Tak ako Tesla tento týždeň lámala rekordy s novým rekordom v dojazde (900 km), tak aj SpaceX plánuje tento víkend jeden rekord zlomiť. SpaceX konkrétne plánuje vypustiť dve rakety Falcon 9 za 48 hodín. Z polovice im už tento plán aj vyšiel. SpaceX včera úspešne po druhý krát použilo už raz letený druhý stupeň rakety Falcon 9 na doručenie satelitu BulgariaSat-1 na geostacionárnu obežnú dráhu. Dokonca nie len to, podarilo sa im rovnako s týmto prvým stupňom aj úspešne pristáť. Ešte pred štartom Elon Musk na svojom Twitteri oznámil, že šanca, že prvý stupeň rakety Falcon 9 prežije opätovný návrat na Zem a pristane, je naozaj malá, kedže do atmosféry bude raketa vstupovať omnoho rýchlejšie ako je bežné.

 

EMBlog - SpaceX raketa Falcon 9
Zdroj: SpaceX

3 preklady misie BulgariaSat-1

SpaceX niekoľko krát odkladalo dátum štartu misie BulgariaSat-1. Celé sa to začalo odložením statického zážehu prvého stupňa rakety po tom, čo štart zásobovacej misie CRS-11, na ISS, bol preložený. No to by nebol taký problém, aj keď bol statický zážeh rakety pred misiou BulgariaSat-1 preložený, dátum štartu ostal nezmenený. Bohužiaľ tesne pred štartom však SpaceX ohlásilo dvojdňový odklad štartu kvôli zlému počasiu. No i tento štart sa opäť posunul, tento krát kvôli poruche chybného ventilu na vrchnom ochrannom štíte nákladu. I keď Elon na Twitteri napísal, že odklad nebol potrebný, kedže ventil mal dvojité zaistenie a teda jeho oprava, či výmena nebola potrebná. Povedal však, že to nestojí za riskovanie neúspešného štartu, či vypustenie nákladu a tak bol štart znova odložený.

Prečo SpaceX neplánoval pristátie prvého stupňa misie BulgariaSat-1

Ako sme už spomínali, SpaceX očakávalo s vysokou pravdepodobnosťou, že opätovné pristátie rakety Falcon 9 po misii BulgariaSat-1 bude neúspešné a o prvý stupeň prídu. No ako už dnes vieme, nestalo sa tak.

Falcon 9 tento krát vstupoval do atmosféry s omnoho vyššou rýchlosťou ako je bežné. Dôvodom bola veľká váha satelitu, ktorý SpaceX vyviezlo na geostacionárnu obežnú dráhu Zeme. Takto ťažký náklad vyžaduje omnoho viac sily nato, aby sa raketa dokázala odpútať od zemskej gravitácie a dostala sa úspešne cez atmosféru Zeme. Kedže viac sily vyžaduje viac paliva, už začína byť jasné prečo prvé stupne rakety Falcon 9, ktoré využívajú tie isté motory na pristátie ako na štart, po misiách s takto ťažkým nákladom majú problémy s pristávaním. To znamená, že SpaceX musí spomaliť a zastaviť raketu ako pri každej inej misii, no s omnoho menšou zásobou paliva.

Elon Musk na svojom Twitteri napísal:
“Falcon 9 zažije najvyššie zaťaženie a teplotu pri vstupe do atmosféry počas dnešného štartu. Je vysoká šanca, že prvý stupeň cestu späť neprežije.”

Počas pristávanie na “Samozrejme, že ťa stále milujem”, čo je vtipné pomenovanie robotickej lodi SpaceX, na ktorej sa nachádza mobilná pristávacia plocha, vypadol signál videozáznamu a tak samotné pristávanie sme bohužiaľ nevideli. To sa však stáva bežne počas pristávaní na týchto lodiach, kedže vibrácie, ktoré spôsobuje pristávanie 70 metrov vysokej rakety sú naozaj silné. No po znovu nadobudnutí signálu sme mohli vidieť, že opätovne letený prvý stupeň rakety Falcon 9 po misii BulgariaSat-1 úspešne pristál. Aj keď zo záberu bolo vidieť, že sa jednalo o naozaj ťažké pristávanie pre prvý stupeň, kedže pristávacie nohy rakety boli neporovnateľne nižšie. Toto na svojom Twitteri komentoval aj samotný Elon Musk, kde napísal, “Raketa je extra obhorená a pristála na plošine extra tvrdo (využila takmer celé núdzové deformačné jadro), okrem toho všetko dobré.”

Zajtra letí a pristáva druhá misia Iridium NEXT
Nedeľný večer nám spríjemní ďalší štart rakety Falcon 9. Raketa bude nezvyčajne štartovať zo základne Vandenberg a na obežnú dráhu Zeme bude niesť druhý náklad 10 satelitov pre komunikačnú sieť Iridium NEXT. Aj táto raketa by mala pristávať na robotickej lodi, s rovnako vtipným menom ako prvá robotická loď, Stačí si prečítať pokyny, Just Read the Instructions.

Pokiaľ bude misia štartovať na čas a úspešne pristane uprostred Pacifiku, bude sa jednať o historicky prvý dvojitý štart Kalifornskej vesmírnej dopravnej spoločnosti Space Exploration Technologies Corporation, známej pod menom SpaceX.

SpaceX píše vesmírnu históriu
Dvojitý štart rakety Falcon 9 by bol pre SpaceX naozaj úžasný, znamenal by dvojnásobne vyššiu kadenciu letov a teda neporovnateľne rýchlejšie by sa SpaceX mohlo podariť odbaviť všetkých svojich zákazníkov, ktorých má momentálne viac ako dokáže vybaviť.

EMBlog - SpaceX raketa Falcon 9
Zdroj: SpaceX

SpaceX chcelo zvýšiť svoju letuschopnosť už dlho, no na to potrebovalo mať viacero štartovacích rámp, pretože pripraviť jednu rampu na štart rakety trvá niekedy aj 2 týždne.

Kedže štartovacia plocha LC-40 bola minulý rok v septembri ťažko poškodená pri nehode prvého stupňa rakety Falcon 9, ktorý vybuchol, SapceX ostala len historická štartovacia plocha LC-39A. No ako to tak vyzerá, SpaceX vyriešilo tento problém využitím ich prvej štartovacej plochy na základni Vandenberg. SpaceX túto základnu na štart jednej zo svojich rakiet dlho nepoužil. Dôvodom bolo, že SpaceX mal len jeden tím ktorý dokázal vziať raketu a pripraviť ju na statický zážeh, štart a pristátie. No je pravdepodobné, že toto sa teraz zmenilo, kedže budeme vidieť v jeden víkend 2 štarty. Sú to síce len dohady, no je nepravdepodobné, žeby celý tím z Mysu Canaveral cestoval neustále na druhu stranu USA a pomáhal pripraviť Falcon 9 na štart misie Iridum NEXT-2, počas toho čo pripravoval misiu BulgariaSat-1. Ak je pravda, že SpaceX disponuje už dvoma tímami, mohli by sme v priemere vidieť let rakety SpaceX každý týždeň, nie každé dva týždne ako tomu bolo doteraz.

My v tíme dúfame, že tento víkend naozaj uvidíme štart rakety z oboch pobreží USA spolu s dvoma úspešnými pristátiami. Tak ako včera, sledujte aj zajtra štart na našej stránke, rovnako  vás ráno budú na EMblogu čakať detailné informácie o misii Iridium NEXT-2.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here