SpaceX sa dnes chystá na štart misie OTV-5, piatej misie tajného vesmírneho raketoplánu vyrobeného firmou Boeing Phantom Works. Prvé štyri misie leteli do vesmíru na vrchu rakiet od americkej spoločnosti ULA, Atlas 5. ULA je spoločné snaženie firiem Boeing a Lockheed Martin a ešte donedávna boli jediným poskytovateľom letov do vesmíru na pôde USA. No časy sa menia a ich neschopnosť finančne konkurovať opakovateľne použiteľným raketám od SpaceX sa začína priamo dotýkať ich zákaziek, či už od NASA, alebo od armády Spojených štátov amerických.

SpaceX minulý štvrtok úspešne vykonalo statický zážeh rakety Falcon 9 na ktorej vrchu sa bude tajný projekt americkej vlády, nazvaný X-37B nachádzať. SpaceX síce nebude vysielať ako obvykle vypustenie druhého stupňa, kedže sa jedná o tajný projekt, no plánuje zachránenie prvého stupňa, ktorý si budeme môcť vychutnať. SpaceX sa pokúsi o pristátie prvého stupňa na pristávacej ploche LZ-1, ktorá sa nachádza na základni vzdušných síl Spojených štátov v Myse Canaveral na Floride.

Piaty let tajného experimentálneho raketoplánu X-37B

X-37B, malý experimentálny raketoplán, má pred sebou piaty testovací let. Jeho posledná misia na obežnej dráhe Zeme trvala 718 dní. Jedná sa o naozaj malý, robotický raketoplán. Jeho dĺžka je len necelých 8 metrov a jeho šírka aj s krídlami má 4,55 metra. Na výšku, vrátane jeho chvostových krídel meria 2,9 metra a váži necelých 5 ton. Raketoplán je plne elektrický a o zásobu energie sa starajú solárne panely a li-ion batérie. Jeho nákladný priestor je len 2.1 x 1.2 metra.

Dnes odštartuje na vrchu rakety Falcon 9, experimentálny raketoplán X-37B, tajný projekt Ministerstva obrany USA
Zdroj: BlenderArtists

Aj keď je X-37B naozaj malinkým raketoplánom, na obežnej dráhe Zeme sa pohybuje úžasnou rýchlosťou 28 044 km/h v nadmorskej výške medzi 320 až 450 km.

Misie raketoplánu sa okrem iného sústredia na vývoj a demonštráciu opakovane používateľných vesmírnych technológii a konkrétne tento let by sa mal venovať výskumu kmitújcich tepelných trubíc. Tepelné trubice sa už dlho používajú v chladiacich technológiách, dokonca sa nachádzajú aj v dnešných počítačoch, procesoroch a grafických kartách. Táto technológia bola vynájdená práve americkou agentúrou NASA v 60 rokoch 20. storočia.

Samozrejme väčšina výskumu ako aj detailov testovacích letov je utajená a tak jeho naozajstný účel môžeme len hádať. Posledná misia OTV-4 skončila ešte len 7. mája a bola to prvá misia pri ktorej X-37B pristál na pristávacej dráhe v Kenedyho Vesmírnom Centre, predošlé misie pristavali všetky na leteckej základni Vandenberg v Kalifornii.

V skutočnosti má Ministerstvo obrany USA až dva raketoplány X-37B. A od začiatku lietali tieto raketoplány do vesmíru na striedačku, takže je pravdepodobné, že raketoplán, ktorý dnes poletí na vrchu rakety Falcon 9 nebude ten istý, ktorý pár mesiacov dozadu pristál v Kenedyho Vesmírnom Centre.

Prečo letí X-37B na rakete SpaceX a nie ULA ako predošlé 3 lety?

V oficiálnej tlačovej správe Ministerstva obrany sa tak isto spomínalo, že tento let bude mať viacero “poprvé” momentov. Jedným z nich je napríklad samotný let, kedže to bude prvý krát, čo X-37B poletí na rakete Falcon 9. To, prečo sa Ministerstvo obrany USA rozhodlo pre takýto krok priamo povedané nebolo, no z ich vyjadrení sa dá usúdiť, že išlo o cenu.

Dnes odštartuje na vrchu rakety Falcon 9, experimentálny raketoplán X-37B, tajný projekt Ministerstva obrany USA
Zdroj: UniverseToday

“Táto misia bude prvá v tomto programe, ktorá bude štartovať na vrchu SpaceX rakety Falcon 9. Program sa tak isto bude aj naďalej sústrediť na kooperáciu s našimi partnermi a ich experimentmi. Schopnosť odštartovať Orbital Test Vehicle [orbitálne testovacie vozidlo – OTV] na viacerých platformách zaistí vysokú štartovaciu schopnosť pre našich vývojárov experimentov. Sme naozaj nadšený z tohoto nového partnerského vzťahu, ktorý nám umožňuje vytvárať flexibilné a prístupné možnosti štartov, sme si istý schopnosťou SpaceX ponúknuť bezpečný a istý prístup do vesmíru pre program X-37B.”

Tajomník Vzdušných síl USA, Heather Wilson povedal:

“V tomto momente sa v oblasti komerčných letov do vesmíru dejú naozaj vzrušujúce zmeny, ktoré prinášajú možnosti istých letov do vesmíru za veľmi konkurenčnú cenu”.

Willson týmto naráža na fakt, že SpaceX ponúka let svojej novej rakety Falcon 9 za neuveriteľných 62 miliónov dolárov, čo je o cca 40 miliónov lacnejšie ako ULA svoje rakety v podobnej nosnej kategórii, a to nehovoriac o 20 miliónovej zľave pre lety s už raz letenými prvými stupňami rakety Falcon 9.

Dnes odštartuje na vrchu rakety Falcon 9, experimentálny raketoplán X-37B, tajný projekt Ministerstva obrany USA
Zdroj: NASA SpaceFlight

Experimentálny program X-37B začal už v roku 2010 a jeho prvý štart sa uskutočnil 22. apríla 2010 kedy strávil raketoplán na obežnej dráhe zeme 224 dní. Dokopy však toto vesmírne vozidlo strávilo vo vesmíre až neuveriteľných 2085 dní. Nezabudnite sledovať štart misie OTV-5 tu u nás na EMblogu, štartovacie okno sa SpaceX otvorí o 15:50 SELČ a toto okno bude mať otvorené až do 19:55 SELČ.

Zdroj: Wikipedia, SpaceFlightNow, Inverse, SpaceNews, SpaceNews360

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here