnejšou vlastnosťou tohto kamiónu, je schopnosť dobiť 80% batérie za 30 minút, čo by malo umožniť kamiónu Tesla Semi prejsť ďalších 650 km. A čo sa týka Roadsteru, tak jeho zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 1.9 sekundy úplne zatieni každé iné “hyper-auto” na svete. Hlavne jeho sľubovaný dojazd 1000 km je minimálne dvojnásobok  dojazdu každého iného elektromobilu, ktorý je momentálne v predaji.

Nedávno Bloomberg vo svojom článku poukazoval na to, že tieto parametre sú tak ďaleko v predstihu pred konkurenciou a pred dnešnými štandardmi tohto nového priemyslu, že doručiť tieto sľuby bude vyžadovať naozaj prelomové zníženie ceny batérií a zvýšenie kapacity. Jeden z analystov pre Bloomberg, Sam Jaffe, ktorý sa zameriava práve na batérie a energiu tvrdí, že Tesla neklame, ale niečo tají. Tvrdí, že podľa neho Tesla naozaj plán ako doručiť vyššie spomínané parametre, len zatiaľ si tieto informácie necháva len pre seba.

Najväčšími tajomstvami Tesly sú pravdepodobne batérie a nabíjanie

Cena batérií a ich energetická hustota sa musia zvýšiť

Na to aby Tesla mohla doručiť parametre Tesla Semi, bude musieť byť tento elektrický kamión vybavený batériou 6 až 10 krát väčšou ako má momentálne ich osobný elektromobil, Model S. Čo samozrejme záleží od dojazdu Tesla Semi, kdeže sa bude dodávať s dojazdom 500 a 800 km. Čo znamená, že sa bavíme o batériách s kapacitou 600 1000 kWh. No keď vezmeme do úvahy dnešné technológie a batérie, 1000 kWh batéria by pri dnešných cenách stála 105 500 EUR a vážila by viac ako 5.6 tony.

No ako vieme, Tesla tvrdí, že celý kamión, s najvyššou možnou kapacitou nebude stáť viac ako 152 000 EUR, takže sa zdá, že ak nič iné, tak Tesla očakáva rýchlo padajúce ceny batérií. No a kedže Tesla Semi by sa na cestách nemal objaviť skôr ako v roku 2019 a väčšina firiem si bude chcieť počkať s ich veľkými objednávkami na recenzie, je naozaj pravdepodobné, že za 2-3 roky, kedy Tesla začne s poriadnou produkciou Tesla Semi, budú ceny batérií naozaj signifikantne nižšie.

Nabíjanie je ďalšiou neznámou

No nejde len o kapacitu či cenu. Nabiť batériu na 80% za 30 minút pri takejto kapacite batérie je naozaj náročné a momentálne aj s tou najlepšou nabíjacou stanicou nemožné. Už teraz Supercharger stanice predstavujú jedny z najlepších a najrýchlejších nabíjacích staníc na svete. Ich Megacharger stanice, ktoré by mali dobíjať kamióny však budú musieť byť 10 krát výkonnejšie.

Momentálne poskytujú Supercharger nabíjacie stanice, nabíjačky s výkonom 120 kW. Takýto výkon dokáže dnešným Teslám doručiť za 30 minút dojazd približne 280 km. No na to aby bola schopná Tesla nabiť 1 MWh batériu na 80% za 30 minút bude Tesla potrebovať nabíjačku s výkonom 1200 kW. No a takáto nabíjačka dnes na svete neexistuje.

No rýchlosť nabíjania a výkonnosť nabíjačiek nie je nedosiahnuteľná, je to určite zložitý problém na vyriešenie, no nie nevyriešitelný. No ako plánuje Tesla doručiť ich garantovanú cenu za 1 kWh nikto netuší. Tesla sľubuje, že na ich Megachargeroch zaplatia firmy jazdiace s ich elektrickým kamionóm Tesla Semi len 0.06 EUR za 1 kWh energie. To by len v USA mohlo pomôcť dopravným firmám ušetriť takmer 30 000 amerických dolárov ročne. Nehovoriac o tom o koľko viac by takáto cena za 1 kWh dokázala ušetriť Európskym firmám, kedže cena dieselu je v EU neporovnateľne vyššia ako v USA.

