V poslednej dobe sa to na našej stránke hemží nepríjemný správami o haváriách elektromobilov či autonómnych vozidiel. No aby sme uviedli veci na správnu mieru treba povedať, že havárií automobilov so spaľovacím motorom je denne omnoho viac. V pomere k počtu áut so spaľovacím motorom, ktoré sú momentálne na cestách, v porovnaní s elektromobilmi, ktoré sú práve na cestách, sú elektromobily s asistenčným autopilotom neporovnateľne bezpečnejšie.

No ale poďme k samotnej havárii. Cez týždeň sme vám priniesli správu o elektrickom SUV od Tesly, Model X, ktorý na diaľnici narazil do zvodidiel a následne začal horieť. Vodič elektromobilu sa z vozidla dostal skôr ako ho zachvátili plamene, a aj keď ho stihli previesť do nemocnice, svojim zraneniam nakoniec podľahol.

Tesla potvrdila, že vozidlo bolo v móde Autopilota

Až doteraz sa nevedelo čo sa vlastne stalo. Tesla od začiatku spolupracovala s patričnými orgánmi, kedže už po samotnej havárii musela asistovať hasičom, ktorí nevedeli ako zvládnuť horiacu lithium-ion batériu. Tesla sa až do včera nevedela dostať k logom vozidla, no dnes už je známe, že Tesla tieto logy z vozidla nakoniec dostala a zistila, že vozidlo bolo v momente zrážky v móde Autopilota.

Tesla sa vyjadrila v blogovom poste o tom čo objavila v logoch a čo sa asi stalo. Aj keď z tohto čo zistili z logov sa dozvedeli veľa, stále sa nevie prečo automobil zišiel z cesty a vrazil do zvodidiel. Tesla uviedla, že na časti tejto diaľnice je Autopilot používaný viac ako 200 krát denne a len v tomto roku prešli elektromobily od Tesly s Autopilotom cez tento úsek viac ako 20 000 krát bez jednej jedinej nehody.

Firma tak isto opäť spomenula, že takto zničený Model X ešte nikdy nevideli a vraj to prečo takto Model X dopadol je v prvom rade neopravený tlmič nárazu, ktorý sa nachádza na začiatku betónových zvodidiel. Ten bol zjavne zničený pri predošlej havárii a správca cesty ho nikdy nevrátil do pôvodného stavu. Tieto tlmiče nárazu sa používajú práve na to aby takéto havárie nekončili smrťou.

Hasiči nemohli uhasiť Tesla Model X po tragickej nehode, Tesla poslala inžinierov na miesto havárie

Vyjadrenie Tesly k havárii

Tesla v svojom blogovom poste, ktorý sa vyjadruje k vyššie spomínanej havárii, uviedla, že sa snažia čo najrýchlejšie prísť na to čo sa presne stalo na diaľnici 101. A aj keď už logy získali, stále nie je známy dôvod prečo vozidlo zišlo z cesty do zvodidiel.

Tesla hovorí o tom čo sa dialo len pár sekúnd pred nárazom. Tesne pred haváriou, ktorá sa stala na diaľnici 101 o 9:27 lokálneho Kalifornského času 23. marca, vodič elektormobilu Model X zapol mód Autopilota s adaptívnym tempomatom a nastavením vzdialenosti k automobilu, ktoré sa nachádza pred vozidlom. Táto vzdialenosť bola nastavená na minimum.

Vodič bol niekoľko krát vizuálne a zvukovo upozornený na to aby umiestnil svoje ruky späť na volant, no 6 sekúnd pred nárazom neboli ruky vodiča stále na volante. Vodič mal minimálne 5 sekúnd a 150 metrov neobmedzeného výhľadu na betónové zvodidlá s žlto čiernym tlmičom nárazu na jeho začiatku. No logy vozidla ukazujú, že aj napriek vizuálnym a zvukovým upozorneniam, vodič nepodnikol žiadne kroky aby zabránil nehode.

Tesla ďalej hovorí o stave tlmiču nárazu na zvodidlách, ktorý sme spomínali vyššie. Firma tak isto hovorí o tom, že viaceré agentúry po celom svete potvrdili, že bezpečnosť vozidla na ceste je o 40% vyššia s použitím Autopilota ako bez neho. Toto bolo výsledkom testov viac ako pred rokom a od vtedy sa schopnosti Autopilota len zlepšili.

V USA je smrť vodiča zaznamenaná každých 138 miliónov kilometrov, toto je štatistika, ktorá berie do úvahy všetky vozidlá na cestách. No pre Teslu toto číslo neplatí, z ich dát vieme, že každá smrť vodiča v jednom z ich elektromobilov pripadá až na 515 miliónov kilometrov.

Tesla vo svojej správe ďalej hovorí o tom ako Autopilot zabraňuje nehodám. Tvrdia, že Autopilot nemôže zabrániť každej autonehode a keby toto bol požadovaný štandard na túto funkciu, nikdy by sme sa žiadneho Autopilota nedočkali. Poukazujú na to, že aj keď Autopilot síce nedokáže zabrániť všetkým autonehodám, pravdepodobnosť, že sa do autonehody dostanete, je vďaka ich Autopilotu neporovnateľne nižšia. A toto je to čo je dôležité, Autopilot jednoznačne pomáha spraviť cesty bezpečnejším miestom pre vodičov, chodcov a cyklistov.

