Zajtra podvečer 18:31 lokálneho stredoeurópskeho času bude po mesiaci opäť štartovať raketa Falcon 9, Kalifornskej vesmírnej spoločnosti SpaceX. Raketa vezie na obežnú dráhu zeme Dragon kapsulu, ktorá po odpojení od druhého stupňa rakety bude smerovať k ISS. Na jej palube by sa okrem zásob a experimentu CREAM mal nachádzať aj superpočítač od HP. Hewlett-Packard, HP, je najväčšia nadnárodná americká spoločnosť zaoberajúca sa informačnými technológiami na svete.

Bude HP superpočítač súčasťou misie na Mars?

Tento superpočítač, nazvaný “Spaceborn Computer”, teda “Vesmírny počítač”, je súčasťou najnovšieho vedeckého experimentu v spolupráci NASA a HP. Cieľom tohto experimentu je zistiť či super výkonný počítač, bez žiadnych úprav, dokáže prežiť vo vesmírnom prostredí v mikro gravitácii a bez ochrany pred radiácou počas jedného roku.

Je zaujímavé podotknúť, že momentálne by cesta na Mars trvala cca 7-9 mesiacov a tak pokiaľ bude tento experiment úspešný, je to ďalší krôčik k cestovaniu na Mars. Pretože pre raketu s ľudskou posádkou a tonou systémov na navigáciu, udržiavanie atmosféry, teploty, úrovne kyslíka, atď… bude na palube podobný počítač nutný.

Na obrázku nižšie môžete vidieť spomínaný HP Spaceborn superpočítač.

SpaceX posiela na ISS superpočítač od HP, prinesie vesmírnu revolúciu?
Zdroj: Mashable

“Cieľom tohto experimentu je napomôcť ISS a NASA ich dlhotrvajúcemu cieľu posunúť výskum a objavovanie vesmíru ďalej ako len na obežnú dráhu zeme. Pokiaľ bude tento experiment úspešný, otvára to úplne nové možnosti v odvetví vysoko výkonnej výpočtovej techniky vo vesmíre.” povedal Mark Fernandez, jeden z vedúcich inžinierov pre HP.

Čím je “Spaceborn computer” odlišný od doterajších experimentov?

Spaceborn Computer je založený na Linuxovom jadre, a bude to ten najvýkonnejší počítač, aký kedy bol poslaný do vesmíru. Tento superpočítač má výkon cca 1 teraflop. Superpočítač bude astronautami nainštalovaný v Destiny module Medzinarodnej vesmírnej stanice.

Tento superpočítač od HP je odlišný od všetkých ostatných počítačov poslaných na ISS tým že  nebol pripravený (upravený) na prostredie s vysokou radiáciou. Tento proces, ktorý sa nazýva “Hardening”, teda “spevnenie”, je proces, ktorým prechádza každý počítač, ktorý smeruje na ISS.

SpaceX posiela na ISS superpočítač od HP, prinesie vesmírnu revolúciu?

Počítače, ktoré prejdú touto úpravou sú väčšinou menej výkonne ako tie, ktoré takto upravené nie sú. Takže tento experiment ukáže aký efekt bude mať mikrogravitácia v kombinácii s vesmírnov radiáciou na “každodenný” počítač, ktorý používa podobný hárdver aký sa nachádza v počítačoch u vás doma či vo vašom vrecku.

Počítače vesmírnych lodí budú neporovnateľne výkonnejšie

Pokiaľ bude tento test úspešný a výkon či samotná funcionalita počítaču nebude vesmírnym prostredím poškodená, znamenalo by to, že vesmírne lode a aj ISS bude čakať v budúcnosti výmena systémov. No najdôležitejšie je, že nám to umožní hlbšie skúmať vesmír a hlavne posielať astronautov hlbšie do vesmíru.

SpaceX posiela na ISS superpočítač od HP, prinesie vesmírnu revolúciu?Superpočítač od HP je súčasťou ISS iniciatívy, ktorá ponúka firmám po celom svete robiť pokusy na palube Medzinarodnej vesmírnej stanice. Iniciatíva ISS umožňuje firmám po celom svete testovat vplyv mikrogravitacie a vesmírnej radiácie na ich produkty a tak isto umožňuje NASA testovať technológie pre budúce prieskumné misie do hlbšieho vesmíru či na planéty nášho solárneho systému.

A aj keď zlyhanie tohoto experimentu by pravdepodobne vyústilo len k ďalšiemu testovaniu podobných počítačov na ISS, naopak jeho úspech, by mohol mať signifikantný dopad na to, ako daľeko sa dokáže ľudstvo dostať v rámci výskumu a objavovania vesmíru.

Zdroj: TeslaRati