Menej ako dva týždne po tom, čo raketa Falcon Heavy vykonala synchronizované pristátie dvoch prvých stupňov rakety, firma pod vedením Elona Muska dokončila proces ich obnovy, z ktorých obe môžu teraz vykonávať  dve rôzne vesmírne misie. Avšak ešte zaujímavejšia je, že SpaceX sa rozhodla verejne sprístupniť jeden z týchto dvoch boosterov v návštevníckom centre Kennedy Space Center Visitor Centre (KSCVC).

Nie je náhoda, že Národná rada pre vesmír si naplánovala svoje historicky druhé stretnutie v Kennedyho vesmírnom centre tento týždeň v stredu. Pohľad na orbitálne rakety typu Falcon, pôsobí veľmi impozantne a zdá sa, že relatívne mladá spoločnosť chce na stredajšom zasadnutí dôkladne zapôsobiť na Národnú radu pre vesmír.

Zdroj: TeslaRati

Sprístupnenie prvého stupňa rakety Falcon Heavy je absolútne jedinečnou príležitosťou v histórii firmy SpaceX a fotograf portálu Teslarati, Tom Cross, sa tejto príležitosti plne chopil. Je to prvýkrát v histórii, čo sa široká verejnosť môže dostať tak blízko k akémukoľvek ​​raketovému hardvéru, nieto ešte k samotnému prvému stupňu novej rakety. Tom vyhotovil podrobné fotografie rôznych raketových komponentov, od titánových roštových kormidiel až po motory Merlin 1D a iných častí, ako napr. spoje pristávacích nôh.

Titánové roštové kormidlá

Titánové roštové kormidlá na prvom stupni po vystavení obrovským teplotám v zemskej atmosfére ostali takmer neporušené. Elon Musk sa pre médiá vyjadril, že tieto masívne kusy titánovej zliatiny sú pravdepodobne najdrahšie komponenty na rakete Falcon 9. Pozrite sa na tieto kovové umelecké kúsky v detailoch.

Zdroj: TeslaRati

Motory Merlin 1D a Octaweb

Obhorený prvý stupeň rakety Falcon Heavy, jadro 1025, je dôkazom intenzívneho tlaku, ktorý musia rakety od SpaceX vydržať, aby úspešne pristáli či už na zemi alebo na pristávacej plošine na mori. Každý motor Merlin 1D je zabalený do obalu z kremíkových vlákien, aby ochránili jeho najcitlivejšie časti pred intenzívnymy teplotami.

Octaweb je kovová konštrukcia, ktorá podporuje osem motorov obklopujúcich stredový motor v spodnej časti rakety. Táto konštrukcia zjednodušuje dizajn a montáž časti motora ako aj zjednodušuje výrobný proces. Octaweb a priestory motorov sú obložené veľkým množstvom korku – áno, ten istý korok, ktorý nájdete vo fľaši s vínom – aby pohltil množstvo tepla vytvoreného v atmosfére. Tento jednoduchý materiál sa SpaceX mimoriadne dobre osvedčil, aj keď nie je použiteľný na viac použití a musí byť vymenený pred každým štartom.

Pozrite si použitý prvý stupeň rakety Falcon Heavy na jedinečne detailných fotografiách
Opotrebovaný Octaweb prvého stupňa rakety Falcon Heavy. Motory Merlin sú pod modrými obalmi. (Tom Cross / Teslarati)

Pozrite si použitý prvý stupeň rakety Falcon Heavy na jedinečne detailných fotografiách
Detail jedného z deviatich motorov Merlin, kde je možné vidieť potrubie na chladenie motora, ako aj obal z keramických vláken, ktorý chráni jej citlivejšie komponenty. (Tom Cross / Teslarati)

Zdroj: TeslaRati

Avšak nový Block 5 (prvý stupeň rakiet Falcon), ktorý má mať premiéru túto jar, tento materiál pravdepodobne nahradí znovu použiteľným materiálom pre tepelný štít Octawebu.

Sprístupnenie prvého stupňa rakety Falcon Heavy je ukážkou neuveriteľnej sily Národnej rady pre vesmír. Tak isto ako aj mimoriadnou príležitosťou a inšpiráciou pre návštevníkov Kenedyho Vesmírneho Centra.

Teslarati fotograf Tom Cross nám poskytol jeden z najpodrobnejších záberov ešte kompletnej rakety SpaceX.

Zdroj: TeslaRati

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here