Elon Musk tento týždeň zarmútil funúšikov jednej z jeho firiem na výskum a dobývanie vesmíru, Space Exploration Technologies Corporation, známej pod kratším menom SpaceX. Zarmútenie prišlo po tom čo oznámil, že SpaceX upúšťa od pôvodných plánov pre kapsulu Dragon 2 a Red Dragon.

Kto je SpaceX?

SpaceX je firma, ktorá komerčným, no i štátnym zákazníkom po celom svete poskytuje lety do vesmíru. SpaceX momentálne lieta častejšie ako akákoľvek iná konkurencia, čo je prekvapujúce keď si uvedomíme, že je tomu len 9 rokov od prvého úspešného letu na obežnú dráhu ich prvej rakety Falcon1. Momentálne SpaceX tvrdo pracuje na projekte pre NASA, ktorého cieľom je vyvinúť novú kapsulu na lety s posádkou na ISS. Kapsula nesie meno Dragon 2, a je vyvíjaná v rámci programu Comercial Crew Program, program NASA ktorý podporuje vývoj komerčných kapsúl pre astronautov NASA. Kapsula Dragon 2 by mala voziť za pomoci ich novej rakety Falcon Heavy, ktorá by mala mať premiéru toto leto, náklad a ľudí na ISS.

Dragon 2 kapsula bola predstavená v máji 2014 a nadchla nie len fanúšikov SpaceX. Dragon 2 mala byť revolučným krokom vpred v dobývaní a objavovaní vesmíru. Kapsula mala byť schopná letieť na vrchu najvýkonnejšej rakety SpaceX, Falcon Heavy, ale aj na ich momentálnej vlajkovej lodi Falcon 9. Kapsula mala byť schopná autonómneho letu a autonómneho parkovania na ISS, na rozdiel od svojho mladšieho súrodenca Dragon kapsuly, ktorá sa momentálne k ISS pripája za pomoci astronautov a robotického ramena Canadarm2.

Dragon 2 mal na let z ISS využívať novú verziu Draco motorov nazvanú Super Draco. Týchto raketových motorov sa na Dragon 2 kapsuly malo nachádzať 8 a za pomoci tepelného štítu mala Dragon 2 kapsula byť schopná pristáť kdekoľvek na Zemi s presnosťou vrtulníku. Elon Musk na predstavovaní kapsuly povedal: “Dragon 2 bude schopný za pomoci svojich Super Draco raketových motorov pristáť kdekoľvek na Zemi tak, ako by naozajstná vesmírna loď mala!”. Je dôležité podotknúť, že raketa mala pristávať za pomoci motorov a nožičiek, ktoré sa mali vysunúť zo spodnej časti kapsuly kde sa nachádza tepelný štít. Pristávacie nohy mali byť integrované priamo do tepelného štítu.

No tento týždeň sa všetko zmenilo…

Koniec SpaceX kapsuly Red Dragon, je začiatkom niečoho omnoho vzrušujúcejšieho
Zdroj: Flickr

Dragon 2 nebude pristávať za pomoci raketových motorov

Elon Musk sa tento týždeň zúčastnil konferencie ISS R&D, organizovanej Americkým Národným Úradom pre letectvo a vesmír. Na tejto konferencii Elon Musk odpovedal na otázky manažéra ISS programu pre NASA, Kirka Shiremana, no venoval sa aj otázkam z publika. Počas tohto vstupu sme sa dozvedeli mnoho noviniek ohľadom rakety Falcon Heavy, kapsuly Dragon 2, ITS, či kopania tunelov na Marse. No najšokujúcejšou správou bola zmena vo vývoji a implementácií Dragon 2 kapsuly.

Elon Musk oznámil, že SpaceX od pristávania za pomoci raketových motorov Super Draco upustil a kapsula bude pristávať za pomoci padákov. Musk hovoril o tom ako je neuveriteľne zložité integrovať pristávacie nohy do tepelného štítu kapsuly, ktorý je potrebný pre návrat na Zem cez atmosféru našej planéty. Hovoril o tom ako je táto integrácia náročná z bezpečnostného hľadiska a ako by to zkomplikovalo odobrenie ich kapsuly zo strany NASA. Toto komplexné riešenie predstavovalo len ďalšiu komplikáciu pre SpaceX na to aby NASA schválila ich kapsulu. Prejsť schvaľovacím procesom NASA nie je jednoduché a teda menej komplexný systém, ktorý nepoužíva na pristávanie motory, ale padák, je jednoduchšie obhájiť.

A tak Dragon 2 kapsula prišla o pristávanie za pomoci raketových motorov. Super Draco motory sa budú síce na kapsule nachádzať, no budú slúžiť len ako únikový systém pri poškodení, či zničení rakety. Kapsula teda bude pristávať tak ako všetky kapsuly s posádkou posledných 50 rokov, pomocou padákov. Elon Musk dodal, že kapsula bude čisto teoreticky stále schopná pristáť za pomoci Super Draco motorov, no musela by pristáť na niečom veľmi mäkkom, kedže Dragon 2 nebude mať pristávacie nohy.  