Jediný spôsob ako toto Tesla môže dokázať v tomto momente sú vysoké dotácie. Aj momentálne Tesla platí za veľké množstvo svojich zákazníkov na ich Supercharger staniciach, kedže až do nedávna každá Tesla mala nabíjanie zadarmo. Teslu toto stojí cca 1 americký dolár za 1 kWh. Pri Megachargeroch by Tesla bola schopná teoreticky doručiť 1 kWh za cca 40 amerických centov, no ani zďaleka nie za 7.

Hustota energie a veľkosť batérii

Tesla tvrdí, že zrýchlenie z 0 na 100 km/h a dojazd 1000 km, teda parametre nového Roadsteru, dokáže doručiť vďaka jeho novej 200 kWh batérii. No takáto batéria momentálne na trhu neexistuje. Aspož nie pre elektromobily. No jeden zo šťastlivcov, ktorý mal možnosť sedieť v novom Roadsteri tvrdili, že sú si istý, že sedeli o dosť vyššie, ako boli zvyknutý pri prvom Roadsteri. Čo by naznačovalo, že Tesla proste uložila 2 batérie na seba. No či práve takto plánuje Tesla doručiť ich dojazd zatiaľ nie je jasne. Nezdá sa to ako to najoptimálnejšie riešenie.

Momentálne sa energetická hustota batérie zvyšuje ročne v priemere o 7.5%. A to bez žiadneho prelomového objavu v oblasti batérii. Čo znamená, že hustota energie, ktorú dnes Tesla doručuje s ich najnovšími modelmi, bude pravdepodobne do roku 2020 o 15 až 23 % vyššia a to stále neberieme v úvahu možnosť, že Tesla príde s niečím prelomovým.

Pri dnešných štandardoch môžete rátať, že každých 240 Wh kapacity batérie sa približne rovná 1 kg váhy. Čo znamená, že keby sme na výpočet váhy batérie nového Tesla Roadsteru, používali dnešné štandardy, váha len jeho batérie by bola takmer 833 kg. To je takmer dvojnásobok váhy batérie predošlej generácie Roadsteru. No ak Tesla dosiahne naozaj väčšej hustoty energie, a použije naozaj nové, ľahké a tvrdé materiály, je naozaj možné doručiť ich sľubované, šialené zrýchlenie za 1.9 sekundy spolu s dojazdom 1000 km.

Názor EMblogu

Podľa nás si je Tesla viac ako istá svojími batériami. Myslíme si, že pokiaľ má Tesla s niečím problém, je to väčšinou čas doručenia či výroby, no technológia sama o sebe problémom ich sľubov nebýva. Tesla má naozaj veľa skúseností s batériami, nevyrába ich predsa len pre ich elektromobily, no tak isto pre domovy, biznisy a štáty. Je viac ako pravdepodobné, že pri investíciách do vývoja a výskumu batérií aké robí Tesla, prišla na spôsob ako rapídne zvýšiť hustotu energie vo svojich batériách.

Elon Musk vždy tvrdil, že fyzickú veľkosť batérií v Modeloch S a X neplánujú meniť, jediné čo sa môže meniť je ich kapacita. Myslíme si, že kým príde na trh najnovší Tesla Roadster, Tesla bude schopná doručiť minimálne rovnaký dojazd aj v ich existujúcich Modeloch. V roku 2020 bude pravdepodobne Model S schopný bez problémov prejsť ďalej na jedno nabitie ako auto so spaľovacím motorom na plnú nádrž.

Ak toto Tesla dokáže, tak základný a najviac kritizovaný problém elektromobilov, ich dojazd, bude efektívne eliminovaný. A snáď čoskoro sa môžeme tešiť na tiché, smradom a hlukom nerušené ulice miest a dedín, kde jediným otravným zvukom bude spev vtákov a šum vetru.

Zdroj: Evannex, Wikipedia, Tesla, Bloomberg

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here