Na začiatku tohto roku, presne 8. januára 2017 sme po prvý krát uverejnili článok na našom blogu. Dôvod prečo sme vôbec tento blog začali bol, že za rok 2016 sa udialo toho toľko, že s ľuďmi s ktorými pracujem, či s kamarátmi, som sa dostal do toľkých nekonečných rozhovorov o tom čo robí Elon Musk a jeho firmy, že som si povedal, že o tomto proste musím začať písať.

A tak máme za sebou prvý rok ako EMblog.sk a bol to ďalší z rokov, ktorý priniesol toľko noviniek, že ani článok denne to nedokázal vykryť. No a teda tento posledný deň roku by som chcel venovať tomu čo bolo podľa nás v tomto roku najdôležitejšie vo svete Elona Muska, Tesly, SpaceX, The Boring Company, elektromobility, energetiky a celkovo vo svete zelených technológií.

Začnime teda mužom, ktorý to všetko začal.

Elon Musk

Elon Musk tohto roku urobil mnoho. Na začiatku roku nám predstavil jeho dve nové firmy: Neuralink a The Boring Company.

Neuralink, aj keď zatiaľ v pozadí a bez veľkých vyhlásení či objavov, sa snaží vyvinúť technológiu, ktorá by nám už v blízkej budúcnosti mala umožniť prepojiť naše vedomie s internetom. Veľa sa o firme a jej plánoch nevie, no sme si istý, že nasledujúci rok prídu prvé výsledky ich práce.

Elon Musk, Tesla, SpaceX, The Boring Company a rok 2017

Naopak The Boring Company začalo ukazovať svoje plány a nástroje s ktorými plánuje svoje ciele dosiahnuť. The Boring Company sa v prvom rade venuje kopaniu tunelov. Prečo kopaniu tunelov? Odpoveďou sú zápchy. Elona Muska proste vrchovate srali zápchy v LA a tak sa rozhodol, že presunie dopravu pod zem. Prvým krokom je úplne nanovo premyslieť spôsob kopania tunelov a pohyb vo vykopaných tuneloch. The Boring Company v tomto roku kúpilo z druhej ruky svoj prvý stroj na kopanie tunelov a pustilo sa do úprav. Stroj by mal byť poháňaný elektrickou energiou ako náhrada za dieselový motor.

The Boring Company má v pláne kopať tunely 10 krát rýchlejšie a s menším priemerom tunelu ako je štandardné. To by malo pomôcť rapídne zníži’t cenu kopania tunelov.

Firma už dostala mnoho ohlasov z miest a štátov po celom USA. Ich prvý tunel začali kopať v štáte Maryland neďaleko Baltimoru. Tam by mali ako prvý komerčný tunel vykopať dva 20 km dlhé paralelné tunely.

A čo samotný Elon Musk? Musk ide v šľapajách Richarda Bransona, a tak ako sa on stal maskotom pre rodinku firiem Virgin, tak sa Musk stáva maskotom tých jeho firiem. No nielen to. Musk je výkonným riaditeľom firiem SpaceX, Tesla, Neuralink a The Boring Company a zároveň je hlavným dizajnérom a architektom vo firmách SpaceX a Tesla.

Musk tak isto odprezentoval plány firmy SpaceX na tohtoročnom astronautickom kongrese v Austrálii.

Elon Musk, Tesla, SpaceX, The Boring Company a rok 2017

Aj keď sa to možno nezdá a mnoho ľudí ani len netuší kto pán Elon Musk z USA je, začína sa pomaly ukazovať, že Elon Musk by sa mohol stať jednou z najdôležitejších, ak nie tou najdôležitejšou, osobnosťou tohto storočia.

Tesla

Tesla mala tento rok plné ruky práce. Tesla samozrejme už nie je len elektrická automobilka, no po spojení so Solar City sa stala energetickou firmou. Tesla vyrába domáce batérie, industriálne batérie, solárne škridly, predáva a inštaluje solárne panely a popritom všetkom vyrába elektromobily.

Prvé čo je hodné zmienky je určite Model 3. Ten oficiálne Tesla ukázala svetu toto leto, kedy začala aj s jeho výrobou. Aj keď bola zo začiatku výroba pomalá a dokonca sa v jednom momente asi na 2 až 3 týždne zastavila, Tesla v tomto momente vyrába jeden Model 3 za druhým a snaží sa dosiahnuť ich plánovanej výroby – 5000 kusov týždenne.

