Jeden zo žurnalistov portálu Electrek, Jameson Dow, napísal obšírnu rezenciu Modelu 3, ktorá stojí za prečítanie. Čo je na tomto aute skutočne výnimočné a čo naopak musí Tesla ešte napraviť, sa dočítate v tomto preloženom článku portálu Electrek. 🙂

Tesla konečne začala dodávať Model 3 vo väčších množstvách. Ako vlastník modelu Tesla Roadster, držiteľ skorej rezervácie Modelu 3 a ako obyvateľ Kalifornie som mal to šťastie, že som dostal jeden z prvých Modelov 3, doručených nie zamestnancom Tesly.  Posledné dva dni som strávil za volantom tohto elektromobilu, dával som testovacie jazdy a snažil som sa zistiť všetko o tomto aute počas rušného prázdninového víkendu.

Bez toho, aby som zachádzal príliš do detailov, sa chcem podeliť o moje prvé dojmy.

Tento elektromobil som už mal šancu riadiť, avšak bola to len krátka jazda okolo továrne. Fredove [Fred Lambert je ďalším z autorov pre Electrek] dojmy z tejto jazdy sa do značnej miery zhodujú s mojimi, avšak Model 3 ktorý šoféroval on bol jeden z prvých vyrobených kusov, ktoré Tesla doručovala svojím zamestnancom. Dnes Tesla konečne zvyšuje výrobu a doručuje autá do rúk aj samotným zákazníkom, takže som dostal skutočné auto, s VIN číslom prevyšujúcim 2000.

Prvé dojmy z Tesla Model 3 – je tak dobrý, ako sme čakali

Spracovanie vozidla

Toto je jedna z najčastejšie kladených otázok, ktoré sa ma ľudia pýtajú o tomto aute. Mnoho ľudí zdieľali fotografie nezapadajúcich dielov na karosériách na prvých vyrobených kusoch Modelu 3. Nezaujímam sa o to až tak veľmi, pretože ak auto vyzerá dobre, dobre sa na ňom jazdí a má v sebe cool technologické vychytávky, nepotrebujem, aby bolo všetko dokonalé na milimetre. Ale veľa ľuďom na tom záleží a nezapadajúce diely môžu byť chápané ako symbol nekvalitných výrobných procesov. No to že dielce do seba nepasujú 100%-ne neznamená, že auto bude musieť často navštevovať servis.

Po tom, čo som v posledných dňoch videl moje a tri ďalšie kusy Modelu 3 z „prvej dodávky pre verejnosť“, môžem povedať, že nemajú žiadne výraznejšie problémy s medzerami a nepresnosťami v paneloch karosérie.

Prvé vyrobené kusy Modelu S mali množstvo problémov s medzerami a nepresnosťami v paneloch, ale keď ich Tesla vyrobila vo väčšom množstve, tento problém zmizol. Mnohí si mysleli, že to isté sa stane s Modelom 3 – že prvé kusy budú mať nepresnosti a neskôr to zmizne. No fakt, že už prvá várka Modelov 3 pre verejnosť tieto problémy nemá, poukazuje na to, že Tesla sa zlepšuje vo výrobe automobilov všeobecne.

Tento víkend som sa zúčastnil na zopár stretnutiach automobilových nadšencov, každý koho som sa opýtal na názor reagoval veľmi podobne ako ja – spracovanie vozidla sa výrazne zlepšilo oproti tomu čo videli na prvých Modeloch S a na prvom prototype Modelu 3.

Prvé dojmy z Tesla Model 3 – je tak dobrý, ako sme čakali

Zážitok z jazdy

Poďme na samotnú jazdu. Prvá vec, ktorú som si všimol, je, že ovládatelnosť vozidla je vynikajúca. Vozidlo sa zdá byť veľmi precízne – je mimoriadne citlivé na akceleráciu a oveľa šikovnejšie ako Model S kvôli svojej nižšej hmotnosti o približne 500 kg. Kvôli nízkemu ťažisku necítite prakticky žiadne nakláňanie karosérie. Riadenie v športovom režime je vynikajúce a citlivé, no je tu aj komfortný a štandardný režim v prípade, ak preferujete ľahšie otáčanie volantu. Pamätajte, že moje každodenné auto je Tesla Roadster.

Musím zvýrazniť celý tento odsek. Riadenie tohto auta je naozaj skvelé. Milujem to. Fakt sa mi páči. Je to zatiaľ moja najobľúbenejšia vec na aute.

Zrýchlenie je podobné ako v Modeli S 70D. Nie je to „raketové“, ako môj Roadster alebo šialená Performance verzia Modelu S, ale akceleračný pedál má stále dobrú citlivosť. Je to výborný pomer výkonu a dojazdu. Regeneratívne brzdenie je silné, ale stále trochu slabšie ako na elektromobile Chevrolet Bolt a slabšie, ako by som sám chcel. Je možné, že v budúcnosti bude regenerácia silnejšia na verziách 4×4.

Počas mojej prvej jazdy (v južnej Kalifornii) som pri kombinovaj jazde, v meste a mimo mesta, priemerne dosahoval impozantnú spotrebu 153 Wh/km, čo sa prejavilo na skutočnom dojazde vozidla – 490 km. S trochou snahy a za správnych podmienok (najmä s nasadenými Aero Wheels diskami, ktoré zvyšujú dojazd až o 10%) by malo byť jednoduché najazdiť 500 km na jedno nabitie, čo je dojazd, ktorý uvádza Tesla.

