Nemecko bolo po desaťročia domovom jedných z najlepších automobiliek na svete, no všetko musí raz skončiť. Automobilky ako Audi, BMW, Volkswagen, Daimler či Porsche čelia ďalšej existenčnej kríze, a to ešte nepominula ani tá posledná. Tieto Nemecké automobilky sú momentálne vyšetrované a obvinené z úmyselného podvádzania na emisných testoch s ich dieslovými motormi a z vytvorenia “kartelu”, ktorý toto podvádzanie organizovane koordinoval medzi týmito automobilkami.

Kým kedysi najobdivovanejšie automobilky, čelia jednému z najväčších automobilných škandálov, ďalší úder prichádza v podobe sexi elektrických automobilov od Kalifornského automobilového “startupu”, Tesla Inc.

Nemecké automobilky čelia existenčnej kríze, zaostali a Tesla už v podstate vyhrala!
Zdroj: cloudia

Nemecký týždennínk Der Spiegel upozorňuje na hrozbu

Nemecký Der Spiegel napísal:

“Najviac znepokojujúcim faktorom v nemeckom automobilovom priemysle je Americký rival, Tesla Inc. Založená v roku 2003, Tesla len za pár rokov dokázala to, čo Nemecké automobilky, aj so všetkým ich bohatstvom, prestížou a s nespočetne veľa fabrikami, neodkázali. A to priniesť na trh sexy elektromobil po ktorom ľudia túžia.”

Keď porovnáme predaje Tesla Modelu S, nemecké automobily sa v tejto kategórii nechytajú. Tesla predala viac kusov ich vlajkovej lode, luxusného elektrického sedanu, Modelu S, ako Mercedes S-Class, Porsche Panamera a BMW radu 6 a 7 dokopy! Dokonca aj na domácom trhu začínajú tieto automobilky zaostávať a pociťujú čo raz väčší tlak zo strany Tesly:

“Tesla v prvej polovici roku 2017 viac ako zdvojnásobila svoje predaje a predala dokopy viac ako 2000 elektromobilov. Toto je naozaj pôsobivé číslo na Nemecký trh, kedže Nemecko je jedna z mála vysoko vyvinutých krajín, ktoré zaostávajú v adaptácii čisto elektrických automobilov.”

Nemecké automobilky čelia existenčnej kríze, zaostali a Tesla už v podstate vyhrala!
Zdroj: tesla

No treba si uvedomiť, že tieto automobilky to tak isto nemajú ľahké v boji proti Tesle. Tesla sa môže čisto sústrediť na narúšanie celosvetového trhu s automobilmi a na vývoj svojich elektromobilov a autopilota. No existujúce automobilky sa musia starať o zaostalú technológiu na ktorej postavili svoj biznis. Musia sa starať o vývoj a servis spaľovacích motorov a o trh a infraštruktúru, ktoré túto technológiu obklopujú. Tento “dedičný” problém je jedným z hlavných faktorov prečo kedysi uctievané automobilky získavajú menej a menej popularity.

Tesla, keď príde na marketing, vyzerá ako keby sa ani na predaj elektromobilov nesústredila. Tesla sa primárne prezentuje ako firma, ktorá mení svetový pohľad na to ako získavame, uskladňujeme a používame energiu. Toto poslanie pôsobí na zákazníkov neporovnateľne lepšie a pozitívnejšie v porovnaní s mätúcimi vyhláseniami automobiliek ako Audi, BMW, Porsche a iných. Tie stále prehlasujú svoju snahu v prechode na výrobu elektromobilov, no zároveň svoju oddanosť spaľovacím motorom. Zákazník pri nich naozaj nevie na čom je a čo ho so značkou čaká v blízkych rokoch, a aj táto neistota je jedným z dôvodov, že tieto automobilky strácajú viac a viac zákazníkov.

Vedúci vývoja BMW priznáva, že Nemecké automobilky zaostávajú

Klaus Fröhlich, vedúci vývoja pre BMW, opísal Nemecko ako krajinu “kde naozaj radi hovoria o elektromobilite” no kde sa “relatívne v tomto ohľade deje málinko”. Za toto viní politikov a chýbajúce vládne iniciatívy a regulácie. Napríklad taký Mníchov, má momentálne len 50 nabíjacích staníc. Der Spiegeal ďalej dodal, že “snaha Nemeckých automobiliek pripraviť sa na budúcnosť pôsobia veľmi ľahostajne. Na konci roku 2016 sa Daimler, Ford, BMW a VW spojili a spoločne oznámili vytvorenie spoločnej iniciatívy na vytvorenie a inštaláciu rýchlo-nabíjacích staníc. Projekt sa mal začať v roku 2017, s viac ako 400 nabíjacími stanicami po celej Európe, a to len v prvej fáze tohto plánu.”