Elon Musk, Tesla, SpaceX, The Boring Company a rok 2017

Model 3 je nový osobný elektromobil od Tesly, ich prvý lacný elektromobil pre masy. Vozidlo prichádza v 2 verziách: Standard a Long Range. Standard je dodávaný s 50kWh batériou, ktorá poskytne majiteľom dojazd 355 km, Long Range verzia doručí so svojou 75 kWh batériou dojazd až 480 km. Obe verzie zrýchlia z 0 na 100 km/h pod 5 sekúnd a sú vybavené rovnakým hardvérom autopilota ako Model S či Model X. Sú vybavené hardvérom, ktorý je schopný úplnej autonómie.

Tesla ale nelenila a takmer na konci roku 2017 nám predstavila ďalšie 2 nové produkty, ktoré majú v pláne doručiť do roku 2019 a 2020. Prvým z týchto produktov je samozrejme Tesla Semi, prvý elektrický kamión od Tesly.

Tento kamión by mal disponovať dojazdom 500 a 800 km a mal by byť schopný odviezť viac ako 36 ton nákladu. Mal by byť vybavený 1 MWh batériou, ktorá by mala byť schopná doručiť 650 km dojazdu za iba 30 minút nabíjania. Kamióny budú vybavené najnovšími technológiami asistenčného autopilota od Tesly, s centrálnym sedením vodiča v kabíne a 360 stupňovým výhľadom okolo kamiónu za pomoci kamier. Tesla Semi by mal byť schopný jazdy v platooningovom móde a na každý km by mal byť elektrický kamión schopný ušetriť na prevádzke minimálne 40% ceny dieselového kamiónu.

Objednávky sa len tak sypú. Tesla Semi si objednávajú spoločnosti ako PepsiCo, Walmart, DHL, Budweiser či samotná Tesla, ktorá sa stane svojím prvým veľkým zákazníkom a zamení tak postupne všetky dieselové kamióny vo svojej letke za elektrické.

Tesla na akcie predstavenia ich elektrického kamiónu však predstavila aj ďalšie dve novinky. Tou prvou bol Tesla Pickup, plne elektrický pickup, ktorý by mal byť tak veľký, že by mal dokázať odviesť ďalší Pickup. Elon Musk podotkol, že to vozidlo by nemalo byť legálne, ale je. No z Tesla Pickupu sme v skutočnosti nevideli nič okrem koncepčného nákresu, ktorý sa na chvíľu objavil na obrazovke počas predstavovania Tesla Semi. Čo bolo však omnoho vzrušujúcejšie bolo predstavenie prototypu novej generácie Tesla Roadsteru.

Tesla Roadster bolo prvé vozidlo, ktoré Tesla vyrobila. Pôvodne bolo poskladané z podvozku a nápravy automobilu Lotus Elise a z elektrického motoru vyrábaného Teslou. No nový Roadster je od piky navrhnutý a vyrobený Teslou. Vybavený bude neuveriteľnou 200 kWh batériou a jeho maximálna rýchlosť bude viac ako 400 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h bude pod 2 sekundy a jeho dojazd má byť až neuveriteľných 1000 km.

Elon Musk, Tesla, SpaceX, The Boring Company a rok 2017

Tesla tak isto urobila veľký pokrok v ich technológii batérií. Tento rok dokonca nainštalovala najväčšiu Li-ion batériu na svete. Tá sa nachádza v Južnej Austrálii a má kapacitu 100 MWh. Len za prvý mesiac jej existencie a spustenia prelomila niekoľko rekordov a pomohla zásobiť elektrickou energiou tisíce Austrálčanov. Reakcia výkyvu energie a spustenie batérie do siete bola neuveriteľne nízka, pri prvom výpadku to boli len cca 4 sekundy a pri druhom len 0.14 sekundy. Musk dokonca počas výstavby sľúbil, že pokiaľ by batéria nebola dokončená do 100 dní, bola by úplne zadarmo. Stihli to za 54 dní.

