Jeden z mála komerčných zákazníkov kalifornskej vesmírnej dopravnej spoločnosti SpaceX, SES, sa rozhodol, že rozdelí štarty svojich satelitov medzi SpaceX a Arianespace, Francúzsku vesmírnu firmu poskytujúcu lety na obežnú dráhu zeme.

Toto rozhodnutie spravila firma SES z viacerých ekonomických dôvodov operovania satelitov, no hlavne z dôvodu neistoty letového rozpisu SpaceX. Je totižto otázne kedy by sa SpaceX podarilo ich satelity dostať na obežnú dráhu. Ako sme už spomínali vo viacerých článkoch, SpaceX zažilo v roku 2015 a 2016 dokopy dva výbuchy ich vlajkovej lode Falcon 9, ktoré ich letový rozvrh drasticky posunuli. SpaceX sa ešte aj teraz snaží dobehnúť meškanie, ktoré tieto dva výbuchy spôsobili.

Zhodou okolností je to presne rok od posledného výbuchu, ktorý zažilo SpaceX 1. septembra 2016 v Myse Canaveral na štartovacej ploche LC-40.

SpaceX lieta spoľahlivo, no nie na čas

Kedže SES sa muselo vyrovnávať s viacerými ťažkosťami operovania ich satelitov, čo viedlo k zníženiu profitov, momentálne sa snaží zaistiť aby ich satelity boli na obežnej dráhe a v plnej sile a to čim skôr. Touto zmenou má SES väčšiu istotu, že ich satelity budú na obežnej dráhe čo najskôr v roku 2018. SES plánuje vyslať svoj satelity SES-14 začiatkom roku 2018 na vrchu rakety Ariane 5 ECA.

Zdroj: DeviantArt

Ich o takmer 1000 kg ťažší satelit, SES-12 nechá SES na raketu Falcon 9. Tento štart by sa mal uskutočniť niekedy v priebehu prvého kvartálu roku 2018. Je zaujímavé, že SES je ochotné takýmito zámenami, zmenami plánov a rakiet riskovať prevážanie a prekladanie satelitov, keď touto zámenou získajú maximálne tak zopár týždňov k dobru, no musíme ale priznať, že SES má za sebou naozaj ťažký rok.

Tento štart bude tlačiť Falcon 9 a jeho schopnosti úplne na pokraj. S váhou 5300 kg bude mať Falcon 9 čo robiť aby mu ostalo dostatok paliva na návrat a pristátie.

SpaceX sa pripravuje na tretí let s opakovane použitým prvým stupňom rakety Falcon 9
Zdroj: BusinessWire

SES-12 a SES-14

SES-12 a SES-14 sú plne elektrické a na svoj pohon využívajú Iónový motor. Takýto pohon vyžaduje omnoho menej paliva, ktoré sa musí nachádzať na palube satelitu, a tak dáva možnosť výrobcom umiestniť na satelit viac technológií generujúcich profity pre firmu. Nevýhodou ale je, že Iónový pohon generuje omnoho menej ťahu ako konvenčné chemické spôsoby pohonu satelitov. Tento fakt je veľmi dôležitý, lebo to čo chemickým raketám trvá niekoľko týždňov, trvá takémuto druhu pohonu aj niekoľko mesiacov a teda satelity musia na svoj požadovaný orbit cestovať omnoho dlhšie.

SpaceX sa pripravuje na tretí let s opakovane použitým prvým stupňom rakety Falcon 9
Zdroj: ExploringSpace

Aj keď je SES-12 naozaj ťažkým nákladom pre raketu Falcon 9, SpaceX sa o záchranu prvého stupňa takmer určite pokúsi, jedine, že by SES vyslovene požiadalo o let bez pokusu o pristátie Falconu 9. Let bez pokusu o pristátie prvého stupňa by mohol SES benefitovať, dopomohol by tomu aby Falcon 9 dotlačil ich satelit k požadovanému orbitu čo najbližšie. No kedže sa žiadna takáto informácia nenachádzala v tlačovej správe SES, je tato varianta vysoko nepravdepodobná.

Takže pravdepodobne sa môžeme tešiť na horúci vstup do atmosféry a poriadny nátlak na nové titanové roštové kormidlá prvého stupňa. Bude to určite zaujímavé divadlo.

Októbrový štart SES-11 sa blíži

No pred týmto všetkým nás čaká let satelitu vyššie spomínanej firmy, SES-11. Tento by mal letieť na obežnú dráhu zeme už čoskoro, začiatkom októbra. Bude sa jednať o tretí let komerčného nákladu na opakovane použitom prvom stupni rakety Falcon 9.

SES ma dlhý a pozitívny vztah so SpaceX, je jedným z prvých komerčných podporovateľov tejto firmy. Zmluvu so SpaceX podpísalo SES už v roku 2011, dávne pred tým než vôbec SpaceX preukázalo svoju letuschopnosť či schopnosť pristávať s prvými stupňami svojich rakiet. SES a ich lety sú dôležitou súčasťou opakovaných letov SpaceX a ukážkou toho ako úspešné môžu byť lety na už raz letených prvých stupňoch.

SpaceX má za sebou úspešný statický zážeh pred štartom 7. septembra

Medzičasom má SpaceX za sebou ďalší úspešný statický zážeh. Ten sa odohral vo štvrtok 31. augusta, 7 dní pred letom misie OTV-5. Táto misia je plánovaná na 7. septembra a mala by štartovať zo štartovacej plochy LC-39A z Floridy. Táto misia by mala do vesmíru niesť tajný projekt, vesmírny raketoplán X-37B vyvýjaný Boeingom.

SpaceX sa pripravuje na tretí let s opakovane použitým prvým stupňom rakety Falcon 9
Zdroj: The Westside Story

No kedže sa jedná o tajný náklad, je pravdepodobné, že žiadne video z otvárania aerodynamickej špičky Falconu 9 neuvidíme a SpaceX sa bude primárne sústrediť na pristátie prvého stupňa. Ten by mal pristávať späť v Myse Canaveral na Floride na pristávacej ploche LZ-1. Detaily o tejto misii a jej náklade vám prinesieme čoskoro, začiatkom budúceho týždňa.

Zdroj informácii: TeslaRati, Wikipedia a FloridaToday

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here