Od kedy Tesla začala predávať svoje elektrické SUV, Model X, tvrdila, že očakáva získanie piatich hviezdičiek v každej z kategórií bezpečnostných testov, rovnako ako Model S. Tesla bola vždy veľmi sebaistá keď sa jednalo o bezpečnosť ich vozidiel, inak to nebolo ani pri Modely X. Tesla dokonca tvrdila, že ich vozidlo nie len, že získa päť hviezdičiek v každej kategórii, ale že to bude najbezbečnejšie SUV na trhu.

Tesla nesklamala, Model X je najbezpečnejsie SUV na trhu

Ako sme sa minulý týždeň dozvedeli, Tesla nemala len silné reči. Model X sa stal naozaj tým najbezpečnejším SUV na cestách. Tesla dokonca tvrdí, že keď testovali vozidlo pri náraze a prevrátení na strechu, Model X sa skoro nepodarilo prevrátiť. Tak ako Modelu S aj Modelu X chýba vpredu motor. Elektrické motory sú malé, preto má obrovskú deformačnú zónu, no celý podvozok je vyplnený naozaj ťažkou batériou a tak centrum gravitácie je tak nízko, že Model X je oficiálne to najťažšie prevrátitelné SUV na cestách.

EMblog - Tesla Model X test
Zdroj: Tesla

Tesla na svojich stránkach vydala malú tlačovú správu v ktorej sa týmto ocenením chválila. Rovnako nezabudli pripomenúť, že od prvého momentu navrhovania Modelu X plánovali z tohoto SUV urobiť to najbezpečnejšie vozidlo na cestách. A tento týždeň im to NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration), teda Národná správa bezpečnosti cestnej premávky v USA potvrdila! Model X získal päť hviezdičiek v každej kategórií, čím sa nestalo len najbezpečnejším SUV, no je to historicky prvé SUV, ktorému sa podarilo získať plný počet bodov. Rovnako sa ukázalo, že Model X má najnižšiu pravdepodobnosť ublíženia na zdraví, akú kedy u NHTSA testované SUV malo. Model X je tak v poradí druhý automobil s najnižšou pravdepodobnosťou zranenia, hneď po Modely S. 🙂

NHTSA testuje nie len štrukturálnu integritu, no aj bezpečnostné prvky nachádzajúce sa v kabíne, na sedadlách, na palubnej doske, vo dverách či na streche. V deviatich podkategóriách známkovania NHTSA, vrátane celkového nárazu, bočného nárazu a nárazu malým objektom ako je napríklad strom, získal Model X najvyššie hodnotenie. Čo znamená, že v prípade vážnej havárie má posádka Modelu X až 93% pravdepodobnosť, že z nehody odkráčajú bez vážnych zranení.

EMblog - Tesla Model X test

Zdroj: Electrek

“Je to dôkaz našej oddanosti budovať len tie najlepšie, najrýchlejšie, najkrajšie a najbezpečnejšie autá na cestách.”, uverejnila Tesla na svojom blogu.

Poďme sa pozrieť na videá testov, ktoré NHTSA uverejnilo z testovania Modelu X.

Test čelného nárazu

Takto opisuje test NHTSA:

“Test čelného nárazu hodnotí to ako vozidlo zníži možnosť zranenia hlavy, krku, hrude a nôh vodiča a pasažiera vedľa vodiča. Do automobilu sú umiestnené dve nárazové skúšobné figuríny. Väčšia nárazová skúšobná figurína reprezentuje primerného dospelého muža, kým tá menšia priemernú ženu. Tieto dve figuríny sú umiestnené na miesto vodiča a na miesto spolujazdca, obom sú zapnuté bezpečnostné pásy. Vozidlo je následne rýchlosťou 56.3 km/h spustené do statickej bariéry. Čo je približný ekvivalent čelného nárazu s naproti idúcim vozidlom v podobnej rýchlosti. Jedna hviezda je najnižšie a päť najvyššie môžné skóre.”

Tu je video tohto testu, ktorý NHTSA vykonala na Modely X:

Test bočného nárazu

NHTSA opisuje ako prebieha test bočného nárazu, rovnako, ako v prvom prípade, sa vo vozidle nachádzajú dve figuríny pripútané bezpečnostným pásom:

“…Tento test je vykonaný tak, že vozidlo je stabilné, nehýbe sa, z boku do neho vrazí pohyblivá bariéra o váhe 1367kg, ktorá sa pohybuje rýchlosťou 62 km/h. Táto bariéra predstavuje priemerné vozidlo na ceste a je pokrytá podobnou konštrukciou s deformačnou zónou ako sú automobily na cestách…”

NHTSA uverejnilo video aj tohto testu, ktorý si môžete pozrieť nižšie:

Test nárazu malým objektom
Model X vďaka svojmu pohonu nemusí šetriť na váhe a tak materiáli použité v celej karosérií a výstuhách sú naozaj tvrdé, čo je poznateľné aj podľa fotografie, ktorá porovnáva Model X s druhým najbezpečnejším SUV, a rozdiel je naozaj zjavný, no hlavne desivý.

Tento test NHTSA opísalo nasledovne:

“Menšia nárazová skúšobná figurína je umiestnená na miesto vodiča a zapnutá bezpečnostným pásom. Testovacie vozidlo je zaparkované v 75 stupňovom uhle a je ťahané do boku rýchlosťou 32 km/h do 25 centimetrov širokého objektu, ktorý vrazí do vozidla na strane vodiča. Tento test simuluje situáciu kedy auto vrazí do objektu ako je pouličné osvetlenie, strom, alebo stĺp.“

Video tohto testu si môžete pozriet tu:

Zdroj: Electrek, Tesla

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here