Elon Musk, Tesla, SpaceX, The Boring Company a rok 2017

No a síce firma o ktorej budem teraz písať nepatrí ani Elonovi Muskovi a ani pod jednu z jeho firiem, no bol by hriech ju nespomenúť. Firma o ktorej hovorím je Kanadská Nikola. Nikola je v podstate startup s obrovskými investíciami, ktorí sa snaží na trh už čoskoro doručiť elektrický kamión poháňaný elektrickým motorom, 320 kWh batériou a vodíkovými článkami. Dojazd takéhoto kamiónu by mal byť až neuveriteľných 2000 km.

Elon Musk, Tesla, SpaceX, The Boring Company a rok 2017

Nikola by mala doručiť 2 modely ich kamiónu, jeden na dlhé trasy aj s kabínou vodiča vybavenou na prespávanie, varenie a celkovo život na ceste a jeden iba s klasickou kabínou vodiča na kratšie vzdialenosti. Čo je hodné spomenutia je, že Nikola sa k svojím elektrickým kamiónom poháňaným vodíkom stavia ako Tesla k svojím elektromobilom a s ich letkou kamiónov pripravujú tak isto armádu čerpacích staníc a výrobní vodíka. Ich kamión by sme mohli vidieť na cestách už budúci rok a budú minimálne z nejakej časti priamou konkurenciou kamiónom Tesla Semi.

SpaceX

Po minuloročnej tragédii v septembri sa 14. januára tohto roku vrátilo SpaceX do aktívnej služby s ich vlajkovou loďou, vesmírnou raketou Falcon 9. Po tom čo zničila štartovaciu rampu LC-40 na leteckej základni v Myse Canaveral na Floride, SpaceX presunulo svoje štarty na historickú štartovaciu rampu Apollo misií a Raketoplánov, LC-39A v Kenedyho Vesmírnom Centre na Floride. Falcon 9 tak isto tento rok lietal zo základne Vandenberg v Kalifornii.

Elon Musk, Tesla, SpaceX, The Boring Company a rok 2017

Medzičasom sa SpaceX podarilo doručiť na obežnú dráhu mnoho satelitov, majú za sebou niekoľko zásobovacích misií na ISS a tajnú misiu pre americkú vládu. No najdôležitejšie je, že SpaceX sa počas tohto roku pokúsilo o 15 pristátí prvého stupňa rakety Falcon 9 a všetkých 15 bolo úspešných. A nielen to, SpaceX letelo tento rok do vesmíru až neuveriteľných 4 krát na už raz letenom prvom stupni a všetky lety boli úspešné.

SpaceX tento rok predbehol so svojou raketou Falcon 9 aj slávne Ruské Sojuze. Rakety Soyuz a Soyuz-2, leteli tento rok do vesmíru 15 krát, zatiaľ čo raketa Falcon 9 do vesmíru letela až neuveriteľných 18 krát a tak sa tento rok stal najúspešnejším rokom pre Kalifornskú vesmírnu spoločnosť SpaceX.

Elon Musk, Tesla, SpaceX, The Boring Company a rok 2017

No v neposlednom rade, s najväčším nadšením sme sa tento rok dočkali aj vytúženej rakety Falcon Heavy. Tá sa pomaličky začala objavovať už začiatkom tohto roku, keď sa prvé fotografie testovaných bočných prvých stupňov a centrálneho stupňa začali objavovať na internete. Na Falcon Heavy sa čakalo 5 rokov a aj keď sme sa tento rok jeho štartu nakoniec nedočkali, dočkali sme sa prvých reálnych fotografií z hangáru, dozvedeli sme sa čo do vesmíru povezie a tiež sme sa dočkali pohľadu na Falcon Heavy na rampe LC-39A. A snáď, ak všetko pôjde podľa plánov, hneď na začiatku roku 2018 by sme mali byť svedkami statického zážehu a následne štartu, na ktorý sa už všetci nemôžeme dočkať.  

