Píšeme veľa o súkromnej vesmírnej spoločnosti SpaceX, niekedy spomeniem niečo málo o Blue Origin, no nie len tieto dve firmy zažívajú úspech vo svojich odvetiach. Jednu z menej známych, no zaručene zaujímavých firiem, zaoberajúcu sa vesmírnymi letmi sme ešte nespomínali. V tomto článku Vám ju trošku predstavíme.

Elon Musk Blog, Virgin Galactic - Richard Branson
Zdroj: Naked Science

Každý už snáď počul o Richardovi Bransonovi. Excentrickom miliardárovi, ktorý stojí za Virgin impériom. Tento 66 ročný, príjemný, bielovlasý pán v 70 rokoch minulého storočia založil nahrávaciu a vydavateľskú spoločnosť Virgin Records. V roku 1992 Richard Branson predal firmu za 500 miliónov libier, lebo jedna z jeho ďalších firiem, Virgin Atlantic Airways, potrebovala financie na prežitie. Od roku 1992, do dnes, sa toho veľa zmenilo a Virgin už nezažíva finančné problémy. Medzi časom Virgin rástol a dnes poskytuje všetko, od vlakov, lietadiel, mobilného operátora, internetového poskytovateľa, až po vesmírne turistické lety, teda tie ešte skutočne neposkytuje, no po tom čo zažil veľký úspech 1. mája 2017 sú k tomuto cieľu naozaj blízko.

Virgin Galactic

Virgin Galactic je firma založená v roku 2004 za účelom vyvinutia technológií, ktoré umožnia komerčné lety na okraj našej atmosféry, tzv. suborbitálne lety. Firma má už za sebou mnoho skúšobných letov a až do roku 2014 sa im darilo takmer bezchybne. No v roku 2014 firma zažila jednu z najťažších chvíľ vo svojej existencii. Prišili nie len o prototyp vesmírnej lode, ale aj o 39 ročného pilota a druhý pilot sa nevyhol vážnym zraneniam. Virgin Galactic má k letom do vesmíru rozdielny prístup oproti svojím rivalom, SpaceX a Blue Origin. Virgin Galactic nemá záujem o nákladné misie do vesmíru, či misie, ktoré by sa dostali ďalej ako pod obežnú dráhu Zeme. Teda aspoň zatiaľ. Virgin Galactic tak isto využíva úplne iný druh lodí ako jeho rivali na dosiahnutie svojho cieľu.

Zdroj: Landrover

SpaceShipTwo

SpaceShipTwo je suborbitálna vesmírna loď, ktorá bola vyvíjaná špecificky za účelom vesmírneho turizmu. Je vyrábaná v Kalifornii, firmou “The Spaceship Company”, ktorú vlastní Virgin Galactic. SpaceShipTwo je na štandardy vesmírnych rakiet naozaj malá. Kabína rakety je dlhá 3,7 metra a má priemer 2,3 metra. Rozpätie krídel je 8,2 metra a celková dĺžka rakety aj s krídlami je 18 metrov. Raketa SpaceShopTwo lieta do vesmíru veľmi zaujímavým spôsobom. Najskôr ju do výšky 15 km vynesie lietadlo “White Knight Two”, po tom čo dosiahnu tejto výšky je vesmírna raketa odpojená od lietadla. Vo voľnom páde raketa spustí svoj raketový motor, RocketMotorTwo, ktorý dosiahne supersonickej rýchlosti za 8 sekúnd, následne sa motor po 70 sekundách úplne vypne, za ten čas raketa dosiahne maximálnu rýchlosť 4200 km/h. Tento 70 sekundový zážeh raketového motoru RocketMororTwo vynesie raketu až do výšky približne 110 km.

Elon Musk Blog, Virgin Galactic - SpaceShipTwo

Po tom čo raketa strávi zopár minút na hranici zemskej atmosféry a otvoreného vesmíru a poskytne zákazníkom pôžitok z nulovej gravitácie s nezabudnuteľným výhľadom na planétu a okolitý vesmír, pomalým, kontrolovaným pádom vstúpi späť do atmosféry. Na vstup do atmosféry využíva tzv. “Feather Re-entry System”. Vo výške približne 24 km, po tom čo raketa rapídne spomalila, začne “kĺzať” či “plachtiť” k Zemi, čo vďaka veľkým krídlam nie je nič nepríjemné, či rýchle. Tento posledný zostup trvá približne 25 minút a je zakončený hladkým pristávaním na pristávacej dráhe na klasickom podvozku s kolesami.

“Feather re-entry” systém

“Feather re-entry system” je systém vstupu do atmosféry, po úspešnom lete SpaceShipTwo. Virgin Galactic ešte nemalo možnosť tento systém vyskúšať, až doteraz. 1. mája 2017 Virgin Galactic úspešne otestovali svoj systém vstupu do atmosféry a pristávania. Gabe Williams, projektový manažér projektu SpaceShipTwo tento systém prirovnal k bedmintonovému košíčku, ktorý vždy padá nosom dole. Takto SpaceShipTwo využíva svoje manévrovacie krídla k dosiahnutiu výšky cca 24 km pri klesaní z výšky cca 110 km.

Čo to všetko teda zmanemná?

Tento úspech je jedným z posledných, ktoré Virgin Galactic potrebovalo na to, aby mohli doručiť vesmírne lety širokej verejnosti. Aj keď sa to možno bude zdať niektorým príliš drahé, Virgin Galactic naozaj poskytne svoje lety lacno. Jeden lístok sa dá kúpiť už za 250 tisíc amerických dolárov a prvý let sa uskutoční už na konci tohto roku, alebo najneskôr na začiatku roku 2018. Podľa posledných informácií si viac ako 500 ľudí už lístky zakúpilo a jedným z prvých na palube by mal byť aj vedec Stephen Hawking, ktorému let do vesmíru Richard Branson ponúkol zadarmo a on túto ponuku prijal. My v teame Elon Musk Blog si už teraz šetríme na jednu jazdu s Virgin Galactic 😉 a možno o 50 rokov Vám postneme krásnu recenziu. 😀

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here