Elon Musk v piatok nad ránom, 5:30 SELČ, prezentoval svoju novú víziu pre SpaceX. Jednalo sa o aktualizovanú verziu jeho minulorčného Medziplanetárneho Dopravného Systému. Pokiaľ o tomto systéme neviete, prečítajte si náš predošly článok.

Nový aktualizovaný systém, má oproti tomu minuloročnému obrovskú výhodu. Nový ITS je “realistický”. Existujúci model firmy a jej zisky, sú dostatočné na to aby dokázali finančne pokryť výskum, výrobu a testovanie tohto systému.

Prečo sa stať multi-planetárnym druhom a prečo je to dôležité?

Elon Musk začal svoju prezentáciu otázkou. Prečo je dôležité byť mulit-planetárnym druhom?

Musk predstavil budúcnosť SpaceX, Falcon 9 a Falcon Heavy sa v nej už nenachádzajú

“Proste si myslím, že budúcnosť bude neporovnateľne zaujímavejšia a vzrušujúcejšia ak sa staneme mulit-planetárnym druhom, určite viac ako keď sa nim nestaneme. Chceme aby ste každé ráno keď vstanete boli inšpirovaní budúcnosťou. Neviem si predstaviť nič vzrušújucejšie ako ísť tam ďaleko medzi hviezdy. Preto je to dôležité!”

BFR nahradí všetky ostatné rakety a kapsule

Musk začal zmenami, ktoré sú najdôležitejšie pre scelý systém a to s raketou BFR, teda Big Fucking Rocket, čo je skrátka akou nazývajú túto loď v SpaceX a vo voľnom preklade znamená “kurva veľká raketa”. Navrhovaná raketa, ktorú Musk a jeho tím prezentoval minulý rok sa zmenšila. No nie oveľa. Čo je najdôležitejšie, a toto prizvukoval samotný Musk, je, že zistili ako jej program, vývoj a výrobu, môžu realisticky financovať.

Ako Musk povedal:

“Minuloročná prezentácia bola o hľadaní spôsobu ako by sme mohli zaplatiť za tento systém. Premýšľali sme nad viacerými možnostami, ako napríklad Kickstarter, alebo zbierať spodné prádlo. No tieto plány nevyšli.”

Toto je vtip, ktorý Musk prebral z jedného z jeho obľúbených seriálov, South Park, krátke video spomínaného vtipu si môžete pozrieť na videu nižšie:

Musk v podstate oznámil, že zmenou priorít firmy a dizajnu vesmírnej lode môžu postupným presunutím všetkých finančných prostriedkov z programov Falcon 9, Falcon Heavy a Dragon 2 do programu ITS reálne financovať tento systém aj s existujúcim biznis modelom firmy.

Loď, aj keď menšia, je stále dosť veľká. Jej dĺžka je 48m a jej priemer 9m. No dôležité je to, že loď je stále dosť veľká na to aby dokázala podporiť snaženie SpaceX o vytvorenie prvej ľudskej kolónie na novej planéte. Táto raketa nebude špecificky zameraná len na medzi-planetárne lety v našom solárnom systéme. BFR sa bude využívať na všetko. Musk si predstavuje, že v horizonte 5 až 7 rokov BFR nahradí všetky ostatné rakety a kapsule, ktoré momentálne SpaceX využíva alebo plánuje využívať v blízkej budúcnosti.

Musk predstavil budúcnosť SpaceX, Falcon 9 a Falcon Heavy sa v nej už nenachádzajú

Dôvodom je, že postavením tejto lode už nebude SpaceX potrebovať svoje rakety Falcon 9 a Falcon Heavy. Tie sú iba čiastocne schopné opakovaného použitia. Potenciálne, môžu byť tieto rakety schopné dosiahnuť 80%  opakovaného použitia. No nová BFR bude 100% opakovane použiteľná, a aj keď väčšia, jej lety budú koniec koncov lacnejšie.

Musk povedal, že už teraz na rakete pracujú a chcú čo najskôr začať presúvať finančné prostriedky na vývoj tejto rakety. SpaceX v podstate plánuje presunúť svoje finanćne prostriedky roztrúsené na 3 projektoch do jedného. Všetky finančné prostriedky pre Falcon 9, Falcon Heavy a Dragon 2 sa presunú na vývoj jedného prvého stupňa a jednej vesmírnej lode, ktorá bude schopná plniť všetky povinnosti existujúcich rakiet.

