SpaceX má tento rok pred sebou ešte 4 štarty. Tohtotýždňový, nevydarený resp. z neznámych príčin zrušený, štart misie Zuma by sa mal pokúsiť o opakovaný štart o pár dní zo štartovacej plochy LC-39A. Po tejto misii nás bude čakať zásobovacia misia na ISS, CRS-13, Iridium NEXT 31-40 a nakoniec prvý štart rakety Falcon Heavy, najväčšej a najvýkonnejšej rakety SpaceX. Po štarte misie Zuma a úspešnom pristátí prvého stupňa na pristávacej ploche LZ-1, sa historická štartovacia plocha Apollo misií a misií raketoplánov, LC-39A, uzavrie na finálne úpravy štartovacieho zariadenia ako pred-príprava na prvý štart rakety Falcon Heavy.

SpaceX raketa Falcon Heavy sa pripravuje na decembrový štart

Rampa LC-39A sa po Zume uzavrie

Po tom čo sa štartovacia rampa LC-39A úplne uzavrie, sa všetky štarty presunú na štartovaciu plochu LC-40, ktorá bola posledný rok uzavretá. LC-40 bola uzavretá v septembri 2016 po tom čo misia Amos-6 katastroficky skončila ešte pred tým než vôbec začala. Počas statického zážehu motorov raketa Falcon 9 explodovala spolu s nákladom a stála SpaceX nie len náklad v hodnote viac ako 200 miliónov amerických dolárov, no aj štartovaciu rampu. SpaceX sa po tejto nehode vrátilo späť do bežných koľají v januári 2017, no už zo štartovacej plochy LC-39A. LC-40 bola a stále je, uzavretá kvôli opravám a vylepšeniam.

Úpravy TEL

Keď sa po misii Zuma uzavrie LC-39A, budú ju čakať mnohé úpravy. TEL [Transporter/Erector/Launger – zariadenie, ktoré zabezpečuje horizontálny transport rakety z hangára priamo na štartovaciu plochu, jej následné vztýčenie do vertikálnej polohy a aj samotný štart] bude upravený tak, aby sa na jeho základňu zmestili všetky tri jadrá (prvé stupne) a bude doplnený o dodatočné štartovacie uchytenia, ktoré počas statických zážehov a pri štarte budú držať raketu na zemi. Z momentálnej konfigurácie uchytení musia byt odstránené bočné úchyty, ktoré momentálne držia raketu Falcon 9. Tie budú posunuté ku krajom a z prednej a zadnej strany budú pridané ďalšie 4 uchytenia. Čo znamená, že obe bočné jadrá budú pri statickom zážehu a 3 sekundy pred štartom držané troma úchytmi, kým centrálne jadro len dvoma.

SpaceX raketa Falcon Heavy sa pripravuje na decembrový štart

Na štartovaciu rampu musia byť tak isto nainštalované 2 kompresné premostenia, ktoré pomôžu rozložiť váhu rakety Falcon Heavy rovnomerne na celú konštrukciu. Je dôležité vysvetliť čo sú vlastne kompresné premostenia. Jedná sa o podstavce na ktorých budú stáť spojovacie konzoly, ktoré zabezpečujú uchytenie bočných jadier k centrálnemu prvému stupňu rakety Falcon Heavy. Na prvom obrázku nižšie môžete vidieť ako bude na nich raketa Falcon Heavy stáť a hneď vedľa si môžete všimnúť kde budú tieto premostenia umiestnené. Na druhom obrázku môžete tak isto vidieť ako budú dodatočné uchytenia umiestnené na podstavci TEL.

SpaceX raketa Falcon Heavy sa pripravuje na decembrový štartSpaceX raketa Falcon Heavy sa pripravuje na decembrový štart

Na začiatku leta SpaceX oznámilo, že na to aby zo štartovacej plochy LC-39A mohla raketa Falcon Heavy vzlietnuť, potrebujú 60 dní na úpravy rampy. No od leta sa toto číslo signifikantne znížilo. SpaceX sa snažilo využiť každú voľnú hodinu a každý voľný deň, kedy ich raketa Falcon 9 neletela z LC-39A, a tak ku koncu októbra dokázali počet dní potrebných na úpravu tejto rampy znížiť na 21 dní. No SpaceX sa toto číslo podarilo znížiť ešte viac počas novembra. A dnes sa odhaduje, že na inštaláciu posledných súčastí TEL a posledných úprav LC-39A by malo SpaceX stačiť približne 10 dní.