Aby toho všetkého nebolo málo, hneď po tejto novinke prišiel ďalší šok. Elon Musk spomenul, že SpaceX prehodnotilo pristávanie na Marse za pomoci tepelného štítu a Super Draco motorov a zistilo, že to nie je ten najoptimálnejší spôsob pristávania na Marse. A aj keď doslovné zrušenie projektu kapsuly Red Dragon sa v rozhovore neobjavilo, dedukcia tejto informácie naznačuje, že letu Červeného Draka na červenú planétu sa asi nedočkáme.

Elon Musk zase raz vyrazil dych

Tieto informácie samozrejme na internete spustili búrku smutných reakcií fanúšikov SpaceX a nával článkov, ktoré opisovali túto správu. Medzi inými o tejto správe písal aj portál SpaceNews.com. V článku Jeffa Fousta sa objavila informácia, ktorá hovorila, že SpaceX sa pravdepodobne vzdáva pristávania za pomoci raketových motorov úplne pre svoje rakety s posádkou. Na toto reagoval Elon Musk, ktorý na Twitteri napísal odpoveď: “Práveže naopak, plán je určite pristávať za pomoci raketových motorov na Marse, ale s omnoho väčšou loďou.”

Tento tweet viac otázok vytvoril ako zodpovedal. A celý internet sa teraz snaží uhádnuť aký je teda plán SpaceX na obývanie Marsu a o jeden takýto dohad sa pokúsime aj my v EMblog.sk.

Pokiaľ teda Elon Musk neplánuje na červenú planétu posielať kapsulu Red Dragon a pristávať za pomoci tepelného štítu a raketových motorov, ide pravdepodobne o rakety BFR (Big Fucking Rocket), ktoré budú letieť na červenú planétu. BFR je raketa, ktorá je súčasťou projektu SpaceX nazvaného Interplanetary Transportation System (ITS). ITS je projekt, ktorý Elon Musk predstavil minulý rok v septembri na Medzinárodnej Astronautickej Konferencii. Video nižšie.

Elon Musk spomenul na ISS R&D konferencii mimo iného, že ITS sa od minuloročného predstavenia zmenilo, konkrétne zmenšilo. Povedal, že veľkosť rakety sa zmenšila natoľko, aby bola ekonomicky možná a zrealizovatelná pre SpaceX. SpaceX si bude musieť tento projekt pravdepodobne financovať samo, a teda zníženie ceny je veľmi dôležitým faktorom.

Elon Musk rovnako spomenul, že BFR sa natoľko zmenší, že bude využiteľná aj na obežnej dráhe Zeme. Čo zase raz vytvára viac a viac otázok. Napríklad, na čo bude SpaceX BFR využívať na obežnej dráhe Zeme? Jednou z možností je, že BFR napomôže SpaceX spustiť svoju sieť 4750 satelitov, ktoré SpaceX plánuje vypustiť na obežnú dráhu Zeme a pokryť Zem rýchlim internetom. Dávalo by to zmysel, kedže sa teoretizuje, že práve táto sieť satelitov a internetový servis, ktorý by mali poskytovať, by mal byť hlavným zdrojom financií pre ITS.

Možno teda sa Red Dragonu letiaceho na Mars nedočkáme a prvá misia SpaceX na Mars sa v roku 2020 neuskutoční, ako tento rok vo februári tvrdila Gwynne Shotwell, prezident Kalifornskej firmy SpaceX. No pravdepodobne sa dočkáme ITS skôr ako sme si mysleli a možno už v roku 2022 budeme sledovať pristávanie Big Fucking Rocket za pomoci raketových motorov na povrchu Marsu. Možno nám záznam zachytí NASA rover Curiosity. 😉

Koniec SpaceX kapsuly Red Dragon, je začiatkom niečoho omnoho vzrušujúcejšieho
Zdroj: Flickr

Čo nás teda čaká na Medzinárodnom Astronautickom Kongrese?

Kedže Elon Musk na ISS R&D konferencii tak isto potvrdil účasť na Medzinárodnom Astronautickom Kongrese, môžme sa tešiť o 2 mesiace na objasnenie nových detailov ITS. To, či sa dozvieme kedy budeme ITS prvý krát sledovať v plnom nasadení jasné nie je, no minimálne sa dozvieme ako ITS po roku výskumu a vývoja vyzerá a akým spôsobom chce SpaceX pristávať na Marse.

My v EMblog.sk budeme konferenciu sledovať z blízka, možno aj priamo na mieste. Samozrejme budeme všetky informácie, ktoré Elon Musk odprezentuje na tejto konferencii prezentovať na našom blogu. Takže ostante naladení na naše vlny… 🙂

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here