Zadná viditeľnosť je pre vodiča zaujímavá. Piate dvere (dvere zadného kufra) sú pomerne vysoko, čo značne prekáža výhľadu dozadu. Zvyčajne v automobile preferujem sedenie nízko, no tu som si nastavil sedadlo vyššie, pretože viditeľnosť dozadu je zlá. Platí to najmä v noci, keď to môže brániť vodičovi v pohľade na svetlomety vozidla za ním. Ako náhradné riešenie je možné jazdiť so zapnutou zadnou kamerou, tlačidlo na jej aktiváciu je viditeľne umiestnené na centrálnom ovládacom displeji. Myslím si, že to bolo úmyselné rozhodnutie Tesly, ako kompenzácia zlej viditeľnosti cez piate dvere.

Komfort

Priestrannosť interiéru je postačujúca. Drvivá väčšinu cestujúcich nebude mať problém s priestorom nad hlavou a miestom pre nohy, priestoru nad hlavou je dosť a vďaka panoramatickej streche sa zdá byť zadná časť auta veľmi otvorená. Pokiaľ ide o šírku, s tromi priemerne veľkými cestujúcimi na zadných sedadlách bol priestor na ramená v poriadku, taký, ako by ste od sedanu tejto veľkosti a kategórie očakávali. Plnohodnotne tu usadíte päť ľudí.

Vozidlo je výborne odhlučnené, dokonca aj pri diaľničnej rýchlosti. Telefonáty prostredníctvom bluetooth sú pohodlné a zvuk je čistý, tak pre vodiča, ako aj pre osobu na druhej strane hovoru.

Podvozok je tuhý a ak by som mal nájsť niečo čo môžem autu vytknúť, bola by to kvalita jazdy. Tuhé odpruženie je dobré pre športové a citlivé riadenie, ktorým Model 3 tiež disponuje, ale tiež robí jazdu tvrdšou.

Technológie

Displej je menší a má menej funkcií ako ten na Modele S/X, ale je omnoho citlivejší na dotyk a má intuitívne používateľské prostredie. Prepnutie máp z ulíc na satelitný režim sa deje takmer okamžite, posúvanie a zoomovanie mapy je plynulé a dotykové tlačidlá nemajú počas jazdy žiadne oneskorenie. To je dobré, pretože ovládanie dotykového displeja vyžaduje väčšiu pozornosť ako fyzické tlačidlá a jeho spomalené reakcie len zvyšujú čas počas ktorého vodič nevenuje jeho 100%-nú pozornosť premávke, takže minimalizácia týchto oneskorení je veľmi dôležitá a Tesla to urobila v Modeli 3 bravúrne.

2 fyzické tlačidlá na volante slúžia na rôzne funkcie, aj keď niektoré funkcie chýbajú – v Modeli S je možné pomocou pravého kolieska na volante nastaviť intenzitu ventilácie alebo iné funkcie, ale v Modeli 3 táto funkcia chýba. Dúfajme, že túto funkciu Tesla čoskoro pridá v aktualizácii softvéru. Pravé koliesko na volante aktivuje napríklad hlasové príkazy a reakcia na ne sa výrazne zlepšila.

Prvé dojmy z Tesla Model 3 – je tak dobrý, ako sme čakali

Chyby a nedostatky

Toto auto je jedno z prvých vyrobených kusov, takže sa tu nájde zopár nedostatkov. Tieto nedostatky boli zverejnené vo veľkej miere na facebookovej stránke Model 3 Road Trip, kde bolo zdokumentovaných niekoľko problémov. Zatiaľ som zažil iba jednu z týchto chýb – audio systém spôsobuje šušťanie pri telefonátoch cez Bluetooth, čo som vyriešil reštartovaním displeja a stlačením tlačidiel na volante na niekoľko sekúnd. Prví majitelia by si mali na toto zvyknúť, ale Tesla určite opraví väčšinu z týchto chýb v nasledujúcich softvérových aktualizáciách.

Celkové hodnotenie

Je veľa detailov, ktoré som v tomto článku nespomenul, ale neskôr sa budem zaoberať podrobnejším hodnotením. Tesla naozaj má na tomto modeli veľa malých dizajnových vychytávok – od osvetlenia interiérových zrkadiel, cez predný kufor, až po držiaky na poháre, všetko sa zdá byť veľmi dobre premyslené. Vychádzajúc z konceptu modelu Roadster a strávením množstva času vo svojráznom Modeli S (žiadne osvetlenie interiérových zrkadiel, žiadne úložné priestory vo dverách, žiadne vešiaky na oblečenie atď.), Model 3 už bol navrhnutý ako skutočné auto a je výnimočné.

Fanúšikovia elektromobilov prežili posledné roky so zvláštnou zmesou vzrušenia, nádeje a nervozity a chceli, aby Model 3 bol presne taký, aký dúfali, ale s obavou, že Tesla narazí na ďalšie problémy. kvôli ktorým by bol Model 3 horší, ako očakávali. No z prvých dojmov sa zdá, že Tesla to dokázala. Model 3 je skvelý. Všetci si môžeme vydýchnuť.

Zdroj: Electrek

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here