Dnes je už aj na Slovensku môžne na našich cestách zahliadnuť čas od času Teslu, no od toho aby sa elektromobily od Tesly stali našou každodennou súčasťou je ešte ďaleko. Na Slovensku a celkovo v strednej Európe ešte stále chýbajú nabíjacie stanice a rovnako samotné zastúpenie firmy Tesla. A tak nikoho neprekvapuje, že v televízii nevidíme reklamy na Model S, Model X či najnovší Model 3. No čo je zvláštne je, že reklamy od Tesly nezahliadnete nikde. Aspoň nie v tradičných médiach (televízia, rádio, časopisy, noviny, bilboardy,…).

Tesla stále platenú reklamu nepotrebuje

Výkonný riaditeľ Tesla Inc., Elon Musk, sa na začiatku augusta snažil poukázať na veľmi dôležitý fakt marketingu ich nového elektromobilu, Modelu 3, ktorý by mal priniesť elektrické a autonómne technológie od Tesly na masový trh.

Tesla na tradičný advertising peniaze nemína, nepotrebuje ho...
Zdroj: motortrend

Počas ohlasovania finančných výsledkov Tesla Inc. za druhý kvartál roku 2017 Elon Musk povedal:

“Vôbec Model 3 nepropagujeme. Keď prídete do našej predajne, ani sa nesnažíme o ňom hovoriť, lebo naozaj chceme hovoriť o veciach, ktoré dokážeme dodať teraz. Pokiaľ si niekto objedná Model 3 teraz, je pravdepodobné, že bude musieť čakať do konca budúceho roku kým ho dostane.”

Aj keď Model 3 je už v oficiálnom predaji a oficiálnej výrobe, doručovanie prvých kusov zákazníkom, mimo zamestnancov Tesly, je plánované na posledný kvartál roku 2017. No a vyzerá to tak, že Tesla naozaj reklamu a kampane nepotrebuje kedže online média ako aj klasické média Tesle poskytujú dostatok reklamy zadarmo. Z doterajších objednávok je jasné, že takýto druh reklamy je viac ako dostačujúci pre Kalifornský automobilový “startup”. V tomto momente má Tesla predobjednaných viac ako 500 000 kusov Modelu 3 a odbavenie existujúcich objednávok pravdepodobne Tesle zaberie väčšinu roku 2018.

Konkurencia to nemá ľahké

Na druhej strane vidíme koľko musia do svojich elektromobilov, ich kampaní a reklám, investovať konkurenčné firmy. Taký General Motors, ktorý stojí za veľmi uspešným elektromobilom Chevrolet Bolt, investoval len v prvom kvartali roku 2017 viac ako 3.7 milióna amerických dolárov do kampane a reklamy. Nissan v roku 2016 minul viac ako 4.3 milióna amerických dolárov na reklamy a kampane ich známeho a obľúbeného elektromobilu Nissan Leaf. Toto číslo zahŕňa aj tlačenú reklamu ktorou sa Nissan vysmieval Tesle za čakaciu dobu pre Model 3. No a teda koľko zaplatila za reklamu a kampane Tesla? Za platenú reklamu a kampane od svojej existencie Tesla zaplatila neuveriteľných 0 amerických dolárov.

Na grafe nižšie môžete vidieť koľko jednotlivé automobilky minú na reklamu na jeden automobil.

Prečo? Lebo excentrický miliardár a génius, ktorý stojí v čele tejto firmy prilakáva dosť pozornosti už sám o sebe svojím správaním, názormi a online komunikáciou. Pripočítajte k tomu šialené kvalitný a inovatívny produkt, ktorý sa nedá označiť ináč ako ultra sexy a pomaly začína byť jasné prečo Tesla reklamu nepotrebuje. Ľudia proste milujú Teslu a to čo predstavuje.

Tesla má stovky reklám od svojich fanúšikov

Aj keď Tesla oficiálne svoje elektromobily, batérie či solárne strechy nepropaguje tradične, núdzu o reklamu nemá. Tesla tento rok po nápade malej fanúšičky Brie (10) vyhlásila súťaž o najlepšiu fanúšickú reklamu a nie na veľké prekvapenie, do sútaže sa nahlásili stovky videí. Tesla tohto fanúšického nadšenia využila a vybrala 10 najlepších reklám, ktoré vyhlásili na Twittery a vyzvali ľudí hlasovať o tú najlepšiu. Nakoniec boli 3 najlepšie z nich odvysielané počas live webcastu odovzdávania prvých Modelov 3 svojim majiteľom. Takýto spôsob reklamy nie je svetu neznámi, no merítko v akom Tesla dokáže inšpirovať svojich zákazníkov na vytvorenie, v niektorých prípadoch naozaj nie lacných, reklám je špeciálne vo svete automobility nevídané.

To že Tesla si je tohto vedomá je jasné a vyhlásenia Elona Muska to len potvrdzujú.

“S malinkou námahou môžeme číslo objednávok Modelu 3 vyhnať do úplnej iných, omnoho väčších, výšok, ale naozaj nato nie je dôvod. Je to ako keď ste reštaurácia a predávate hamburgery a na každý nový hamburger musí zákazník čakať hodinu a pol, chcete naozaj povzbudzovať viac ľudí aby kupovali hamburgery?”

Je to trošku zvláštne prirovnanie a podľa môjho názoru toto prirovnanie naozaj nevystihuje situáciu Tesly, no všetci vieme čo tým chcel Musk povedať. Keď je už teraz a bez reklám a kampaní taký obrovský dopyt po produkte, ktorý je vypredaný na rok dopredu, načo sa sústrediť na jeho propagáciu.

Štáty a firmy po celom svete sa idú pobiť o ich Powerpack inštalácie na skladovanie energie. Zákazníci si predobjednavajú solárne škridle a ako sme už spomínali Model 3 je vypredaný na rok dopredu. Je jasné, že Tesla vybudovala neuveriteľne silnú značku, tak ako kedysi Apple, a v blízkej budúcnosti sa o reklamu starať nebude musieť, špeciálne s online magazínmi, YouTube kanálmi, webstránkami a blogmi ako je ten náš. 🙂

Zdroj: Evanex, AdvertisingAge

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here