Nová nádrž z uhlíkových vlákien

Musk neskôr hovoril o nádrži na tekutý kyslík. SpaceX vytvorilo novú uhlíkovú maticu (matrix) na to aby dosiahli požadované vlastnosti palivovej nádrže pre BFR. Táto nádrž má 12 metrov na priemer a v novej rakete bude jej menšia verzia plná kryogenicky schladeného tekutého kyslíku. Má objem až 1000 m3 a dokáže uskladniť 1200 ton tekutého kyslíku pod tlakom 2.3 atmosféry.

Musk predstavil budúcnosť SpaceX, Falcon 9 a Falcon Heavy sa v nej už nenachádzajú

Do tohto tlaku bola nádrž úspešne otestovaná. Musk dodal:

“No potom sme tlak zvyšovali, aby sme zistili kde ležia jej limity. Podarilo sa. Nádrž vyletela asi 100m do vzduchu a pristala v oceáne. Potom sme ju museli vyloviť. No máme naozaj dobrý a otestovaný spôsob ako vytvoriť veľké no ľahké nádrže z uhlíkových vlákien pre vesmírne rakety.”

Motory Raptor a pristávanie za pomoci raketových motorov

Jednou z najdôležitejších častí tejto rakety budú samozrejme motory prvého stupňa a lode. Na toto SpaceX vyvíja motory Raptor. Motory pre BFR musia byť extrémne efektívne s čo najmenšiou váhou.

Tieto motory sú najvýkonejšími motormi na svete v pomere váhy k výkonu a SpaceX ich už testuje. Motory prešli už viac ako 1200 sekundami testov zážehov. Najdlhší z nich trval 100 sekúnd. Pre porovnanie, na pristátie na Marse by tieto motory museli raketu spomaľovať 40 sekúnd.

Ich súčasný testovací motor pracuje s operačným tlakom do 200 atmosfér, produkčný motor majú v pláne vyrábať až s operačným tlakom do 250 atmosfér a v budúcnosti dúfaju motor upraviť tak, aby mohol využívať 300 atmosfér operačného tlaku.

“Na to aby sme mohli pristáť na mesiaci, kde nie je atmosféra, alebo na Marse, kde je atmosféra veľmi riedka, pristávanie za pomoci raketových motorov je nevyhnutnosťou.”

V posolených 2 rokoch sme získali mnoho skúseností s pristávaním rakiet. Máme za sebou 16 úspešných pristáni rakety Falcon 9. Falcon 9 pristáva za pomoci jedného motoru, BFR by pristávala tiež za pomoci len jedného motoru, no mala by k dispozícii až 2, pre prípad žeby sa niečo prvému motoru stalo.

Musk predstavil budúcnosť SpaceX, Falcon 9 a Falcon Heavy sa v nej už nenachádzajú

“Myslím si, že keby sme dokázali dosiahnuť takej úspešnosti a spoľahlivosti ako sme dokázali s raketou Falcon 9 a to len s jedným motorom, pri BFR kde má raketa k dispozícii až 2 motory, sa môžeme dostať do momentu keď spoľahlivosť a bezpečnosť pristáti bude na leveli dnešných komerčných prúdových lietadiel. V podstate sa budete môcť absolutne spoľahnúť na pristátie.“

Raketa Falcon 9 je naozaj presná čo sa týka pristání. Niekoľko posledných letov raketa pristála maximalne meter od stredu pristávacej plochy. No BFR bude ešte presnejšia. Musk a jeho tím si je natoľko istý jej presnosťou, že na raketu neumiestnili pristávacie nohy. Raketa bude totižto pristávať späť na štartovacej ploche. Tam bude opäť naplnená palivom, bude na nej prevedený servis a bude pripravená čo najskôr na ďalší let.

Musk predstavil budúcnosť SpaceX, Falcon 9 a Falcon Heavy sa v nej už nenachádzajú

“Falcon 9 je už teraz neuveriteľné presný, a s BFR sme si vlastne istý, že presnosť bude tak vysoká, že jej ani nepostavíme pristávacie nohy, BFR bude tak presná, že bude pristávať priamo na štartovacej ploche.”

Big Fucking Rocket

V tomto momente sa ročne do vesmíru lieta tak 60 krát. No v najbližších rokoch sa toto číslo bude rapídne meniť. SpaceX plánuje robiť niekoľko štartov denne. Keďže na let jednej BFR na Mars bude musieť tanker vzlietnuť až 4 alebo 5 krát, je pravdepodobné, že postupom času a rastúcim počtom rakiet budú musieť rakety štartovať naozaj aj niekoľko krát denne.