Testovanie rakety Falcon Heavy pred štartom

Pokiaľ všetky vyššie spomínané úpravy prebehnú bez komplikácií, SpaceX plánuje začať testovanie TEL. Najskôr sa všetky tri jadrá spoja v horizontálnom integračnom zariadení (HIZ) SpaceX, ktoré stojí len kúsok od LC-39A. Toto spojenie bude prebiehať na samotnom TEL, na ktorom sa budú tak isto robiť úpravy. Keď sa všetky tri spojené jadrá umiestnia úspešne na TEL, raketa Falcon Heavy bude prevezená na štartovaciu plochu. A tam po vztíčení rakety do vertikálnej polohy sa SpaceX pustí do prvého kola testovania.  

SpaceX raketa Falcon Heavy sa pripravuje na decembrový štart

V prvom kole testovania budú všetky tri jadrá, prvé stupne rakety, plne natankované. Tak isto bude plne natankovaný aj druhý stupeň rakety, umiestnený na centrálnom jadre. Pokiaľ sa úspešne podarí natankovať všetky 3 jadrá a druhý stupeň, SpaceX má v pláne set testov interných systémov po ktorom budú všetky nádrže opäť vyprázdnené. Po týchto testoch bude Falcon Heavy opäť premiestnený do hangáru HIZ a SpaceX bude analyzovať zozbierané dáta.

Pokiaľ sa v prvom kole neobjavia žiadne komplikácie, SpaceX má v pláne opäť umiestiť raketu na štartovaciu plochu do vertikálnej polohy a spustiť druhé kolo testovania. Počas druhého kola testovania budú opäť všetky nádrže naplnené palivom a pokiaľ sa počas tankovania neobjavia žiadne komplikácie, nasledovať bude statický zážeh. No tento staticky zažáh bude veľmi komplikovaný. Bude to po prvý krát čo bude simunltálne spustených 27 raketových motorov Merline 1D. Tento staticky zážeh je predbežne plánovaný na 15. december 2017.

SpaceX raketa Falcon Heavy sa pripravuje na decembrový štart

Toto je najdôležitejší test celej tejto prípravy. Pokiaľ bude statický zážeh úspešný, bude to po prvý krát čo SpaceX získa predstavu o tom ako pôsobia sily na celú konštrukciu rakety Falcon Heavy keď sa spustí všetkých 27 motorov. Pretože sa jedná o úplne inú konfiguráciu ako pri rakete Falcon 9, motory rakety Falcon Heavy sa nebudú spúšťať simultánne. Každých XYZ milisekúnd sa spustia 2 motory až kým sa nespustí posledný motor. Podobne štartovali aj raketoplány, hlavné motory raketoplánu štartovali v sekvencii, ktorá spúšťala 1 motor každých 120 milisekúnd.

Pokiaľ by statický zážeh úspešný nebol, alebo by sa pri ňom objavilo niečo nezvyčajné na dátach získaných zo statického zážehu, druhý staticky zážeh je predbežne plánovaný na 20. december.

SpaceX raketa Falcon Heavy sa pripravuje na decembrový štart

Pokiaľ však raketa prejde aspoň jedným úspešným statickým zážehom, jej nádrže budú opäť vyprázdnené a TEL ju zloží späť do horizontálnej polohy. Potom bude prevezená späť do hangáru HIZ. Tam bude na vrch centrálneho jadra a druhého stupňa umiestnený prvý tajomný náklad rakety Falcon Heavy. O náklade prvého letu rakety Falcon Heavy sa zatiaľ dokopy nič nevie. Či to bude niečo vtipné ako pri prvom lete Dragon kapsuly, kedy SpaceX vynieslo na obežnú dráhu veľký kus syru, nevieme. No je to vysoko pravdepodobné, keď vezmeme v úvahu osobnosť Elona Muska a jeho históriu vtipných názvov pre rakety (Big Fucking Rocket), či módy jeho elektromobilov (Ludicrous, Plaid, BAMF,…).

Od momentu kedy bude na raketu umiestený náklad, je plánovaný deň štartu naozaj flexibilný. Bude sa odvíjať od počasia, úspešnosti predošlých testov TEL a testov rakety. Momentálne vieme, že SpaceX plánuje štart na približne 20. až 31. december, záležiac od testov. Naozaj cool by bolo keby raketa Falcon Heavy úspešne vzlietla 25. decembra, kedy američania, a mnoho iných národov po celom svete oslavujú Vianoce a ráno tohto dňa otvárajú svoje vianočné darčeky. No bol by to naozaj krásny darček pre všetkých fanúšikov SpaceX po celom svete, no hlavne pre Elona, ktorý na túto chvíľu čaká už naozaj dlho, a tvrdo pracuje na tom aby tento deň prišiel čo najskôr.

Falcon Heavy a jeho štart bude divadlom či bude úspešný alebo nie. Veď sledovať takmer 1500 ton vážiaci stroj za 90 miliónov amerických dolárov ako vzlietne k nebesiam, či vybuchne a zrúti sa k zemi, bude stáť zato v oboch prípadoch.

Zdroj: Inverse, NASASpaceFligh, SpaceFlightNow, SpaceX

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here