Včera večer uverejnil výkonný riaditeľ Tesla Inc., Elon Musk, fotografie prvej jazdy produkčných modelov plne elektrických kamiónov Tesla Semi. Napísal, že sa jedná o prvú produkčnú jazdu s nákladom batérií z Gigafactory 1 v Nevade. Batérie budú prevezené týmito plne elektrickými kamiónmi do továrne Tesly v mestečku Fremont v Kalifornii. V tejto továrni skladá Tesla svoje Modely S, X a 3. A práve pre Model 3 budú tieto dva kamióny voziť batérie z Gigafactory 1.


Oba kamióny by mali byť schopné zvládnuť túto cca 400 km dlhú cestu, podľa technických špecifikácií Tesly. Na obrázkoch je vidieť 2 kamióny, ktoré poznáme už z akcie predstavenia kamiónov. Strieborný kamión Tesla Semi by mal figurovať dojazdom 800 km a čierny dojazdom 500 km. Oba kamióny by teda teoreticky mali byť schopné prejsť túto cestu bez potreby dobitia batérií.

Namiesto Hyperloopu bude Tesla používať Tesla Semi

Na pozadí obrázku vidieť nádherné Nevadské vrchy medzi ktorými sa nachádza táto obrovská továreň na batérie. Elon Musk už dávno hovoril o tom aké obrovské náklady má Tesla s prevozom batérií z Gigafactory 1 do Fremontu, dokonca tieto náklady nazval ‘gigantické’. Tvrdil, že zvažujú ako riešenie postaviť medzi týmito dvoma továrňami Hyperloop za pomoci jeho ďalšej firmy – The Boring Company. No ako vidíme, aspoň pre zatiaľ má Tesla iné riešenie.

To, že sa Tesla stane svojím prvým zákazníkom sme vedeli v podstate hneď po predstavení Tesla Semi keď viceprezident programu kamiónov, Jerome Guillen, povedal:

“Tesla bude prvým zákazníkom pre kamióny. Použijeme naše vlastné kamióny na prevoz nákladu v USA medzi rôznymi zariadeniami. V Kalifornii máme montážne zariadenie, Gigafactory v Nevade, takže naše kamióny použijeme na prevoz nákladu medzi nimi.”

Ďalšou výhodou je, že rozdiel nadmorskej výšky medzi Fremontskou továrňou a Nevadskou Gigafactory 1 je cca 1220m. Čo znamená veľké šetrenie energie pre kamióny Tesla Semi, ktoré budú celou cestou dolu využívať regeneračné brzdenie. Takže ako sa zdá, doviezť náklad z Gigafactory 1 do Fremontu nebude príliš náročné, naozajstná výzva bude doviesť náklad z Fremontu do Gigafactory 1. Na toto pravdepodobne čierny kamión s dojazdom 500 km mať nebude, no sme si istí, že Musk opäť raz neodolá a pochváli sa výsledkom. Takže snáď sa dozvieme túto informáciu čoskoro.

Zdroj: TeslaRati

Tesla o zákazníkov núdzu nemá

Produkcia týchto kamiónov pre komerčný trh začne až v roku 2019. No Tesla už teraz má obrovské množstvo objednávok.

Firma a jej najväčší zákazníci spolupracujú na dolaďovaní posledných dizajnových detailov a plánoch na vystavanie Megacharger dobíjacích staníc. Megacharger stanice sú dobíjacie stanice dedukované na dobíjanie batérií kamiónov od Tesly. Tie budú nainštalované zo začiatku na najfrekventovanejších cestách po ktorých jazdia ich zákazníci. Neskôr sa bude sieť Megachargerov rozširovať, tak ako sa to stalo pri Supercharger staniciach pre osobné elektromobily od Tesly.

Tesla má už teraz obrovské objednávky na svoj kamión. PepsiCo si napríklad objednalo 100 kusov, no bohužiaľ nie každý zákazník uverejnil číslo objednávok, takže presné číslo objednávok nevieme.

No zákazníkov stále pribúda a už teraz ich nie je málo:

  • Walmart
  • Pepsi
  • Anheuser-Busch
  • Sysco
  • UPS
  • DHL
  • Meijer
  • Ryder
  • J.B. Hunt
  • Asko
  • Posten Norge
  • Flexport
  • JK Moving
  • Loblaw
  • Fercam
  • Girteka Logistics
  • Fortigo Freight Services
  • Best Transportation
  • Mecca & Son Trucking

Názor EMblogu

Každý výrobca kamiónov by sa mal začať strachovať. Väčšina firiem vyrábajúcich kamióny tvrdí, že technické parametre uverejnené na predstavení kamiónov Tesla Semi nie sú reálne. Medzičasom však Elon Musk píše, že parametre budú ešte lepšie. Pokiaľ naozaj Tesla už teraz vyrába a využíva to čo ostatní považujú za nemožné, výrobcovia kamiónov by mali začať okamžite a bezodkladne investovať do alternatívnych pohonov, či už vodíku alebo batérií.

Šéf výroby kamiónov vo firme Daimler dokonca povedal, že to čo tvrdí Tesla sa vymyká zákonom fyziky a je to nemožné. No asi to možné je…

Otázne už je len to, ži Tesla dokáže naozaj tieto kamióny predávať za sľúbenú cenu 150 000 – 180 000 amerických dolárov. Pokiaľ áno a dokážu dokonca na nich profitovať, tak je to “Game Over” pre ostatných výrobcov kamiónov. Aj keď náklad na zakúpenie takéhoto kamiónu je o niečo vyšší ako pri kúpe dieslového nákladného vozidla, náklady na údržbu, servis a špeciálne palivo sú pri týchto kamiónoch neporovnateľne nižšie.

Rok 2019 bude plný očakávaní a dúfajme, že aj nadšenia. My sa ho už rozhodne nevieme dočkat!

Zdroj: TeslaRati, Electrek, Business Insider

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here