Len pred pár dňami sa nám ozval jeden z našich čitateľov, Tomáš Ondrejka, ktorý sa vydal na Tesle za polárny kruh. Chcel takto dokázať, že elektromobil nie je len auto do mesta, ako si myslí väčšina ľudí, ale zájde bez problémov oveľa ďalej. Cestu dlhú 8500 km zvládli za 14 dní v Tesle Model S 85D. Vyspovedali sme ho a spracovali to do nasledujúcich pár odstavcov.

Elekromobilov od Tesly na Slovensku stále pribúda, ale to ste si na našich cestách určite všimli.  Jedným z vlastníkov Tesly na Slovensku je aj Tomášov otec. Keďže je fanúšikom zelenej energie a nových technológií, Tesla Model S 85D bola jasnou voľbou. Svoje auto skutočne nešetrí a za 2 a pol roka na nej najazdil už viac ako 140 000 km. Odporcovia možno budú namietať, že na Slovensku aj tak nabíja svoj elektromobil čiastočne energiou z fosílných palív, no opak je pravdou. Svoju Teslu nabíja aj zo solárnych panelov, ktoré má namontované na svojom dome.Slovák z Trenčína sa vybral na Tesla Modeli S za polárny kruh, za 14 dní prešiel neuveriteľných 8500 km

Naplánovali cestu, zbalili sa a vyrazili na cestu

Nápad cesty za polárny kruh nie je dnes ničím neobvyklým, dokonca aj Tomáš s priateľkou Katkou najskôr rozmýšľali, že do Nórska pôjdu letecky. No čím viac uvažovali, tým viac chceli vidieť švédske a nórske horské cesty a prírodu okolo.

Na otázku, či sa nejako špeciálne na cestu pripravovali odpovedal, “Pozreli sme si Google maps, sadli do auta a išli sme za polárny kruh.” Pôvodne mali v pláne prejsť “len” 6000 km, no v Nórsku je toľko zaujímavých miest, že konečné kilometre sa vyšplhali až na neuveriteľný 8500 km, čo je približne vzdialenosť z Bratislavy do New Yorku a to všetko za 14 dní.

Dojazd a nabíjanie elektromobilu

Najviac vás asi bude zaujímať odpoveď na otázku ako to bolo s dojazdom a nabíjaním elektromobilu počas cesty za Polárny kruh. Keďže väčšina ľudí uvádza ako jednu z nevýhod elektromobilov práve nedostatočnú infraštruktúru a krátky dojazd. Tomáš chcel poukázať práve na tento mýtus.

“Sieť Superchargerov je v Európe veľmi dobrá, momentálne majú niekoľko tisíc nabíjačiek a ich počet sa v roku 2018 zdvojnásobí. Nehovoriac o Švédsku a Nórsku kde je Supercharger každých 200 kilometrov. Mimo oficiálnych Tesla nabíjačiek sme nabíjali iba v Prahe no aj tu otvoria nový Supercharger už za pár týždňov”.

Slovák z Trenčína sa vybral na Tesla Modeli S za polárny kruh, za 14 dní prešiel neuveriteľných 8500 km

Škandinávia má pravdepodobne najlepšiu sieť nabíjacích staníc na svete. Nabíjačky nájdete na každom rohu, dokonca aj v malých horských dedinkách, takže sa môžete vydať aj na zabudnuté miesta. Tomášovi sa podarilo prejsť cez Trollstigen čo je jedna z najkrajších no zároveň aj najstrmších ciest na svete. Z nadmorskej výšky 0 m sa dostanete do 800m v priebehu pár kilometrov.

“Musím povedať, že som si nebol celkom istý koľko energie nám ostane po 200 km zakončených týmto stúpaním, no nakoniec nám ostalo približne 40% kapacity baterky. Tesla totiž pri klesaní dole kopcom rekuperuje energiu a dobíja batériu.”

Čo sa týka dojazdu, tak ten sa menil v závislosti od podmienok (dážď, sneh, teplota, štýl jazdy, stúpanie, klesanie,…), je to rovnaké ako vo všetkých ostatných autách. Samozrejme elektromobil ukazuje pri stúpaní oveľa nižši dojazd no na druhej strane pri klesaní kilometre pripočítava.

Slovák z Trenčína sa vybral na Tesla Modeli S za polárny kruh, za 14 dní prešiel neuveriteľných 8500 km

“Nikdy to však nie je rozdiel v stovkách kilometrov. Navyše navigácia v Tesle prepočítava dojazd aj s ohľadom na nadmorskú výšku a rýchlosť, takže sa na ňu dá spoľahnúť. Prepočíta aj zastávky na nabíjanie a čas nabíjania. Všetko je veľmi jednoduché a za pár dní začnete Tesle veriť.”