Elon Musk, Tesla, SpaceX, The Boring Company a rok 2017

Samozrejme pretože ide o firmu Elona Muska, ani v tomto prípade sa nemôže jednať len tak o obyčajný prvý štart novej rakety. Tak ako pri prvom lete kapsuly Dragon, SpaceX zabalilo Dragonu na cestu veľký kus syru ako poctu komediálnej skupine Monty Python, tak aj v tomto prípade bude v rakete Falcon Heavy niečo nezvyčajné. Elon Musk od začiatku roku sľuboval, že vymyslia niečo naozaj šialené a podarilo sa. Elon Musk pred cca mesiacom oznámil, že Falcon Heavy ponesie počas svojho prvého letu ako náklad jeho prvý Tesla Roadster prvej generácie z roku 2008.

Elon Musk, Tesla, SpaceX, The Boring Company a rok 2017

Červený Roadster bude raketou Falcon Heavy vynesený na obežnú dráhu zeme odkadiaľ by mal zamieriť k Marsu. Ako napísal Elon Musk, “Červené autíčko červenej planéte”. Počas štartu bude Tesla Roadster hrať pesničku Davida Bowieho – Space Oddity. Je naozaj zaujímavé, že Elon Musk má takú dôveru v raketu Falcon Heavy, že je ochotný pri jej prvom pokuse o štart na ňu naložiť svoj obľúbený tmavo červený Tesla Roadster, špeciálne keď sám povedal, že úspech bude už len to, ak prvý štart rakety Falcon Heavy nezničí štartovaciu plochu. Ako sa vyjadril nedávno na NASA konferencii R&D ISS – úspešný štart rakety Falcon Heavy neočakáva…

Hyperloop

Tento rok sa udialo mnoho aj pre technológiu Hyperloop. Kalifornská firma Hyperloop One urobila tento rok asi najviac pokroku. Nielen, že vyskúšali svoj lineárny maglev pohon na ich testovacej dráhe v Nevadskej púšti, no tak isto postavili svoj prvý POD, s označením XP-1.

Hyperloop One otestoval POD XP-1 na svojej testovacej dráhe “devloop” už niekoľko krát a dosiahol na nej aj uctihondných rýchlostí. Posledný rýchlostný rekord, ktorý XP-1 dosiahol je 387 km/h. Toto je momentálne najrýchlejšia jazda Hyperloop PODu zaznamenaná vo svete.

No Hyperloop One získalo tento rok aj nového zaujímavého partnera a 50 miliónov dolárov v ďalšom investičnom kole. Nový zaujímavý partner nie je nikto iný ako vyššie spomenutý Richard Branson, excentrický miliardár z Británie a jeho globálna firma Virgin Group. Tá investovala do firmy Hyperloop One a na spečatenie tohto partnerstva premenovala firmu na Virgin Hyperloop One. Richard Branson sa tak isto stal novým predsedom správnej rady spoločnosti Virgin Hyperloop One.

SpaceX sa tak isto tento rok zapojilo do podpory tejto technológie druhým kolom súťaže o najlepší Hyperloop POD. Tú vyhral Nemecky tím z Mníchovskej univerzity – WARR. Ich POD dosiahol na 1.2 km dlhej testovacej dráhe SpaceX rýchlosti 324 km/h a vyhral súťaž. Elonovi to ale nedalo a tak po súťaži použili svoj “roztláčací” POD, vytvorený spoluprácou firiem Tesla a SpaceX a len tak zo srandy ho vyskúšali. Ich POD dosiahol rýchlosti 355 km/h a hneď potom sa z neho začalo dymiť a POD bol opakovane nepoužiteľný. Takže momentálny rekord si teda drží POD XP-1 od firmy Virgin Hyperloop One.

Na záver roku 2017

Tento rok sa toho udialo naozaj mnoho a my veríme, že v budúcom sa toho udeje ešte viac. Na trh budú prichádzať nové elektromobily, do vesmíru budú lietať nové rakety a svet sa začne postupne prepravovať novými spôsobmi dopravy. Sme si istí, že aj v novom roku vám budeme schopní prinášať technologické novinky z celého sveta a snáď ich budeme pokrývať častejšie, rýchlejšie no a najmä bez gramatických chýb. 😉

V novom roku Vám teda želáme všetko len to najlepšie, zdravie, šťastie, obnoviteľné zdroje energie nech poháňajú vaše domovy a automobily a hlavne veľa úspechov vo všetkom čo robíte a plánujete robiť. Všetko najlepšie vám želá EMblog.sk.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here