Nové predbežné výsledky štúdie na jednovaječných dvojičkách, ktoré skúma NASA naznačujú, že pobyt vo vesmíre zvyšuje DNA-metyláciu, proces zodpovedný za zapínanie a vypínanie génov. Tieto poznatky poskytujú pohľad nielen na tento bunkový proces, ale tiež nám hovoria o tom ako sa ľudské telo môže zmeniť, keď je vo vesmíre.

Vedúci výskumu dvojčiat Chris Mason povedal:

„Niektoré z najzaujímavejších vecí, ktoré sme videli pri pohľade na génovú expresiu (vyjadrenie/prejavenie génu)  vo vesmíre, sú doslova výbuchy, ohňostroje, prítomné akonáhle sa ľudské telo dostane do vesmíru. V tejto štúdii sme videli, ako sa tisíce a tisíce génov menia, ako sa zapínajú a vypínajú. To sa stane, akonáhle sa astronaut dostane do vesmíru a niektoré tieto aktivity pretrvávajú dočasne aj po návrate na Zem.“

Tento jedinečný experiment bol možný aj vďaka dvojičkám, Markovi a Scott Kellyovcom, ktorí sú obaja astronautmi NASA. Scott Kelly strávil viac ako 11 mesiacov vo vesmíre (340 dní na prelome rokov 2015 a 2016) a kontrolnou vzorkou bol jeho brat Mark.

Pobyt vo vesmíre spôsobuje u človeka genetické zmeny, tvrdí najnovšia štúdia NASA
Zdroj: wccftech

Úplná štúdia ešte nie je publikovaná, ale niektoré objavy sú už k dispozícii. V jednej z týchto genetických štúdií výskumníci zistili, že teloméry (koncové časti chromozómov DNA, ktoré sa starnutím skracujú) Scotta Kellyho boli dlhšie ako Markove. To bol opak toho, čo sa očakávalo.

Mason dodal:

„Táto štúdia predstavuje jeden z najkomplexnejších náhľadov na ľudskú biológiu. Naozaj je základom pre pochopenie molekulárnych rizík vesmírneho cestovania, a pomôže nám porozumieť, ako sa potencionálne chrániť a opraviť vzniknuté genetické zmeny.“

Štúdia sa zamerala na štyri hlavné aspekty ľudskej biológie: skúmala fyziológiu a ako mikrogravitácia ovplyvňuje rôzne orgány, ako napríklad srdce a mozog. Pozrela sa tiež na zmeny vo vnímaní a odôvodňovaní, ktoré tvoria jadro zdravého správania a zaoberala sa aj ľudským mikrobiómom (črevnou mikroflórou) a tým, ako vesmírne lety môžu ovplyvniť baktérie žijúce v našich črevách. Napokon sa pozerala na genetické zmeny medzi Scottom a Markom.

Štúdia dvojčat je súčasťou programu ľudského výskumu NASA, ktorý sa stará o to, aby vesmírne lety boli čo najbezpečnejšie. Táto štúdia bude mať určite veľký dopad aj na vesmírne cesty SpaceX, špeciálne pri presune ľudí na Mars.

Zdroj: iflscience