Musk predstavil budúcnosť SpaceX, Falcon 9 a Falcon Heavy sa v nej už nenachádzajú

Dôležitou technológiou pre BFR bude schopnosť autonómne doletieť a zaparkovať na ISS. Túto technológiu SpaceX zdokonaluje pri ich kapsuly Dragon 2, ktorá by mala začať voziť astronautov na ISS budúci rok. Schopnosť autonómne zaparkovať, ale nie je dôležitá len kvôli ISS, pre tankovanie na obežnej dráhe bude autonómne spojenie sa s druhou raketou nevyhnutné.

Musk predstavil budúcnosť SpaceX, Falcon 9 a Falcon Heavy sa v nej už nenachádzajú

  • Džĺka lode: 48m
  • Váha lode bez paliva 85 ton
  • Maximálna váha nákladu 150 ton
  • Polomer tela 9m
  • Schopná uniesť 1100 ton pohonných látok

Na palube prvého stupňa BFR sa bude nachádzať 31 motorov Raptor, tie budú dokopy produkovať ťah cca 53 MN, pri štarte bude týchto 31 motorov zdvíhať viac ako 4400 ton vážiacu raketu.

Musk ďalej hovoril o vybavení obytnej a nákladnej časti rakety. Spomenul, že nákladný priestor na palube rakety je tak veľký, že by sa doň zmestila kopa rakiet Falcon 9, aj keď koľko rakiet je kopa podľa Muska, je naozaj ťažké povedať.

Raketa bude mať tzv. delta krídlo, ktoré bude slúžiť na lepšiu manévrovatelnosť rakety. Musk povedal, že sa snažili raketu navrhnúť tak aby sa vyhli využitiu delta krídla, ale nedalo sa to. Ovládatelnosť rakety je neporovnateľná bez tohto krídla. Vďaka tomuto krídlu dokáže táto raketa pristáť hocikde v našom solárnom systéme.

Musk predstavil budúcnosť SpaceX, Falcon 9 a Falcon Heavy sa v nej už nenachádzajú

Na palube sa bude nachádzať 40 kabín, každá bude schopná ubytovať viacerých ľudí, ráta sa s cca 2-3 ľuďmi na kabínu, aj keď by sa do každej zmestilo pravdepodobne 5-6 ludi na jednu kabínu. Ďalej sa na palube nachádza centrálny nákladný priestor, jedáleň a kryt pred slnečnými erupciami, teda kryt zabezpečujúci ochranu pred solárnou radiáciou.

Raketa bude poháňaná motormi využívajúcimi mix metanu a kyslíku. Ako sme spomenuli BFR bude pri štartoch využívať 31 motorov, no tie sa nachádzajú na prvom stupni rakety, ktorý sa po štarte vráti späť na zem. Samotná raketa bude mať motorov 6. 4 motory na pohon vo vákuu a 2 motory na štarty a pristávanie. 4 vákuové motory majú nízky kardanový rozsah, no 2 stredné motory, slúžiace na pristávanie majú rozsah vysoký a teda sú schopné veľmi meniť smer trysky a teda rakety. Loď dokáže pristáť za pomoci jedného z týchto 2 centrálnych motorov.

Loď bude tankovať na obežnej dráhe za pomoci tankeru, ktorý sa bude k lodi pripájať odzadu. Na pripojenie bude využívať uchytenie, ktorým je raketa pripojená k prvému stupňu počas štartu a na pretankovanie paliva bude využívať existujúce tankovacie potrubia.

Musk predstavil budúcnosť SpaceX, Falcon 9 a Falcon Heavy sa v nej už nenachádzajúMusk predstavil budúcnosť SpaceX, Falcon 9 a Falcon Heavy sa v nej už nenachádzajú

BFR bude raketa s najväčšou nákladnou schopnosťou aká kedy existovala. BFR dokáže na obežnú dráhu doručiť o 15 ton viac nákladu ako raketa Saturn V. No najdôležitejšie je sa pozrieť na cenu za štart. Táto raketa aj keď bude najväčšia, najsilnejšia a s najvyššou nosnou schopnosťou, bude mať najlacnejší štart v porovnaní so všetkými ostatnými.

