Dosiahla Tesla cieľ alebo sa zmenili priority?

Naposledy sme Vás informovali v članku o zvýšených prioritách spoločnosti Tesla pre budovanie siete Supercharger nabíjacich staníc. V tomto istom čase sa šepkalo aj o programe, ktorý sa venoval priamej automatizovanej výmene batérií. Ten sa však podľa priorít spoločnosti zaradil až na druhé miesto a to po výstavbe siete Supercharger staníc. Magazin Electrek prišiel však s informáciou, že nápad výmeny batérie Tesla nezavrhla a stále na ňom pracuje, kedže si požiadala o patent na tento druh technológie.

Dva patenty – dva rôzne prístupy

Tesla už jeden patent na výmenu batérií vlastní. Systém opisuje patenty z roku 2014, ktoré čiastočne testovala aj priamo pri rozšírení nabíjacej stanice v Kalaiforni. Od tohto času sme veľa nepočuli o tejto technológii, až teraz, keď sa objavili nové patenty, môžeme cítiť, že sa pripravuje niečo veľké.

V novej patentovej prihláške podanej v máji, spoločnosť Tesla opísala podobný, ale viac kompaktnejší stroj na výmenu batériových blokov, ktoré môžu byť inštalované nielen v priestoroch Supercharger stanice (ako starší patent spoločnosti Tesla) ale aj v exteriéry. Celý systém môže tak byť namontovaný ako prístavba na prívese a je mobilný.

Pôvodný petent bol navrhnutý tak, aby bol úplne autonómny, zatiaľ čo podľa dostupných informácií nový návrh môže byť taktiež obsluhovaný aj technikmi:

„V niektorých implementáciách je systém na výmenu batérií nakonfigurovaný na použitie jedným alebo viacerými technikmi, ktorí budú monitorovať určité aspekty prevádzky systému a podľa potreby robiť potrebné úkony. Tento systém na výmenu batérií môže byť tak využitý aj na vzdialenom mieste (napr. na diaľnici medzi dvoma mestami). Tu ho obsluhuje jeden alebo dvaja technici, ktorí pomáhajú s obsluhovaním umiestnenia batériového modulu. Pridanie nutnosti technikov tak môže znížiť alebo úplne odstrániť potrebu, aby systém mal vizuálne snímacie časti (snímacie kamery), ktoré sú v prvom patente potrebné na zarovnanie batérie alebo iných komponentov. Použitím vyššie opísaných techník je možné vymeniť batériu vozidla za menej ako pätnásť minút.“

Nižšie môžete vidieť niekoľko výkresov z patentovej prihlášky:

Je Model 3 ťažký oriešok na rýchlu výmenu?

Patentová prihláška je podaná na výmenu batérií elektromobilov Model S a Model X. To či architektúra batérie lacnejšieho Modelu 3 umožní túto jednoduchú výmenu nie je jasné. V súčasnosti je však prispôsobený len batériový modul Modelu S a Modelu X.

V pôvodnom návrhu sa hovorilo o veľmi rýchlej automatickej výmene, ktorá mala byť uskutočnená za menej ako 90 sekúnd. Súčasná podoba už nie je až taká odvážna. V patente sa spomína čas “pod 15 minút”. Ďalej môžeme vidieť, že Tesla už počíta aj s technikmi. To môže byť spojené aj s náročnejšou výmenou u nového Modelu 3. Tento fakt však ostáva neobjasnený.

Vždy však treba všetky patentové prihlášky brať aj s určitou dávkou rezervy. Technické spoločnosti sú zvyknuté podávať patenty veľmi často. Nie je teda ojedinelé, keď veľa z nich ostane len založená v archíve.

Tesla má ale v súčasnosti rozpracovaných viac rôznych spôsobov nabíjania batérií a to vrátane automatizovaného vysokorýchlostného nabíjania externým chladením a prípojkou „robot-snake-charger“.

 

Tesla Semi – výmena dáva zmysel

V posledných vyjadreniach Elona Muska cítiť, že výmena batérií nie je zabudnutý projekt. Spomenul aj to, že ak spoločnosť Tesla bude pracovať na projekte “battery-swap” (výmeny batérií) bude to aj preto aby mohli vstúpiť na komerčný trh. To sa nám nedá spojiť  s ničím iným ako s otázkou, či budúci ťahač Tesla Semi bude podporovať technológiu rýchlej výmeny batérií. Vieme si predstaviť, že profesionálne dopravné spoločnosti by túto možnosť určite privítali.

Zdroj informácií a fotografií: Electrek

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here