Na ceste strávili 14 dní a celkovo prechádzali cez 6 krajín. Na pohonných hmotách ušetrili cca 650 eur, kedže nabíjanie je zadarmo a pohonné hmoty v Nórsku sú drahšie (cca 1,50/liter). Rovnako cena za diaľnice vyšla na rovnú 0. Nórska vláda totiž oslobodila elektromobily od poplatkov. Teslu nabíjali za celú cestu približne 35 krát pričom ušetrili cca 950kg CO2. Zastávky si naplánovali väčšinou počas obedu alebo pri turistickách atrakciách aby využili čas kým sa auto dobije. Čo sa týka celkovej spotreby tá bola 1,5 MWh s priemerom 184Wh/km.

Slovák z Trenčína sa vybral na Tesla Modeli S za polárny kruh, za 14 dní prešiel neuveriteľných 8500 km

Zvláda autopilot aj Nórske cesty?

Tomáš na svojej požičanej Tesle využíval aj autopilota, najmä na diaľniciach na ktoré je primárne určený, “kľukaté Nórske cesty som si nechal pre seba.” Tesla bola vybavená prvou verziou Autopilota. Diaľnice zvláda bez problémov no na klukatých cestách treba dávať väčší pozor alebo si jednoducho užiť jazdu a rezať horské zátačky “manuálne.“

Keďže v Tesle je dôležité internetové pripojenie zaujímalo nás aké bolo pokrytie počas cesty a za polárnym kruhom:

Nórsko má asi najlepšie pokrytie signálom na svete, takže väčšinu cesty sme mali 3G internet, dokonca aj v tuneloch (najdlhší z nich Lærdal má okolo 24 kilometrov)… Celý čas sme počúvali Spotify, kedže v Tesle je priamo ich aplikácia. Po 14 dňoch poznám asi každý playlist naspamäť”.

A aj keď sme chceli dostať z Tomáša trošku kritiky na stranu Tesly, na ceste ich nestretli takmer žiadne technické problémy. Auto musel iba raz “reštartovať“ čo je ale bežné pri objeme informácií, ktoré musela Tesla spracovať.  “Je to jednoduché ako vypnúť a zapnúť mobilný telefón.“ Na jeho prekvapenie nemali ani jeden defekt aj napriek tomu, že jazdili aj po štrkových cestách. V Škandinávii si však treba dávať pozor na soby keďže sú za každým rohom a Autopilot zatiaľ nevie zabrániť prípadnej kolízií so zverou. Možno táto funkcia príde v novej verzií.

Slovák z Trenčína sa vybral na Tesla Modeli S za polárny kruh, za 14 dní prešiel neuveriteľných 8500 km

Nórsko a podpora elektromobilov

Ku krátkemu opisu svojej cesty Tomáš pridal aj niekoľko zaujímavostí ohľadom štátnej podpory elektromobility v Nórsku, pre niekoho známa vec, no pre niekoho možno nie.

Každý elektromobil v Nórsku má hneď niekoľko výhod. Prvou a hlavnou výhodou, ktorá podporila rozvoj je znížená daň pri kúpe elektromobilu. Nórko má veľmi vysoké dane takže ľudia sa snažia ušetriť už pri kúpe elektromobilu. Medzi ďalšie výhody patria napríklad diaľnice zadarmo (poplatky sú celkom vysoké) alebo parkovanie vo väčších mestách zadarmo.

Elektromobily a hybridy sú v Nórsku veľmi populárne a v prvom polroku 2017 tvorili takmer polovicu zo všetkých predaných áut. Nórska vláda však pomaly znižuje podporu, keďže už dosiahli cieľ 50 000 elektromobilov. Bude zaujímavé sledovať ako sa to prejaví na predajoch.

Tomáš bude postupne pridávať fotky z výletu za Polárny kruh na svoj Instagram a zaujímavé články o elektromobiloch na svoj Facebook. Určite sa oplatí sledovať ho.

A čo vy? Vydali by ste sa na podobnú cestu na elektrickom aute? 🙂

Tesla Referral Program

Tesla je už pomerne známa svojim referral programom. Umožňuje takto majiteľom Tesiel rozdávať špeciálne promo kódy. Tomáš ponúka promo kód na objednanie Tesly s ktorým dostanete zľavu až 1000 EUR a doživotné nabíjanie na Superchargeroch zadarmo. A nie len to, Tomáš a jeho otec sú vám ochotní poukazovať ako Tesla funguje a odpovedať na všetko čo vás zaujíma. Dokonca v prípade záujmu vedia zabezpečiť aj testovaciu jazdu!

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here