Zdroj: tesla

A čo sa teda stalo okrem ich nadmerne medializovaného vyhlásenia? 9 mesiacov neskôr od tohto vyhlásenia sa momentálne vďaka tejto iniciatíve vytvorilo presne 0 nabíjacích staníc. Prvá, z pôvodne oznámených 400 staníc, by sa mala otvoriť tento rok s údajne lepšou nabíjacou technológiou v porovnaní s tou od Tesly. No záleží vôbec na tom či bude táto technológia lepšia? Tesla medzičasom otvorila po celom svete viac ako 6 300 svojich tzv. Supercharger nabíjacích staníc. A tam to nekončí, Tesla plánuje počet týchto staníc takmer zdvojnásobiť do konca roku 2017, s viac ako 10 000 nabíjacími stanicami po celom svete.

BMW plánuje tromfnúť Teslu v priebehu 3 rokov

No aj napriek týmto faktom, Fröhlich počas interview s týždenníkom Der Spiegel tvrdil, že sa nechce sústrediť na konkurenciu, ale na BMW a ich plánovanú stratégiu elektrifikácie ich vozidiel. No počas rozhovoru sa neustále vracal ku Kalifornskej automobilke Tesla. V priebehu 1 hodiny Fröhlich spomenul Teslu až 16 krát. Fröhlich vidí BMW stále bok po boku Tesly v súboji elektromobility, no tak isto tvrdí, že BMW plánuje tromfnúť Teslu až za 3 roky. 3 roky sú naozaj dlhá doba, špeciálne keď vezmete do úvahy ako rýchlo a flexibilne sa vie táto novodobá energetická korporácia hýbať v pred a dynamicky meniť pod taktovkou Elona Muska.

Fröhlich sa v podstate pridal do rád vysokopostavených lídrov existujúcich automobiliek, ktorý už roky podceňujú Teslu. No nie všetci lídri existujúcich automobiliek majú takýto pohlad na vec. Karl-Thomas Neumann, vedúci Nemeckého výrobcu Opel má úplne iný pohlad na vec. Tvrdí, že kým sa Nemecký výrobcovia slimačím tempom menia a pohybujú v pred v ústrety elektrifikácii, Tesla vytvorila okolo svojej značky celosvetový kult, o ktorom môžu iné automobilky len snívať.

Nemecké automobilky čelia existenčnej kríze, zaostali a Tesla už v podstate vyhrala!
Zdroj: bmw

Neumann cíti, že Nemecké automobilky riskujú, že budú predbehnuté a pokorené novými hráčmi na trhu elektromobility z USA a Číny. Verí, že konkurencia ako BYD ci Tesla ohrozuje nie len ich zisky, no ich samotnú existenciu. Verí, že Nemecký výrobcovia musia konečne prijať fakt, že dízel je mŕtva technológia a postupne vyhynie. Ak chcú Nemecké automobilky prežiť, potrebujú investovať všetko čo našetrili do vývoja elektromobilov.

No zmena je ťažká, špeciálne v Nemecku kde ešte nedávno (cca 1990) pokiaľ niekto vôbec hovoril o elektromobiloch bol celonárodne zosmiešňovaný. Pokiaľ sa tento spiatočnícky prístup rýchlo nezmení, môže zanechať Nemecké automobilky už čoskoro v úplnom zabudnutí.

Nemecké automobilky čelia existenčnej kríze, zaostali a Tesla už v podstate vyhrala!
Zdroj: Tesla

Tesla ma neuveriteľné tempo a s príchodom Modelu 3 sa bude ťažko doháňať. Model 3 nielenže dodali načas, no najnovší elektromobil od Tesly začína získavať titul najlepšieho “lacného” automobilu na svete. Tesla tak isto pripravuje svoju novú službu zdielaných jázd cez mobilnú aplikáciu, a tá by mala uzrieť svetlo sveta po vydaní plne autonómneho autopilota. Tak isto zdokonaľujú svoje existujúce batérie Powerwall a Powerpack, ktoré získavajú popularitu všade vo svete, aj keď ich dostupnosť je ešte veľmi malinká. Na trh tiež prichádzajú so solárnymi škridlami, no a najväčší problém je, že Tesla nestíha svoje produkty vyrábať, tak veľký dopyt po nich je. A aby toho nebolo málo, tak Tesla stavia svoje Gigafaktory 1 a 2 v USA a ďalšie plánuje v Európe, čo jej dáva neuveriteľný náskok vo výrobe batérií.

Takže pokiaľ milujete svoje Porsche, Audi, BMW či Mercedes dúfajte spolu s nami, že sa tieto automobilky konečne zobudia a začnú jednať vo svoj prospech a začnú investovať do vývoja batérií, elektromotorov, autonómneho riadenia a využívania obnoviteľných zdrojov!

Zdroj: Evanex, Der Spiegel

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here