SpaceX sa v poslednej dobe naozaj “rozlietalo”. Od poslednej tajnej misie NROL-76 pre Národný Prieskumný Úrad USA ubehlo len 14 dní a raketa Falcon 9 opäť stojí na rampe LC-39A v Kenedyho vesmírnom centre a čaká na svoj štart, ktorý sa odohrá 16. mája o 01:20 stredoeurópskeho času.

Elon Musk Blog, SpaceX, Falcon 9
Zdroj: Inmarsat

Raketa Falcon 9 – Statický zážeh

Raketa Falcon 9 na rampu LC-39A dorazila ešte za tmy 11. mája okolo 5 hodiny ráno. Aj keď bola raketa už vztýčená na rampe, SpaceX neprezradilo presný čas statického zážehu. Až o niekoľko hodín neskôr informoval Chris Bergin na Twitteri o čase statického zážehu. Aj keď Falcon 9 nikam neletí je nutné mať vyhradený niekoľkohodinový časový interval na statický zážeh. Je to kvôli obsluhe kosmodromu, ktorý spolupracuje s raketou pri zážehu a je nutné si ho zarezervovať. Bezpečnostné predpisy dokonca vyžadujú dočasné uzatvorenie ciest.

O 17:30 stredoeurópskeho času sa na rampe LC-39A začali objavovať tradičné biele obláčiky z kondenzovanej pary a o 15 minút neskôr, po veľkom oblaku dymu, bolo jasné, že statický zážeh bol ukončený. O pár minút sa na sociálnych sieťach objavilo oznámenie o úspešnosti zážehu a o dátume a čase štartu rakety Falcon 9.

Elon Musk Blog, SpaceX, Falcon 9
Zdroj: SpaceX

Misia Inmarsat-5 Flight 4

Na cestu do vesmíru čaká telekomunikačný satelit Inmarsat 5, ktorý bude poskytovať, spolu s ďalšími 3 satelitmi, vysokorýchlostnú komunikačnú sieť, Global Xpress network, pre firmy a vlády po celom svete.

Global Xpress je prvá komerčne poskytovaná “Ka-band”, teda Ka pásmo, sieť, ktorá zabezpečuje vysoko-rýchlostnú a vysoko-spoľahlivú sieť po celom svete. Satelit Inmarsat 5, tak ako 3 predošlé satelity, vyrobila spoločnosť Boeing. Dokopy bolo do týchto 4 satelitov (poskytujúcich “Ka-band” pripojenie pre sieť Global Xpress) investovaných viac ako 1.6 miliardy amerických dolárov.

Inmarsat 5 má naozaj veľké rozmery. Jeho telo je o niečo viac ako 7 metrov dlhé a rozpätie jeho solárnych panelov presahuje 40 metrov. Len pre porovnanie, ani Boeing 737 nemá rozpätie krídel tak veľké ako rozpätie solárnych panelov na tomto satelite. Satelit má plánovanú životnosť 15 rokov. Hmotnosť satlitu je 6100kg a jedná sa teda o zatiaľ najťažší náklad aký kedy SpaceX vynesie na geostacionárnu obežnú dráhu, cca 35 700 kilometrov od zemského povrchu.

Elon Musk Blog, Inmarsat 5
Zdroj: Inmarsat

Posledný krát bez pristátia prvého stupňa

Práve kvôli hmotnosti satelitu Inmarsat 5 sa SpaceX opäť nepokúsi o pristátie prvého stupňa. Prvý stupeň tejto misie nemá ani len pristávacie nohy. Po dvoch minútach a 30 sekundách od štartu sa prvý stupeň oddelí od horného stupňa a SpaceX ho nechá padnúť do atmosféry kde ho vysoká teplota a trenie zničia. Malo by sa jednať o poslednú misiu, ktorá nebude pristávať s prvým stupňom rakety. Dôvodom je, že SpaceX ešte stále používa staršiu verziu rakety Falcon 9, v1.1. V budúcnosti budú takto ťažké náklady lietať na výkonnejšej rakete Falcon Heavy, alebo na novej verzii rakety Falcon 9, v1.2, alebo tzv. “Block 5”.

SpaceX Live Webcast

Na youtube sa už objavil oficiálny stream pre živý prenos, vyzerá to, že sa opäť dočkáme len jedného streamu.

Od včera (14.5.) je raketa Falcon 9 kompletne vztýčená a integrovaná na štartovacej rampe a čaká na svoj štart. SpaceX potvrdilo aj záložný dátum, v prípade prerušeného štartu, ktorý by mal byť o 24 hodín neskôr, teda v stredu o 01:20.

Budete pozerať, alebo sa necháte nami informovať ráno po štarte? 🙂

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here