Musk predstavil budúcnosť SpaceX, Falcon 9 a Falcon Heavy sa v nej už nenachádzajúMusk predstavil budúcnosť SpaceX, Falcon 9 a Falcon Heavy sa v nej už nenachádzajú

Musk počas celého večera prizvukoval ako je dôležité opakované použitie rakety, povedal, že aj keď by dokázala táto raketa uniesť viac keby sa nerátalo s opakovanými použitiami, neoplatí sa to v porovnaní s cenou jedného štartu. Hovoril tak isto o tom ako dôležité je mať schopnosť tankovať na obežnej dráhe, aby sme dokázali na Mars prepraviť 150 ton nákladu naraz.

BFR v najbližších rokoch

BFR nahradí všetky doterajšie rakety a kapsuly SpaceX. No kedže SpaceX má zopár veľmi konzervatívnych zákaznikov, ktorí chcú BFR najskôr vidieť zopár krát v akcii, predvyrobia si kopu Falcon 9 a Falcon Heavy rakiet pre týchto zákazníkov a ostatných budú obstarávať novou BFR.

Musk predstavil budúcnosť SpaceX, Falcon 9 a Falcon Heavy sa v nej už nenachádzajú

Raketa BFR, s priemerom 9 metrov, otvára nové možnosti vývoja nového druhu satelitov. Náklad bude môcť mať až takmer 9 metrov na priemer. Raketa bude tak isto schopná zachytiť staré satelity do svojho nákladného priestoru alebo vesmírny odpad a priviesť ich späť na zem.

BFR bude plne schopná zásobovať ISS nákladom a astronautami, a aj keď je trošku proporčne veľká, oproti ISS, rovnako veľké boli aj raketoplány a tie fungovali s ISS bez problémov.

Musk predstavil budúcnosť SpaceX, Falcon 9 a Falcon Heavy sa v nej už nenachádzajú

BFR dokáže doletieť na mesiac a späť bez potreby výroby paliva na samotnom mesiaci, to znamená, že misie na Mesiac by dokázali doviesť veľké množstvo materiálu na jeho povrch a stále bez problémov doletieť späť na zem a pristáť za pomoci motorov. Toto nám dá schopnosť vytvoriť základňu na Mesiaci.

Musk predstavil budúcnosť SpaceX, Falcon 9 a Falcon Heavy sa v nej už nenachádzajú

Musk dodal:

“Je rok 2017, mali by sme už teraz mať základňu na mesiaci, čo sa do čerta stalo?”

Na Mars

Tou najdôležitejšou úlohou BFR bude dostať ľudstvo na Mars. To je misiou SpaceX a Elona Muska od samotného založenia firmy. S Marsom je plán naslednovný. Najskôr v roku 2022 pošle SpaceX na Mars pár nákladných BFR lodí. Ich prvou úlohou bude najskôr úspešné pristáť na Marse. Pokiaľ sa im prvú úlohu podarí splniť, druhou najdôležitejšou úlohou je nájsť spoľahlivý zdroj vody. Tá bude na Marse pre život potrebná, no tak isto je esenciálnou na výrobu paliva. Mars bude potrebovať svoju vlastnú továreň na palivo. Ta bude využívať CO2 v atmosfére a vodu Marsu na výrobu raketového paliva pre BFR.

Musk predstavil budúcnosť SpaceX, Falcon 9 a Falcon Heavy sa v nej už nenachádzajú

V roku 2024 prídu na rad až 4 lety, 2 nákladné a 2 s posádkou. Táto misia by mala pomôcť na Marse spojazdniť výrobu paliva a začať výstavbu prvej ľudskej základne na Marse.

Po tom čo svoju úlohu na Marse astronauti ukončia, budú môcť za pomoci BFR vzlietnuť z Marsu a doletieť na zem bez použitia prvého stupňa rakety. To vďaka nízkej gravitácii Marsu. Na cestu späť budú môcť astronauti pribaliť až 20 – 50 ton nákladu, záležiac od veľkosti posádky a dĺžky cesty na Zem.

Musk predstavil budúcnosť SpaceX, Falcon 9 a Falcon Heavy sa v nej už nenachádzajú

Potom je plán posielať každé 2 roky viac a viac lodí a expandovať základňu pre Marse na prvé mesto na Marse.

BFR bude mať ešte jedno komerčné využitie

Na úplnom konci prezentácie Musk predstavil ľuďom v sále ešte jedno koncepčné video. Na videu vidíme BFR ako lieta z jednej strany Zeme na druhú a zabezpečuje presun kdekoľvek na Zemi do 1h.

Toto by mohlo byť využité na cestovanie na veľké vzdialenosti a tak isto na rýchlu prepravu nákladu kdekoľvek na zemi.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here