Hasiči nemohli uhasiť Tesla Model X po tragickej nehode, Tesla poslala inžinierov na miesto havárie

Nikto nevie o haváriách, ktoré sa nestali, iba o tých, ktoré sa stali. Ak by verejnosť verila tomu, že cestovať za pomoci asistenčného Autopilota je nebezpečnejšie ako bez neho a prestala by tieto technológie používať, táto nesprávna domienka by mohla mať extrémne závažný dopad na bezpečnosť na cestách.

Každý rok na cestách umrie približne 1.25 milióna ľudí po celom svete. Keby všetky vozidlá na svete od dnes mali rovnaký level bezpečnosti aký má Tesla s Autopilotom, znamenalo by to záchranu približne 900 000 životov každý rok. Predpokladáme, že bezpečnosť autonómnych vozidiel bude v budúcnosti až 10 násobne väčšia ako bezpečnosť v ne-autonómnych vozidlách.

Tesla sa nakoniec vyjadrila priamo k tragédii

“V minulosti, keď sme v podobných prípadoch poukazovali na štatistické bezpečnostné fakty, sme boli kvôli tomu často kritizovaní, z dôvodu, že nám chýba empatia voči tragédii, ktorá sa práve stala. Nič nemôže byť ďalej od pravdy. Veľmi nám záleží na ľuďoch, ktorí si zvolia vložiť svoju dôveru do nás. No tak isto nám musí záležať aj na ľuďoch, teraz aj v budúcnosti, ktorých životy môžu byť zachránené, keby vedeli, že Autopilot zvyšuje bezpečnosť. Samozrejme nič z týchto faktov nemení na tom ako zničujúca musí byť takáto udalosť a ako moc nás mrzí čo si práve musí zažívať rodina a priatelia nášho zákazníka. Veľmi nás mrzí ich strata.”

Akcie Tesly klesli o 14.5%

Po tom čo Americká národná rada bezpečnosti dopravy, z anglického “U.S National Transportation Safety Board (NTSB)”, poslala 2 vyšetrovateľov preveriť túto nehodu, akcie Tesly počas celého týždňa začali klesať. Akcie do uzavretia svetových trhov klesly až o takmer 14.5 %.

Predošlé vyšetrenie NTSB smrteľnej nehody v Tesle, ktorá sa stala v roku 2016, ukázalo na nedostatky užívateľského rozhrania Tesly v jej elektromobiloch. Užívateľské rozhranie elektromobilov od Tesly, podľa reportu, disponovalo nedostatočnými varovaniami pre vodičov aby položili ruky späť na volant. Tesla tento nedostatok ihneď odstránila a dnes je naozaj ťažké nevšimnúť si, že vozidlo vás upozorňuje na to aby ste položili ruky späť na volant.

Tesla potvrdila že Model X, ktorý zhorel na diaľnici neďaleko San Francisca, bol počas zrážky v móde Autopilota

Názor EMblogu

Je dôležité poukázať na zopár faktov, ktoré sme vyššie nespomenuli. Vozidlá od Tesly a ani žiadne iné vozidlá od iných výrobcov, či už elektrické alebo spaľujúce fosílne palivá, zatiaľ niesú autonómne. Či už vozidlá od Volvo, BMW, Mercedes-Benz, Audi či Tesla, všetky ponúkajú iba asistenčných autopilotov, ktorý stále požadujú neustálu pozornosť vodiča, čo znamená: ruky na volante a pozorné sledovanie cesty!

Z čisto technického a právneho hľadiska, v tomto prípade, vina pravdepodobne nepadne na firmu Tesla Inc či jej Autopilota. Ako uvideli vo svojej správe, vodič bol viacnásobne upozornený na fakt, že nemá ruky na volante a že by tak mal spraviť. No z hľadiska dopadu tejto tragédie na povedomie o bezpečnosti Autopilota to bude horšie.

Čo je ale dôležité si zapamätať je, že či už šoférujete vozidlo so spaľovacím motorom alebo elektromobil a vozidlo má vstavaného asistenčného autopilota, adaptívny tempomat či funkciu udržiavania vozidla medzi čiarami, ako už má dnes väčšina nových automobilov na trhu, vždy držte svoje ruky na volante a nespúšťajte oči z cesty. Autopilot vám pomôže udržať sa v bezpečnej vzdialenosti od vozidla pred vami, pomôže vám udržať sa ľahšie medzi čiarami vozovky, či neprekročiť povolenú bezpečnú rýchlosť. No aspoň prezatiaľ, žiadny z týchto systémov za vás žiadnu z ciest neodšoféruje.

V tomto prípade netreba obviňovať technológiu, ale človeka, ktorý nevedel túto technológiu používať a ignoroval všetky pokyny výrobcu.

Zdroj: Tesla

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here