Pred pár dňami Elon Musk na svojom Instagrame uverejnil fotografie produkčných prototypov plne elektrických kamiónov Tesla Semi. Fotografie boli urobené v Nevadskej Gigafactory 1, obrovskej továrni na batérie firmy Tesla Inc.. Tieto kamióny boli naložené batériami, pravdepodobne pre elektromobily Model 3 a pre domáce a industriálne batérie Powerwall 2 a Powepack 2 a mali namierené do továrne Tesly vo Fremonte.

Dnes už vieme ako prvá jazda naložených elektrických kamiónov prebiehala, aj keď mnoho otázok ešte ostalo nezodpovedaných.

Jazda z Gigafactory 1 do Fremontu

Celá jazda je cca 420 km dlhá a ako sme písali v predošlom článku, rozdiel nadmorskej výšky medzi týmito dvoma zariadeniami je cca 1220 m. To znamená, že na ceste z Gigafactory 1 do Fremontu by kamióny Tesla Semi mali byt schopné vďaka regeneratívnemu brzdeniu vygenerovať dostatok energie na to aby aj Tesla Semi s menším dojazdom (500 km), bola schopná túto cestu dokončiť bez zastávky na dobitie.

No nebolo tomu úplne tak. Oba kamióny sa po ceste totižto zastavili na dobíjacej stanici Supercharger v mestečku Sacramento. Sacramento sa nachádza cca za polovicou cesty z Gigafactory 1 do Fremontu.

Tesla vytvorila senzáciu z ohlásených technických parametrov ich elektrických kamiónov Tesla Semi. Väčšina sveta a hlavne popredný výrobcovia kamiónov, ako napríklad vedúci výroby kamiónov vo firme Daimler, tvrdia, že nie je možné aby Tesla prišla na trh s kamiónmi, ktoré by disponovali dojazdom 500 až 800 km. Tvrdia, že v dnešnej dobe ani s najnovšími technológiami v oblasti batérií nie je možné dosiahnuť takéhoto dojazdu.

No Elon Musk tvrdí pravý opak, a na Twitteri napísal, že kamióny Tesla Semi budú podľa neho dodané s ešte lepšími technickými parametrami, aké boli pôvodne predstavené.

Avšak tomuto všetkému by sa ľahšie verilo keby si Tesla so svojimi testovacími kamiónmi neurobila zastávku počas svojej prvej jazdy na dobíjacej stanici Superchager v Sacramente. Bohužiaľ prvá produkčná  jazda kamiónu Tesla Semi určite nie je dôkazom ich dojazdu.

Dva kamióny, ktoré absolvovali túto jazdu, boli údajne tie isté kamióny, ktoré sme videli pri odhaľovaní minulý rok. To znamená, že strieborný kamión by mal disponovať dojazdom 800 km a čierny dojazdom 500 km. Nie je však jasné či zastávka na Supercharger stanici bola potrebná pre oba kamióny alebo len pre čierny kamión.

V skutočnosti nie je ani jasné či táto zastávka vôbec bola potrebná alebo technici potrebovali len urobiť nejaké testy. No počas zastávky bolo možné vidieť čierny kamión napojený na minimálne jednu nabíjačku.

Jazdné vlastnosti a ťah

Prvá produkčná jazda Tesla Semi dala možnosť fanúšikom Kalifornskej automobilky zachytiť tieto kamióny po prvý krát v akcii aj s nákladom a odsledovať ich výkon, zrýchlenie a ostatné jazdné vlastnosti.

Z toho čo sme doteraz videli, keď boli kamióny predvádzané bez nákladu, vieme, že oba kamióny majú poriadnu dávku výkonu a ťahu. To sa ale od kamiónov využívajúcich elektromotory dá očakávať. Dôležité však je ako sa dokážu tieto kamióny správať s plne naloženým prívesom. Doteraz sa nám naskytli príležitosti vidieť tieto kamióny na videách iba bez prívesu, toto je po prvý krát čo ich môžeme vidieť v plnej akcii na ceste s plne naloženým prívesom.

Zopár nadšencov, ktorí si tieto kamióny na ceste všimli, natočili videá na ktorých môžeme vidieť rozbiehanie oboch kamiónov s plne naloženým prívesom ako aj ich jazdné vlastnosti na mestských cestách a na diaľnici. V najbližších mesiacoch budeme mať zrejme takýchto príležitostí čoraz viac.

Je jasné, že prvá produkčná jazda nedokázala schopnosť Tesly doručiť elektrické kamióny s dojazdom 500 a 800 km. No to, že Tesla bude mať kamióny s takýmto dojazdom už dnes nikto netvrdil. Kamióny by sa predsalen mali dostať do produkcie až budúci rok, a ako poznáme Teslu buď bude s produkciou meškať alebo to bude v poslednom mesiaci roku 2019. Čo znamená, že Tesla má ešte pomerne dosť času na to aby všetky nedostatky a muchy vychytala.

Čo sa ale týka batérií, zatiaľ je stále neznáme ako chce Tesla dosiahnuť ich sľubovaného dojazdu. Mercedes-Benz minulý mesiac odhalil ich plne elektrický kamion eActros, a ten disponuje úctihodným dojazdom 200 km. No ani zďaleka sa nepribližuje k dojazdom slubovaných Teslou.

Akú “mágiu” využije Tesla na dosiahnutie týchto dojazdov netušíme, no už sa nevieme dočkať na prvé analýzi týchto batérií.

Zdroj: Electrek

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here