Pred viac ako rokom sa rozthlo vrece s nehodami elektromobilov od Tesly, ktoré boli často zavinené práve autopilotom. Aj keď boli vodiči vždy oboznámení s pravidlami využívania asistenčného autopilota a o fakte, že sa jedná o beta verziu funkcie a ich ruky musia byť neustále na volante, mnoho vodičov tento fakt ignorovalo. Po nejakom čase vodiči pochopili, že zodpovednosť stále padá na nich, nie na Teslu, či samotný automobil a už dlhšie sme o nehode spôsobenej autopilotom nepočuli.

Vodič to zhodil na autopilota

No jeden vodič to tentokrát dotiahoľ na úplne iný level. Po tom čo Tesla zastala uprostred mostu Bay Bridge v San Franciscu, bol či už vodič alebo lokálna dialničná polícia nemilo prekvapená. Polícia zobudila vodiča, ktorý sa nachádzal v jednom zo stredných pruhov, a kedže vodič zaspal za volantom, jeho Tesla postupne spomalila až úplne zastala. Tento protokol o zastavení v prípade zaspania vodiča má v sebe vstavaná každá Tesla s autopilotom.   

Keď polícia zobudila vodiča a podrobila ho testu merania hladiny alkoholu v krvi, vodičovi namerali dvojnásobne vyššiu hodnotu alkoholu ako je legálne povolené v štáte Kalifornia. Avšak vodič mal poruke skvelú výhovorku: “Teslu šoferoval autopilot”. Napriek tomu bol tento vodič obvinený z jazdy pod vplyvom alkoholu.  

Dialničná polícia mestečka San Francisco vodiča zatkla za podozrenie z jazdy pod vplyvom alkoholu a jeho Tesla bola odtiahnutá. Polícia si dokonca na Twitteri trochu zažartovala na margo autopilota, keď vo svojom tweete napísali: “Auto bolo odtiahnuté, (nie, neodšoférovalo sa samé na odťahové parkovisko).”

Polícia na svojom Twitteri uverejnila obrázok z tejto akcie so slovami:  

“Keď zaspíte za volantom na moste Bay Bridge s dvojnásobne viac alkoholom v krvi ako je povolené a ste prichytený diaľničnou políciou. Vodič vysvetlil, že Tesla bola nastavená na riadenie autopilotom. Vodič bol zatknutý a obvinený z podozrenia z jazdy pod vplyvom alkoholu. Auto bolo odtiahnuté, (nie, neodšoférovalo sa samé na odťahové parkovisko).”

Vo svete sa rieši otázka zodpovednosti jazdy v autonómnych vozidlách

Otázkou, či by za jazdu pod vplyvom alkoholu mali byť vodiči stále pokutovaný v plne autonómnom vozidle, sa už zaoberala Austrálska vláda. Aj keď táto otázka ešte nebola zodpovedaná zmenou zákona, väčšina vlády Austrálie je stotožnená s názorom, že vodič by nemal byť pokutovaný za takúto jazdu. No Austrálska vláda ešte túto tému neuzavrela, a zákon zatiaľ nebol oficiálne schválený.

V USA sa síce táto otázka objavila tiež a na jej margo bolo vedených mnoho konverzácií, no momentálne je zákon jasný, 100% zodpovednosti je zatiaľ na vodičovi. Autonómne funkcie niektorých vozidiel, vrátane Tesly, nie sú ešte oficiálne schválené softvéri, ktoré by boli regulované a testované štátnymi orgánmi a ich využívaním vodič potvrdzuje, že za akúkoľvek nehodu je zodpovedný stále on.

Ďalšia vec na ktorú netreba zabúdať je, že pokiaľ je vozidlo naozaj šoférované plne autonómnym autopilotom, neexistuje ani jeden jediný dôvod na to aby bolo auto zastavené políciou. Treba ale dodať, že v USA nefunguje policajný zbor tak ako u nás. Polícia v USA nezastaví vozidlo na ceste, ktoré dodržiava predpisy a nikoho neohrozuje, preventívne kontroly neexistujú. Pokiaľ budú plne autonómne automobily na cestách a ich vodič bude opitý, nebude existovať dôvod na pokutu, či zastavenie vozidla. No zatiaľ neexistujú záklony, ktoré by takéto správanie vodiča povoľovali a ani softvér, ktorý by takúto jazdu umožňoval.

Jeden z právnikov zaoberajúci sa touto otázkou, Christopher Coble, napísal na svojom blogu toto:

“Dúfame, že autonómne vozidlo bude jazdiť dostatočne bezpečne aby nepriťahovalo na seba zbytočnú pozornosť polície, no ak budete zastavený v autonómnom automobile a budete opitý, vina padne pravdepodobne na vás.”

No čo sa stane ak vaše vozidlo zastane uprostred rušnej premávky na moste a vy spíte za volantom opitý…? Vina padne jednoznačne na vás, či už šoférujete autonómne vozidlo alebo nie.

Zdroj: TeslaRati, Inverse

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here